برترین تولید‌کنندگان گوشی‌های موبایل
همیشه پرطرفدارند و مورد تقاضا؛ شاید اغراق نباشد اگر بگوییم گوشی‌های موبایل این روزها محبوب‌ترین ابزار دیجیتال در عصر تکنولوژی به حساب می‌آیند.

طراحی‌های متفاوت و قابلیت‌های مختلف این دستگاه‌ها می‌توانند نظر هر خریداری را به خودشان جلب کنند.
تمام اینها شاید بحث درباره بازار پررونق گوشی‌های موبایل را به تکرار بدیهیات تبدیل می‌کنند. در حقیقت بهتر است مغازه‌های شلوغ خیابان جمهوری و پل حافظ خودمان را به کشورهای دیگر جهان هم تعمیم بدهیم تا به یک تجارت پر سود و بازار رقابتی برسیم.
درست به همین دلیل است که بازار جهانی گوشی‌های موبایل هر روز شاهد تغییرات چشمگیری می‌شود؛ تغییراتی که حتی ممکن است با ورود یک مدل گوشی جدید به بازار هم اتفاق بیافتد.
به این ترتیب بخش تحقیقات گوشی موبایل موسسه تحقیقاتی IDC با پایان هر فصل، نتیجه بررسی‌های کارشناسان و تحلیل‌گران خود را ارائه می‌کند.
این موسسه در آخرین گزارش خود در این زمینه اعلام کرده که بازار جهانی گوشی موبایل در فصل سوم سال ۲۰۰۷ به حد استاندارد و قابل پیش‌بینی از رشد رسیده است که به تعبیر کارشناسان «رشد سالم» نام گرفته است.
تعادل در عرضه و افزایش سهم بازار
آمار و ارقام هم از ادعای رشد بازار گوشی‌های موبایل پشتیبانی می‌کنند.
براساس تحقیقات IDC حجم نهایی صادرات جهانی گوشی‌های موبایل تا پایان فصل سوم امسال به 1/289میلیون دستگاه رسیده است.
این رقم در مقایسه با فصل گذشته (فصل دوم سال ۲۰۰۷) تا ۹درصد و نسبت به فصل سوم سال گذشته (سال ۲۰۰۶) تا ۸/۱۳درصد افزایش پیدا کرده است.
به عقیده کارشناسان و تحلیل‌گران بازار گوشی‌های موبایل، این رشد به دنبال افزایش صادرات گوشی‌های ارزان به بازارهای در حال توسعه و گوشی‌های جدید و پیشرفته به بازارهای توسعه یافته، اتفاق افتاده است.
به این ترتیب تولیدکنندگان بزرگ گوشی موبایل موفق شده‌اند به طور همزمان درآمد و سود حاصل از فروش خود را افزایش داده و در نهایت به تعادلی نسبی در روند عرضه و تقاضا برسند.
Ramon Liamas یکی از تحلیل‌گران موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «تولیدکنندگان بزرگ بازار جهانی گوشی موبایل همیشه به دنبال برقراری تعادل میان درآمد و سود حاصل از فروش خود بوده‌اند. این روزها گویا آنها توانسته‌اند نظر کاربران هر دو بازار کشورهای در حال توسعه و بازار کشورهای توسعه یافته را جلب کنند. این شرکت‌های بزرگ از طرفی با بازار کشورهای در حال توسعه مواجهند. کاربران این کشورها به گوشی‌های ارزان قیمت نیاز دارند و تامین تقاضای آنها می‌تواند حجم صادرات این شرکت‌ها را افزایش داده و در بعضی موارد به سود اندکی هم منتهی شود.
در مقابل کاربران کشورهای توسعه یافته به دنبال گوشی‌های پیشرفته با قابلیت‌های متنوع هستند. شرکت‌های تولیدکننده با تولید و عرضه این گوشی‌ها می‌توانند درآمد و سود حاصل از فروش خود را تا حد قابل توجهی افزایش دهند».
تولیدکنندگان برتر گوشی موبایل در دنیا
با این اوصاف بهتر است با یک دید کلی از وضعیت تولیدکنندگان برتر بازار گوشی موبایل در جهان در فصل سوم برسیم.
NOKIA: بزرگترین تولیدکننده گوشی موبایل جهان در فصل سوم سال 2007 توانست دومین فصل متوالی خود را با صادرات بیش از 100میلیون دستگاه پشت سر بگذارد. اگر چه این شرکت به دنبال صادرات گسترده گوشی‌های ارزان قیمت مدل 1110 و 1116 خود با کاهش متوسط قیمت محصولات صادراتی خود مواجه شد، اما توانست سهم خود را از این راه افزایش دهد.
Samsung: این شرکت کره‌ای برای دومین فصل متوالی جایگاه دوم جدول پنج‌تولیدکننده برتر گوشی موبایل دنیا را به خودش اختصاص بدهد.
در واقع Samsung به دنبال افزایش میزان صادرات گوشی‌های باریک خود توانست جایگاه خودش را در این جدول حفظ کند.
Motorola: شرکت آمریکایی Motorola تنها تولیدکننده‌ای بود که در این فصل با کاهش سهم بازار مواجه شد.
این در حالی است که این شرکت با عرضه گوشی‌های مدل U9 و Z6 خود توانست درآمد حاصل از فروش خود را به 2/0میلیارد دلار افزایش دهد.
Sony Ericsson: این شرکت هم با وجود آنکه برای چهارمین فصل متوالی در جایگاه چهارم این جدول قرار گرفت، اما توانست سود حاصل از فروش خود را به دو برابر برساند.
Sony Ericsson به دنبال عرضه موفقیت‌آمیز گوشی‌های مدل W580 و W200 خود توانست سود خود را افزایش دهد.
LG Electronics: این شرکت کره‌ای یک بار دیگر جایگاه پنجم را در میان تولیدکنندگان برتر گوشی موبایل جهان در اختیار گرفت. LG با فاصله‌ای به اندازه ۴میلیون دستگاه در حجم صادرات خود از SonyEricsson عقب افتاد.
با این همه این شرکت توانسته است، در جلب‌نظر کاربرانی که برای اولین بار به خرید گوشی اقدام می‌کنند، در حد چشمگیری موفق شود.