با حذف هزینه نمایشگر حدود ۱۲۰‌میلیارد تومان از درآمد دولت کاهش یافت، اما هدف ما این است که بتوانیم این هزینه‌ها را در سبد خانوار معقول کنیم. محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات با بیان مطلب فوق افزود: ارسال حدود ۹۰‌میلیون پیامک در روز عید فطر نشان‌دهنده‌ اشتیاق مردم در استفاده از این فناوری است. در نتیجه مشکلات موجود در این زمینه باید برطرف شود. وزیر ارتباطات یادآور شد: مرکز توجه ما فناوری‌ها و خدمات بی‌سیم و تفریحات دیجیتالی است و سعی داریم پرداخت‌های الکترونیکی را از طریق تلفن‌همراه در کشور راه‌اندازی کنیم.

معادل‌سازی تعرفه پیامک فارسی

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران از تشکیل یک تیم فنی به منظور بررسی معادل‌سازی تعرفه پیامک‌ها با متن فارسی و انگلیسی خبر داد.

صابر فیضی در گفت‌وگو با «موبنا» با تاکید بر لزوم حمایت از زبان فارسی در ارسال پیام کوتاه تلفن‌همراه اظهار داشت: شرایط فنی و محاسبات مربوط به معادل‌سازی تعرفه پیامک فارسی با پیامک انگلیسی توسط یک تیم پژوهشی در دست بررسی است. وی گفت: استفاده از کاراکترهای فارسی فضای بیشتری را در شبکه اشغال می‌کند که سبب افزایش قیمت می‌شود، اما چنانچه از لحاظ فنی امکان معادل‌سازی پیامک متون فارسی با انگلیسی وجود داشته باشد، تعرفه آنها نیز معادل هم خواهد شد.

فیضی با بیان این که نصف شدن تعرفه پیامک فارسی به راحتی امکان‌پذیر نیست، افزود: نمی‌توان زمان قطعی برای محاسبه یکسان نرخ پیامک فارسی و انگلیسی متصور شد، اما تمام تلاش ما بر این است که چنانچه این طرح از لحاظ فنی عملیاتی باشد، اجرا شود.

متضرر اصلی آشفته بازار گوشی، دولت است

رییس انجمن صنفی فروشندگان سیم‌کارت گوشی و لوازم جانبی گفت: در بازار نابسامان فعلی و افزایش قاچاق گوشی تلفن‌همراه، دولت از حقوق قانونی و گمرگی واردات گوشی محروم می‌شود.

افشار فروتن لاریجانی در نشست خود با نمایندگان قانونی وارد‌کننده گوشی تلفن‌همراه و اعضای انجمن صنفی، متضرر اصلی قاچاق را دولت دانست و گفت : با توجه به تعرفه ۶۰‌درصدی واردات تلفن‌همراه و پس از آن افزایش تزریق گوشی‌های فاقد گارانتی به بازار، برخورد جدی با قاچاقچیان این کالا ضروری است. وی گفت: اعضای انجمن صنفی تلفن‌همراه پس از افزایش عرضه گوشی‌های بدون گارانتی‌ (قاچاقی) در بازار به این نتیجه رسیدند که نیروی انتظامی و نهادهای مسوول باید برخورد جدی و اساسی برای جلوگیری از توزیع این کالا‌ها در بازار انجام دهند. وی افزود: با توجه به میزان بالای ‌درصد تعرفه واردات تلفن‌همراه، مشکلات و موانع اساسی گسترده‌ای در مسیر فعالیت شرکت‌های قانونی ایجاد شده است. وی خاطرنشان کرد: با ادامه این وضعیت، شرایط بازار تلفن‌همراه در کشور روز به روز وخیم‌تر خواهد شد و تنها باید شاهد رشد روزافزون فعالیت قاچاقچیان گوشی در بازار باشیم.

استاندارد ملی گوشی همراه در اولویت‌های موسسه استاندارد

معاون نظارت بر اجرای استاندارد و سیستم‌های کیفیت موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گفت: تدوین استاندارد ملی گوشی تلفن‌همراه در اولویت‌های این موسسه قرار دارد. نظام‌الدین برزگری با بیان اینکه گوشی‌های تلفن‌همراه وارداتی دارای استاندارد بین‌المللی هستند، اظهار داشت: گوشی‌های تلفن‌همراه تولیدی در کشور نیز طبق استاندارد شرکت‌های سرمایه‌گذار و تحت لیسانس آنها به دست مصرف‌کننده می‌رسد و هیچ مشکلی را برای کاربران به وجود نخواهد آورد.وی استاندارد برای هر کالا را در ۴ نوع بین‌المللی،منطقه‌ای، کارخانه‌ای و ملی تعریف کرد و با بیان اینکه استاندارد ملی تنها برای هر کشور حائز اهمیت است، گفت: هریک از این استانداردها می‌تواند برای کالا مفید واقع شود و تنها ملاک اصلی،استاندارد ملی نیست.وی تدوین استاندارد ملی گوشی تلفن‌همراه را در اولویت رتبه‌بندی تدوین استانداردهای موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران برشمرد و یادآور شد: استاندارد ملی گوشی تلفن‌همراه در کمتر از یک سال تدوین خواهد شد.

برنامه رایانه‌ای برای کمک به مشکل کارت شارژ همراه اول

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران گفت: شرکت ارتباطات سیار با هدف رفع کمبود کارت شارژ سیم کارت اعتباری در بازار‌درصدد است تا از یک برنامه رایانه‌ای برای شارژ مجدد این سیم‌کارت‌ها استفاده کند. داوود زارعیان ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: شرکت ارتباطات سیار در نظر دارد برای رفع مشکلات موجود در سیستم توزیع کارت شارژ، مکانیزم جدیدی را در کنار روش فعلی به کار بگیرد. وی ادامه داد: دفاتر خدمات ارتباطاتی می‌توانند بدون استفاده از کارت، سیم‌کارت مشترکان اعتباری را شارژ کنند. زارعیان در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر شرکت ارتباطات سیار تست این فرآیند را در دستور کار خود دارد که تا پایان سال‌جاری عملی خواهد شد.