مریم عسگری
مقایسه قیمت‌ها این روزها نزد افرادی که به قصد خرید کالا به بازار مراجعه می‌کنند یا افرادی که روند قیمت‌ها را پیگیری می‌کنند اپیدمی (عمومیت یافته) شده است.

از بازار لوازم خانگی و مواد بهداشتی و غذایی و... که بگذریم، این موضوع در بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتال نیز محسوس
است. به طوری‌که اکثر افرادی که قصد خرید کالاهای کامپیوتری و دیجیتالی را دارند، به محض شنیدن قیمت کالا، آن را با دو ماه قبل (قبل از رسیدن نرخ دلار به حدود سه هزار تومان) یا شش ماه (زمانی که دلار قیمتی حدود دو هزار تومان داشت) یا حتی یکسال قبل (یعنی زمانی که نرخ دلار ما بین یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۳۰۰ تومان در نوسان بود) مقایسه می‌کنند،آنگاه است که آه از نهادشان برمی‌آید... چراکه نوسانات نرخ ارز به طور مستقیم روی قیمت کالاها در بازار تاثیر گذاشته و موجبات رشد شدید قیمت‌ها را در بازار فراهم آورده است. به غیر از این موضوع گروهی از کسبه به بهانه‌هایی چون کاهش موجودی، سختی شرایط واردات و کمبود ارز آزاد برای خرید و سفارش کالا، افزایش هزینه‌های جابه‌جایی و حمل‌ونقل کالا و... قیمت‌ها را افزایش بیشتری داده و موجب شده‌اند تا کمتر کسی توان خرید از این بازار نابسامان و آشفته را داشته باشد.
کارشناسان می‌گویند این موضوع سلامت بازار کامپیوتر ما را تهدید می‌کند و ریزش تقاضا در بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتالی، با توجه به اهمیت ویژه کامپیوتر و کالاهای وابسته به صنعت آی‌تی در انجام امور تجاری، اداری، تحصیلی و آموزشی و... موجب عقب‌ماندگی تکنولوژیکی در کشور ما خواهد شد.
به گفته آنها شاید بهتر بود ارگان‌های ذی‌ربط به جای لوکس شمردن این کالا و محروم کردن آنها از دریافت ارز مرجع و حتی ارز مبادلاتی برای واردات، تسهیلات وارداتی برای این کالاها در نظر می‌گرفتند تا قیمت‌ها در بازار منطقی و معقول شود.
به هر حال، در شرایط فعلی که نه از مبادله‌ای خبری است و نه از کاهش قیمت‌ها، خریداران چاره‌ای جز خرید کالا در صورت موجود بودن در بازار ندارند. چراکه طی
دو تا سه روز گذشته اکثر فروشندگان با دلایلی چون کاهش موجودی از فروش کالا در بازار خودداری می‌کنند که البته کارشناسان به احتکار کالا از جانب فروشندگان معتقدترند تا کاهش موجودی!
با توجه به این ابهامات، سعی کرده‌ایم در این گزارش به بررسی وضعیت بازار و مقایسه قیمت برخی از کالاهای پرمخاطب دیجیتالی و کامپیوتری نسبت به یکسال گذشته بپردازیم. اگر به این موضوع علاقه‌مندید این گزارش را بخوانید:
رشد قیمت لپ‌تاپ طی یکسال
با توجه به اینکه لپ‌تاپ‌ها از کالاهای پرمخاطب در بازار کامپیوتر به شمار می‌روند، بیش از هرکالای دیگری تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز قرار گرفته‌اند.
براساس بررسی‌های انجام شده «دنیای‌اقتصاد» که طی تحقیقات بازاری و مقایسه لیست قیمت‌ها طی یکسال اخیر به‌دست آمده است و مورد تایید کارشناسان بازار قرار گرفته است، به طور کلی میزان تغییرات قیمت را در بازار لپ‌تاپ طی شش ماه گذشته در حدود ۷۰ تا ۸۰ درصدبوده است.
البته در مورد لپ‌تاپ تغییر قیمت‌ها در مورد برندهای گران قیمت مانند اپل و سونی محسوس‌تر بوده است. همچنین نمونه‌های ارزان‌قیمت که در بازار با مخاطبان بیشتری مواجه هستند از لحاظ موجودی با کاهش بیشتری مواجه بوده و در صورت موجود بودن هم با قیمتی بالاتر از عرف بازار به فروش می‌رسند.
این را هم در نظر داشته باشید که در دو روز گذشته اکثر کسبه بازار کامپیوتر از فروش کالا چه نمونه‌های گران و چه نمونه هایی در رده‌های ارزان به شدت خودداری کرده‌اند. علت اصلی، کاهش شدید موجودی عنوان شده است.
رشد چشمگیر قیمت‌ها در بازار تبلت
اگر چه تبلت‌ها از لحاظ سن و سال به پای لپ‌تاپ‌ها نمی‌رسند. اما محبوبیت آنها در بازار دست کمی از محبوبیت لپ‌تاپ‌ها در بازار ندارد. به همین دلیل نوسانات نرخ ارز بر بازار این کالای پرمخاطب هم تاثیری زیادی گذاشته است. به گفته فعالان بازار، میزان رشد قیمت‌ها در مورد آی‌پدهای اپل بوده است.
به‌عنوان مثال IPAD II WIFI با ظرفیت حافظه 64 گیگابایت که در آبان ماه سال گذشته قیمتی حدود یک میلیون و 200هزار تومان داشت، اکنون با قیمتی در حدود دو میلیون و 100 هزار تومان به فروش می‌رسد. مقایسه این عدد گویای یک رشد حدود 75 درصدی در مورد این تبلت است. در جدول زیر تغییرات انواع آی‌پد را مشخص کرده‌ایم.
خیز بلند قیمت در بازار IPHONEهای اپل
در بازار گوشی‌های اپل هم شاهد یک نوسان شدید قیمت در یک سال اخیر هستیم که این موضوع با توجه به محبوبیت زیاد گوشی‌های این برند طی یکی دو سال اخیر، آن هم در شرایطی که به گفته فعالان بازار این گوشی‌ها با کاهش موجودی مواجه هستند عجیب نیست؟