قاب بندی حاشیه ها

ندا لهردی

«نمایشگاه» این روزها به یکی از واژه‌های روزمره درمیان مردم تبدیل شده است تا جایی که حتی فریاد آن را در میدان‌های اصلی شهر هم می‌توان شنید؛ مقصد اما یک نمایشگاه تخصصی است. به این ترتیب راه خیابان حجاب را در پیش می‌گیریم و راهی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان می‌شویم که این روزها میزبان ششمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی هنر عکاسی و تصویربرداری، دوربین‌های دیجیتال و تجهیزات وابسته است که از ۲۲ اردیبهشت آغاز و دیروز به پایان رسید.

خیابانی برای عکاسی

در واقع کافی است به پیاده‌روهای این خیابان قدم بگذارید تا جمعیت بازدیدکنندگان مختلف با دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری گویای برپایی چنین نمایشگاهی باشد. انگار حضور در فضای این نمایشگاه همه را سر ذوق آورده است تا یک بار دیگر مهارت‌هایشان در این زمینه را بیازمایند.

به در ورودی کانون که می‌رسیم هجوم کارت‌ها و تراکت‌های تبلیغاتی شرکت‌های فعال در زمینه عکاسی، فیلمبرداری و البته چاپ دیجیتال و تجهیزات آن آنقدر گیج کننده است که امکان دارد بیلبورد بزرگ نمایشگاه را که در واقع نام و مکان غرفه‌ها را مشخص کرده، فراموش شود.

با این حال، اما اگر هر تازه واردی بداند که نقشه نمایشگاه را نمی‌تواند به راحتی پیدا کند، این بیلبورد را به خاطر می‌سپارد. با این همه فضای نمایشگاه در دو طبقه خلاصه می‌شود که در طبقه بالا اغلب شرکت‌های معتبر و شناخته شده در زمینه عرضه دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری دیجیتال و تجهیزات مرتبط قرار گرفته‌اند. طبقه پایین، اما به جز یک غرفه که مربوط به شرکت نورنگار است، بقیه غرفه‌ها در اختیار شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات انواع چاپ، عرضه کننده لوازم چاپ مانند پرینتر و ریسوگراف و حتی داروهای ظهور هستند. در این میان اما حضور نشریات تخصصی عکاسی و فیلمبرداری در طبقه پایین نمایشگاه هم جالب توجه است.

پرطرفدارها در طبقه بالا

ورودی طبقه بالای نمایشگاه در اختیار غرفه شرکت نیکسان آسیا عرضه‌کننده دوربین‌های عکاسی و محصولات شرکت Olypmus است. بعد از این غرفه، غرفه‌های بزرگ و جالب مربوط به شرکت‌های بازرگانی ایران نماینده محصولات Sony، آفومار عرضه‌کننده محصولات Canon و نیکو نگرش نماینده دوربین‌های Nikon توجه اغلب بازدیدکنندگان را به خودشان جلب می‌کنند. هر کدام از این شرکت‌ها در واقع محصولات جدید خود را در این نمایشگاه معرفی کرده و امکان کار و آزمایش آنها را به بازدیدکنندگان می‌دهند.

در این میان، اما غرفه‌های عرضه‌کننده خدمات چاپ هم با نمایش انواع مختلف چاپ‌های دیجیتال توجه بازدیدکنندگان را به خودشان جلب می‌کنند. در واقع هر تکنولوژی جدید و نوظهوری می‌تواند برای بازدیدکنندگان جالب توجه باشد. البته غرفه‌هایی که از راهکارهایی مانند ارائه خدمات رایگان یا قرعه کشی هم طرفداران بسیاری دارند. نمونه جالب این غرفه‌ها در طبقه بالا غرفه‌ شرکتی است که خدمات تعمیر دوربین‌های دیجیتال را انجام می‌دهد. در این غرفه در طول برگزاری نمایشگاه خدمات رایگانی مانند به‌روز رسانی نرم‌افزار، رفع پیکسل سوخته و یا سرویس حسگر تصویر دوربین به بازدیدکنندگان عرضه می‌شد. این همان دلیلی بود که باعث تجمع بازدیدکنندگان در این غرفه شده بود.

غرفه‌های مربوط به شرکت‌های عرضه‌کننده دستگاه‌های چاپ عکس‌های بزرگ صنعتی، تجهیزات جانبی مانند کوله، سه‌پایه، کارت حافظه یا شارژرها هم بازدیدکنندگان خاص خودشان را داشتند. با این همه اما غرفه‌هایی هم که دستگاه‌های حرفه‌ای چاپ عکس یا نورپردازی را به نمایش گذاشته بودند، به دلیل تازگی داشتن برای بازدیدکنندگان و مردم معمولی و البته جذابیت برای کاربران حرفه‌ای جمعیت نسبتا زیادی را دور خودشان جمع کرده بودند.

غرفه‌هایی هم که محصولاتی مانند فون‌های دیجیتال و نرم‌افزارهای تدوین و روتوش عکس‌ و فیلم را به نمایش گذاشته بودند هم جالب توجه بودند. فون‌های دیجیتال که در واقع همان پس‌زمینه تصاویر هستند بیشتر نظر گرافیست‌ها و عکاسان را به خودشان جلب کرده بودند و در مقابل نرم‌افزارهای مربوط به تدوین عکس که تحت نرم‌افزار فتوشاپ قابل اجرا بودند، هم جذابیت‌های خودشان را داشتند.

محصولات جدید

معرفی و عرضه محصولات جدید توسط غرفه‌های مختلف در حقیقت جذاب‌ترین بخش نمایشگاه بود. با این حال، اما تنها بعضی از شرکت‌ها محصولاتی جدید برای معرفی در این نمایشگاه داشتند و غرفه‌های دیگر همان محصولات قدیمی خود را به نمایش گذاشته بودند. شرکت نیکسان آسیا نمایندگی دوربین‌های Olympus با محصولات جدیدی در این نمایشگاه شرکت کرده بود که ظاهرا دوربین عکاسی مدل Tough-۶۰۰۰ پرطرفدارترین آنها بود. مسوول این غرفه با انداختن این دوربین در آب و ضربه زدن به آن سعی داشت قابلیت‌های جدید و متفاوت آن را برای بازدیدکنندگان به نمایش بگذارد. علاوه بر این دوربین‌های مدل Tough-۸۰۰۰، Mu-۵۵۰WP،Mu-۹۰۰۰،Mu-۷۰۰۰،Mu-۵۰۰۰،FE-۵۰۱۰،FE-۵۰۰۰،FE-۳۰۱۰ و FE-۴۵ هم دوربین‌های جدید دیگر این شرکت بودند. شرکت نیکو نگرش هم با دوربین‌های عکاسی جدید D۳ از میان دوربین‌های حرفه‌ای و مدل‌های کامپکت p۹۰، S۶۰، P۸۰، L۲۰ و L۱۰۰ در این نمایشگاه شرکت کرده بود. در غرفه Sony اما قسمت مربوط به قاب‌ عکس‌های دیجیتالی انگار برای بازدیدکنندگان جالب‌تر بود. این قاب‌ عکس‌های دیجیتالی با مدل‌های DPF-V۹۰۰، DPF-V۷۰۰ و DPF-D۷۰ معرفی شده بودند، قیمت‌هایی متغیر از ۱۸۰ تا ۴۲۰ هزار تومان داشتند.

وصله‌های نسبتا ناجور

در میان محصولات و خدمات جالب معرفی شده در این نمایشگاه اما محصولاتی نه چندان مرتبط به وصله‌های ناجوری تبدیل شده بودند. نمونه خوب چنین محصولات و خدماتی آلبوم‌های کاغذی عکس و قاب عکس‌های معمولی موجود در بازار بودند. با این وجود از کنار محصولاتی مانند دوربین‌های مدار بسته یا کاغذهای فتوکپی هم نمی‌توان به راحتی گذشت. البته غرفه‌هایی مانند آنها که خدمات چاپ عکس روی لیوان یا تی‌شرت را انجام می‌دادند هم جالب توجه بودند.

دوربین‌های شکاری و تلسکوپ‌ها هم در دسته محصولاتی بودند که چندان نمی‌توانستند با دیگر محصولات این نمایشگاه هماهنگی داشته باشند.

با این همه اما اگر بخواهیم کمی منصفانه به این موضوع نگاه کنیم، باید بگوییم که کمبود برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در این زمینه و جزئی نکردن نمایشگاه‌های مرتبط دلیل موجهی برای حضور این وصله‌های نسبتا ناجور می توانند باشند.

تاریخ در طبقه پایین

طبقه پایین کانون در واقع بیشتر میزبان غرفه‌های مربوط به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات چاپ و نشریات تخصصی بود. در این میان اما ورودی این طبقه با غرفه بزرگ و جالب شرکت نورنگار همراه شده بود. برگزاری مراسم قرعه‌کشی در این غرفه بازدیدکنندگان بسیاری را به این قسمت کشانده بود. قسمت انتهایی این طبقه هم در اختیار غرفه‌ای به نام موزه دوربین قرار داشت که برای اغلب بازدیدکنندگان جالب توجه بود. در این غرفه در حقیقت مجموعه‌ای شخصی از دوربین‌های عکاسی قدیمی به نمایش گذاشته شده بود. این مجموعه محصول عکاسی چهارنسل از یک خانواده علاقمند به عکاسی بود.

یوزارسیف در نمایشگاه عکاسی

حواشی ششمین نمایشگاه عکاسی هم شاید به اندازه خود این نمایشگاه برای بازدیدکنندگان جالب بودند. صرفنظر از برگزاری کارگاه‌های آموزش عکاسی یا نورپردازی که توانسته بودند آنقدر که باید مورد توجه قرار بگیرند، نمایش بزرگ‌ترین آلبوم دیجیتالی جهان آن هم با عکس‌هایی از سریال حضرت یوسف(ع) پرطرفدارترین حاشیه این نمایشگاه بود.

این آلبوم که در دسته آلبوم‌های سوپر سایز دنیا قرار می‌گیرد، به گفته سازندگانش موفق شده است که حتی در کتاب‌ رکوردهای گینس به ثبت برسد. با این حال گویا این آلبوم بیش از آنکه به خاطر تکنولوژی چاپ یا حتی اندازه آن مورد توجه قرار بگیرد، به خاطر برگزاری مراسمی برای تقدیم آن به کارگردان این سریال در آخرین روز برگزاری نمایشگاه توجه بازدیدکنندگان را به خودش جلب کرده بود.

با تمام اینها، اما ششمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی هنر عکاسی و تصویربرداری، دوربین‌های دیجیتال و تجهیزات وابسته هنوز هم با نمایشگاه‌های تخصصی بین‌المللی دیگر در این زمینه فاصله دارد؛ فاصله‌ای شاید به اندازه یک سال تا نمایشگاه بعدی.