رکود تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد

عکس: نگار متین‌نیا

بازار دیجیتال- به نظر می‌رسد پیش‌بینی کارشناسان و فعالان بازار در مورد طولانی شدن دوران رکود در بازار کامپیوتر درست از آب در آمده و فعالان بازار کامپیوتر باید حالا حالاها رکود حاکم بر بازار را تحمل کرده و با آن کنار آیند.

فعالان بازار کامپیوتر با اشاره به وضعیت نامطلوب خرید و فروش طی ماه‌های پایانی سال گذشته و فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال می‌گویند: هر سال این رکود تا اواسط اردیبهشت‌ماه بیشتر دوام نداشت و کالاهای جدید از اوایل اردیبهشت‌ماه به تدریج وارد بازار می‌شدند، اما امسال نه تنها دوران رکود به پایان نرسیده است، بلکه کالاهای جدید از اواسط فروردین‌ماه به تدریج وارد بازار شدند تا کمکی به پایان دادن رکود حاکم بر بازار باشند، ولی این اتفاق نیفتاد و همان کالاها روی دست فروشنده ماند.

این در حالی است که گروهی از فروشندگان از پایان یافتن دوران رکود در بازار کامپیوتر خبر می‌دهند و می‌گویند: اگر چه بازار از لحاظ خرید و فروش در شرایط مطلوبی نیست، اما این هرگز به معنای راکد بودن بازار نیست و کالاهای جدیدی که طی ماه گذشته وارد بازار شده‌اند نیز با استقبال مواجه شده‌اند.

علیان یک فروشنده در این رابطه می‌گوید: فروشندگان کالاهایی مانند لپ‌تاپ، مادربورد و ... ناچارند برای به فروش رساندن اجناس خود قیمت‌ها را کاهش داده و کالا را در پاره‌ای موارد با ضرر به فروش برسانند.

به گفته این فروشنده، کاهش قیمت‌ها در بازار که طی هفته گذشته نیز شاهد آن بودیم از طرف فروشندگان بازار، برای پایان دادن به دوران رکود در بازار انجام شده و تا حدودی نیز میزان فروش افزایش یافته است.

وی همچنین به افزایش فروش انواع رم و حافظه فلش اشاره کرد و گفت: کاهش عرضه و افزایش قیمت همیشه این تصور را برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کند که در روزهای آینده قیمت‌ها به مراتب گران‌تر می‌شوند و در نتیجه برای خرید اقدام می‌کنند. در مورد رم و حافظه‌های فلش نیز این اتفاق افتاده است و در حال حاضر این کالاها نه تنها در بازار فروش خوبی دارند، بلکه قیمت آنها نیز افزایش یافته است.

زارع یک فروشنده دیگر نیز می‌گوید، عرضه کالاهای ارزان قیمت به بازار تا حدودی باعث افزایش میزان فروش کالا در بازار شده است.

به عنوان مثال لپ‌تاپ‌های ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار تومانی، هارددیسک‌های اکسترنال ۳۰ تا ۵۰هزار تومانی که تا پیش از این قیمتی بیشتر داشتند و .... باعث جلب توجه مصرف‌کنندگان به بازار شده، ولی نمی‌توان این را موفقیتی در جهت پایان دادن به دوران رکود دانست، چرا که بازار سایر کالاها همچنان راکد و بی‌رونق است.

ابویی یک فروشنده دیگر نیز در این رابطه می‌گوید: اگر چه برخی از کالاها در بازار کامپیوتر از فروش خوبی برخوردارند، اما رکود همچنان بر بازار حاکم است و پیش‌بینی می‌شود بی‌رونقی بازار تا اواخر خرداد ماه نیز ادامه یابد.