بازاردیجیتال- هفته گذشته نخستین نشست مطبوعاتی «کمیته فنی فناوری اطلاعات» (isiri-ittc) به منظور معرفی فعالیت و کارکرد این کمیته برگزار شد. در واقع کمیته فنی فناوری اطلاعات یکی از کمیته‌‌های فنی زیرمجموعه کمیته ملی استانداردهای ایزو است که ساختار آن متناظر با کمیته فنی مشترک فناوری اطلاعات (JTC۱) سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) و سازمان بین‌المللی الکتروتکنیک (IEC) است. فعالیت اصلی این کمیته ، مشارکت در تدوین استانداردهای بین‌المللی در حوزه فناوری اطلاعات است. برای آگاهی بیشتر با این کمیته گفت‌وگویی با مهران خوانساری، نایب رییس سازمان نظام صنفی رایان‌ای انجام داده‌ایم که می‌خوانید:

کمیته ملی متناظرفنی فناوری اطلاعات چه فعالیتی انجام می‌دهد؟

کمیته فنی فناوری اطلاعات در واقع کمیته فنی متناظر با JTC۱۲ است. دو سازمان بزرگ استاندارد جهانی هستند به اسم سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) و سازمان بین‌المللی الکتروتکنیک (IEC) که این دوسازمان سال‌ها است در زمینه استاندارهای فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند. این دو سازمان با گذر زمان به این نتیجه رسیده‌اند که به جای اینکه هر کدام یکسری استاندارد را برای این حوزه در نظر بگیرند، کمیته مشترکی را در نظر بگیرند که تمام استانداردهای فناوری اطلاعات در این کمیته مشخص شود. در واقع این دو سازمان با هم سازمان JTC۱ را پدید آورده‌اند. در حال حاضر اگر به استانداردهای فناوری اطلاعات را نگاه کنید عبارت ISO/IEC JTC۱ خواهید دید. بنابراین JTC۱ یک استاندارد در حد بین‌المللی است و کارش تدوین و اعمال استانداردهای مختلف آی‌تی در سطح جهان است.

این سازمان برای اینکه بهتر فعالیت کند چه برنامه‌هایی را در نظر گرفته است؟

این سازمان برای اینکه کارش را خوب انجام دهد در هر کشوری یک کمیته متناظر را تشکیل می‌دهد. ما این کمیته را ما به هرمی تشبیه می‌کنیم که در راس این هرم ۹۱ گروه کاری در قاعده هرم وجود دارد ، ۱۷ زیر کمیته و یک کمیته اصلی هم در ادامه کمیته به چشم می‌خورد. در واقع این ساختار JTC۱ است برای اجرای سریع استاندارد در سایر کشورها. برای کمک گرفتن از کشورها هم این سازمان با توجه به نوع عضویتشان در سازمان ISO، کمیته متناظری را در آن کشور تشکیل می‌دهد. در واقع همانند آن ساختار اصلی در هر کشور تشکیل می‌شود. در برخی کشورها ممکن است تمامی این ۹۱ کارگروه پر شود و در برخی دیگر ممکن است تنها بخشی از کارگروه پر شود. این میزان پر شدن بر اساس علاقه افراد و به صورت داوطلبانه فقط اشخاص حقیقی می‌توانند در این کمیته عضو شوند.

فعالیت کشورها به چه صورت است؟

فعالیت کشورهای عضو به دو صورت است یا فعالیت این کشورها از نوع «P» است، یعنی مشارکت‌کننده هستند که در این مورد یکسری از استانداردها برای این نوع کشورها ارسال می‌شود و آنها باید حتما نظر خودشان را در خصوص آن استاندارد ارائه کنند. دومین دسته فعالیت‌شان در گروه «O» جای دارد، یعنی مشاهده‌کننده هستند که دراین نوع عضویت تنها اطلاعات برای کشورها فرستاده می‌شود. در واقع فعالیت کشورها براساس نوع عضویت و مشارکتی که از خود نشان می‌دهند صورت می‌گیرد.

کشور ما در چند کارگروه این کمیته عضو است؟

در حال حاضر ایران در هشت کارگروه این کمیته عضویت فعال دارد که در چهار کارگروه آن نوع فعالیت‌مان «O» و چهار گروه آن ازنوع «P» است. ما برای اینکه فعالیت خود را دراین کمیته افزایش دهیم کمیته فنی فناوری اطلاعات را در کشور تشکیل دادیم.

در تشکیل این سازمان چه ارگان‌هایی فعالیت داشته‌اند؟

سه نهاد در تشکیل آن همچون سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، نهاد ریاست جمهوری و موسسه استاندارد همکاری داشته‌اند.