Oracle-Sun پدیده جدید دره سیلیکون

ندا لهردی

این روزها دره تکنولوژی به منبعی برای انتشار اخبار بسیار مهم و جنجالی در این عرصه تبدیل شده است. در این میان اما خبر ادغام و واگذاری یک شرکت نرم‌افزاری بزرگ به یک شرکت سخت‌افزاری شناخته شده، در روزهای اخیر تیتر اول اغلب وب‌سایت‌های خبری معتبر فن‌آوری‌ اطلاعات شده است تا توجه همه را به یک اتفاق بزرگ در تاریخ تکنولوژی جهان جلب کند.

خبر این است: «شرکت نرم‌‌افزاری Oracle بالاخره بعد از انجام مذاکرات شرکت سخت‌افزاری Sun Microsystems را خرید».

یک خرید متفاوت

به این ترتیب شرکت بزرگ Oracle با خرید شرکتی فعال در زمینه سخت‌افزار مقدمات تاسیس یک شرکت بزرگ جدید را در دره تکنولوژی سیلیکون‌ ولی فراهم آورد. این خرید متفاوت درست بعد از یک ماه از پایان مذاکرات بی‌نتیجه شرکت IBM برای خرید Sun روی داد. «اسکات مک‌نیلی» رییس شرکت Sun در این مورد می‌گوید: «دو شرکت Oracle و Sun به عنوان دو شرکت بزرگ تکنولوژی سابقه بیش از ۲۰ سال همکاری نزدیک را با یکدیگر دارند. این ادغام در واقع می‌تواند ایجاد یک تحول در رابط این دو شرکت و البته صنعت تکنولوژی را به دنبال داشته باشد». او همچنین اعلام کرد که هیات مدیره شرکتش قرار است در تابستان امسال و بعد از تایید سهامداران و مراجع قانونی تکمیل شوند. بالاخره تصمیم ناگهانی و مذاکرات کوتاه مدت Oracle به خرید ۴/۷‌میلیارد دلاری شرکت نرم‌افزاری Sun منجر شد. بر این اساس قرار شد Oracle هر سهم شرکت Sun را به قیمت ۵۰/۹ دلار بخرد. این در حالی است که در آخرین معاملات انجام شده در بورس تا پیش از انجام این خرید، سهام شرکت Oracle با کاهش ۵۶/۵‌درصدی و سهام شرکت Sun با افزایش ۲۷‌درصدی معامله شدند. بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که این خرید زمینه ایجاد یک تحول بزرگ در این عرصه است. «رابرت جکوبسن» یکی از این تحلیل‌گران در این مورد گفته است: «این معامله موقعیت Oracle در برابر شرکت IBM را قدرتمندتر می‌کند. Oracle در واقع کاری را انجام داد که IBM از انجام آن عاجز بود». حتی خود Oracle هم اعلام کرده است که خرید Sun سود این شرکت سخت‌افزاری را در سال اول خرید تا بیش از ۵/۱‌میلیارد دلارافزایش خواهد داد و این سود در سال دوم به ۲‌میلیارد دلار هم می‌رسد.

«شانون کراس» یک تحلیل‌گر صنعت کامپیوتر هم در ابن باره گفته است: «این یک خرید بسیار جالب است. این اتفاق می‌تواند یک سیستم عامل بسیار قوی را به Oracle هدیه بدهد. این موضوع به Oracle این امکان را می‌دهد تا به کاربرانی دسترسی داشته باشد که از دیتابیس‌های این شرکت استفاده نمی‌کردند».

مذاکرات بی‌نتیجه IBM

درست در همان روزهایی که Sun بعد از ۲۷ سال سیر صعودی و با بروز بحران اقتصادی فراگیر عرصه فعالیت در بازارهای جهانی را تنگ‌تر می‌دید، شرکت IBM در اوایل سال ۲۰۰۹ پیشنهاد خرید این شرکت را مطرح کرد. IBM اعلام کرد که تصمیم دارد برای انجام این خرید بزرگ ۵/۶‌میلیارد دلار هزینه کند. در همین حال قیمت سهام Sun در بازار بورس با افزایش حدود ۱۰۰‌درصدی به رقم ۹۷/۴ دلار برای هر سهم رسید. بعد از این اتفاق اما IBM بعد از انجام مذاکرات مختلف با Sun، این شرکت را به راضی کرد تا سهام خود را با تخفیف یک دلاری برای هر سهم واگذار کند. با این همه اما در همان روزها که انگار مذاکرات این دو شرکت به قطعیت رسیده بود، ناگهان اخبار از عدم توافق آن‌ها برای این ادغام خبر دادند. به این ترتیب مقامات Sun پیشنهاد IBM را برای تخفیف رد کرده و اعلام کردند که IBM با این پیشنهاد از اصل جریان قرارداد منحرف شده و به جای جلب موافقت آن‌ها، تنها به فکر گرفتن تخفیف افتاده است.

اخراجی‌ها در راه

این روزها دو شرکت Oracle و Sun بعد از انجام این معامله در فکر تعدیل نیروهایشان هستند.

تعداد کارمندان Oracle درحال حاضر برابر ۸۶۰۰۰ نفر بوده و تعداد کارمندان Sun هم به ۳۳۰۰۰ نفر می‌رسد. این در حالی است که در فصل اول سال ۲۰۰۹ بیش از ۸۴۰۰۰ کارمند فعال در شرکت‌های تکنولوژی در ایالات متحده آمریکا اخراج شدند.

سابقه خریدهای انجام شده توسط Oracle هم نشان می‌دهد که هر کدام از این خریدها، اخراج تعدادی از کارمندان را به دنبال داشته است. شرکت PeopleSoft که در ژانویه سال ۲۰۰۵ با قیمت ۳/۱۰‌میلیارد دلار توسط Oracle خریده شد و پس از آن ۵۰۰۰ نفر یا ۵‌درصد از کارمندان اخراج شدند. Oracle همچنین بعد از انجام خرید ۸۵/۵‌میلیارد دلاری شرکت Siebel Systems در سال ۲۰۰۶ هم ۲۰۰۰ نفر برابر ۵/۳‌درصد از کارمندان را اخراج کرد. از طرفی مدیر عامل شرکت BEA Systems که سال گذشته میلادی توسط Oracle با قیمت ۵/۸‌میلیارد دلاری خریده شده بود هم اخراج قریب‌الوقوع کارمندان Sun را پیش‌بینی می‌کند.

متن‌بازهای موافق

با وجود آنکه بعضی از تحلیل‌گران معتقد بودند انجام این خرید می‌تواند تاثیر منفی بر تولیدکنندگان نرم‌افزارهای متن‌باز بگذارد، اما رییس بنیاد لینوکس اعتقادی برخلاف آن‌ها دارد. «جیم زلمین» معتقد است که ایجاد شرکت Oracle-Sun اتفاق خوبی برای لینوکس خواهد بود و تاثیر این موضوع در آینده نزدیک مشخص خواهد شد. او همچنین به حضور Oracle به عنوان یکی از کاربران لینوکس و البته توزیع‌کننده آن اشاره کرد. از طرفی هم بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران که نگرانی‌هایی برای تکرار اتفاقی مانند خریدهای ناموفق دیگر داشتند، این روزها شرایط بهتری را متصور هستند تا به این ترتیب آینده روشنی برای شرکت جدید

Oracle-Sun ترسیم شود. این در حالی است که حتی مدیر عامل قبلی شرکت تولیدکننده نرم‌افزارهای متن‌باز MySQL هم که سال گذشته با قیمت یک‌میلیارد دلار توسط Sun خریده شده بود، با انجام خرید Sun توسط Oracle کاملا موافق بوده و این اتفاق را به شکل یک عامل از بین برنده شرکتش نمی‌بیند.

او در این مورد به فوربس گفته است: «این اتفاق بسیار جالب و دور از انتظار بود. Oracle هم سرمایه دارد و هم قاعده بازی را به خوبی می‌داند. آن‌ها زمانی برای رقابت با شرکت SAP تلاش می‌کردند و در نهایت هم توانستند در این کار پیروز شوند. حالا هم گویا آن‌ها به دنبال رقابت با غول نرم‌افزاری جهان یعنی Microsoft هستند. Microsoft یکی از بزرگ‌ترین فعالان عرصه تجارت دیتابیس هستند و حالا با خرید Sun، شرکت Oracle هم می‌تواند با استفاده از MySQL به جایگاه قدرتمندتری در این رقابت برسد. MySQL در زمینه نرم‌افزارهای مبتنی بر وب فعالیت می‌کند و از این طریق می‌تواند تا حد قابل‌توجهی به Oracle کمک کند. شرکت من تا پیش از آنکه به Sun فروخته شود، حدود ۷۰۰۰۰ دانلود در هر روز داشت که این قطعا می‌تواند برای Oracle قابل توجه باشد.

پیش‌بینی‌های متنوع

با این همه خرید Sun توسط Oracle آنقدر اتفاق قابل توجهی در عرصه تکنولوژی به حساب می‌آید که همچنان کارشناسان و تحلیل‌گران درباره آن پیش‌بینی‌های مختلفی انجام می‌دهند.

به این ترتیب اما آنچه اغلب کارشناسان درباره آن توافق دارند، بعضی پیش‌بینی‌هایی مانند اخراج کارمندان و حرکت به سوی تثبیت جایگاه خود در تجارت نرم‌افزار است. این تحلیل‌گران معتقدند که اخراج بعضی از کارمندان Sun اولین اتفاقی است که بعد از این خرید روی می‌دهد. خروج از عرصه نرم‌افزارهای متن‌باز و حرکت به سمت جاوا، MySQL و پلت‌فورم موفق Solaris شرکت Sun اتفاق بعدی است. بعضی از کارشناسان هم حتی معتقدند که Oracle بعد از انجام این معامله به طور اجتناب‌ناپذیری تمام اموال و تجهیزات سخت‌افزاری خود را می‌فروشد. از طرفی بعضی دیگر معتقدند که Oracle بعد از خرید Sun با انگیزه بیشتری به رقابت در هر دو عرصه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فکر می‌کند.

منابع:

mercurynews.com

BBC

forbes.com

pcworld.com