شارژرهای بی‌سیم در راهند

مترجم:ندا لهردی

این روزها با گسترش تکنولوژی، موج جدیدی برای رهایی محصولات و ابزارهای دیجیتال از وابستگی به کابل‌ها و شارژرها به راه افتاده است. این در واقع همان چیزی است که تقریبا تمام کاربران انواع لوازم مصرفی الکترونیک با آن درگیر بوده و هستند.

درست به همین دلیل هم هست که بسیاری از کارشناسان صنعت تکنولوژی معتقدند که اگر «مایکل فارادی» پدر علم الکترومغناطیس می‌توانست به قرن ۲۱ سفر کند، بدون شک با دیدن گوشی موبایل آیفون متعجب یا حتی وحشت زده می‌شد! فارادی احتمالا بعد از گذشت حدود پنج سال از حضور این گوشی پرطرفدار با امکاناتی مانند مرورگر اینترنت، برقراری تماس، انجام بازی‌های مختلف، تعیین مکان از طریق مکان‌یاب ماهواره‌ای و از همه مهم‌تر نمایشگر تمام لمسی از این همه پیشرفت‌ها کاملا گیج و متعجب می‌شد. دلیل این تحیر هم وجود چنین تکنولوژی‌های پیشرفته‌ ارتباطی در این گوشی در برابر وابستگی آن به اتصال یک کابل برای شارژ شدن و ذخیره انرژی است. در واقع این کارشناسان متعجبند که اگر یک گوشی موبایل می‌تواند به صورت بی‌سیم تماس برقرار کند و به اینترنت متصل شود، چرا نتواند به صورت بی‌سیم هم شارژ شود.

این سوالی است که اغلب کاربران و تولیدکنندگان مدت‌ها است به دنبال پاسخ آن هستند و حتی شرکت‌های تازه وارد این صنعت هم امیدوارند که بتوانند راه‌حلی برای آن پیدا کنند.

یک اصل علمی برای یک کشف جالب

در حقیقت علاقه‌مندان و کاربران صنعت الکترونیک دیگر با قول‌های مختلف درباره سیستم‌های شارژ بی‌سیم خو گرفته‌اند.

در همین راستا یک شرکت انگلیسی به نام Splashpower در سال ۲۰۰۴ از تقاضای بسیار زیاد شرکت‌های فعال در حوزه لوازم مصرفی الکترونیک برای پد شارژ بی‌سیم خود خبر داد.

این شرکت محصول جدید خود را بر اساس اصل الکترومغناطیس غیرمستقیم که فارادی آن را در قرن ۱۹ کشف کرده بود، طراحی کرده و در آن یک سیم‌پیچ تعبیه کرد که با ایجاد جریان الکتریکی میدان مغناطیسی به وجود می‌آورد. زمانی که یک گوشی موبایل مجهز به سیم‌پیچ متناظر نزدیک آن پد قرار می‌گرفت، فرآیند جریان الکتریکی برعکس شده و به طور همزمان میدان مغناطیسی موجود در پد یک جریان ثانویه را در سیم‌پیچ درون گوشی موبایل ایجاد کرده و در نهایت باتری این گوشی بدون استفاده از هیچ کابل و سیمی به راحتی شارژ می‌شد.

با این همه اما شرکت Splashpower نتوانست این محصول جالب را به تولید انبوه رسانده و در واقع روند تجاری سازی آن را به خوبی به انجام برساند تا جایی که این شرکت در سال میلادی گذشته (۲۰۰۸) بدون عرضه حتی یک نمونه از این محصول اعلام ورشکستگی کرد.

این در حالی است که الکترومغناطیس غیرمستقیم به دلیل سادگی و قابلیت به روز شدن، هنوز انتخاب اول شرکت‌های فعال در زمینه سیستم‌های شارژ بی‌سیم است. با این وجود همانطور که در مورد شرکت Splashpower اتفاق افتاد، نزدیک کردن این تئوری به یک فرآیند تجاری و سودآور کار ساده‌ای نیست. یکی از مشکلات اصلی این شرکت‌ها، ترغیب تولیدکنندگان به ترکیب این الگوهای شارژ بی‌سیم در محصولاتشان است؛ هرچند به تازگی بعضی پیشرفت‌های امیدبخشی در این زمینه اتفاق افتاده است.

اولین و مهم‌ترین پیشرفت در این مورد، شکل‌گیری کنسرسیومی به نام «کنسرسیوم انرژی بی‌سیم» در ماه دسامبر سال ۲۰۰۸ است که این کنسرسیوم در واقع در جهت ایجاد یک استاندارد عمومی برای سیستم‌های شارژ بی‌سیم و به دنبال آن پیشبرد روند رواج استفاده از آن در بازار تاسیس شده است. در حقیقت قبل از این کنسرسیوم‌های مشابهی برای بلوتوث و دیگر تکنولوژی‌های بی‌سیم هم ایجاد شده بودند. اعضای این کنسرسیوم جدید شامل شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه لوازم مصرفی الکترونیک مانند فیلیپس، سانیو و Texas Instrument ) TI) یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان چیپ‌ست در دنیا هستند.

«منو ترفرز» رییس این کنسرسیوم و مدیر بخش استانداردسازی شرکت فیلیپس در این مورد می‌گوید: «استانداردهای عمومی در واقع با اهمیت‌ترین لازمه پذیرش چنین سیستم‌هایی در بازار هستند. شرکت فیلیپس یکی از شرکت‌های معدود در زمینه تجاری سازی محصولات مجهز به سیستم‌های شارژر بی‌سیم است که مسواک‌های برقی و محصولی به نام مسنجر کاملا شخصی نمونه‌هایی از فعالیت‌های این شرکت در این عرصه هستند».

این در حالی است که ترفرز معتقد است مهم‌ترین و کاربردی‌ترین امکان این محصولات متفاوت، قابلیت استفاده از یک شارژر بی‌سیم برای محصولات مختلف مانند انواع گوشی‌های موبایل، لپ‌تاپ‌ها و دوربین‌های عکاسی دیجیتال است.

رقابت برای شارژرهای آینده

رقابت شدید میان تولیدکنندگان گوشی‌های موبایل در واقع به روند معرفی سیستم‌های شارژ بی‌سیم تا حد قابل توجهی سرعت می‌دهد. ستاره جنجالی نمایشگاه CES یا لوازم مصرفی الکترونیک امسال در لاس‌وگاس یعنی گوشی موبایل Palm Pre ، بهترین نمونه برای اثبات این موضوع است. این گوشی در کنار امکانات فنی پیشرفته‌ای مانند نمایشگر لمسی، اینترنت

wi-fi ،GPS ، بلوتوث و دوربین عکاسی دیجیتال، دارای یک پد شارژی انتخابی به نام Touchstone است که با استفاده از جریان الکترومغناطیس غیرمستقیم امکان شارژ گوشی موبایل Palm Pre را به صورت بی‌سیم برای کاربرانش فراهم می‌آورد. به این ترتیب زمانی‌ که این گوشی روی این پد قرار می‌گیرد هر دوی آن‌ها به وسیله حسگرهایشان یکدیگر را شناسایی می‌کنند. آهنرباهای تعبیه شده در این پد با گوشی در یک ردیف قرار گرفته و آن را در طول زمان شارژ شدن نگه می‌دارند.

در حقیقت شرکت Palm تنها شرکت‌کننده عرضه‌کننده سیستم شارژ بی‌سیم در نمایشگاه امسال لاس‌وگاس نبود. شرکت Fulton Innovation یکی دیگر از اعضای کنسرسیوم انرژی بی‌سیم و مالک شرکت Splashpower هم در این نمایشگاه تعدادی از محصولاتی مانند سیم‌پیچ‌هایی جهت تعبیه در کنسول خودرو برای شارژ بی‌سیم گوشی‌های موبایل در خودرو را به نمایش گذاشت. به عنوان مثال شرکت BMW اعلام کرده است که تصمیم دارد این شارژرهای بی‌سیم را در خودروهای سری ۷ خود برای یکی از مدل‌های گوشی‌های موبایل شرکت سامسونگ تعبیه کند.

دیگر محصولات جالب در این زمینه پدهای شارژ بی‌سیمی هستند که در پیشخوان‌ آشپزخانه‌ها برای شارژ دستگاه‌های همزن و دیگر لوازم برقی آشپزخانه قرار می‌گیرند.

«برت لوئیس» مدیر عامل شرکت Fulton Innovation در این مورد معتقد است که این تکنولوژی می‌تواند در صنایع دیگر و به عنوان مثال برای شارژ خودروهای الکتریکی هم مورد استفاده قرار بگیرد. به اعتقاد لوئیس و بعضی از کارشناسان دیگر، سال ۲۰۰۹ سال تکنولوژی‌های بی‌سیم است و به این دلیل انگیزه‌های بسیاری برای پیشرفت در این عرصه و پیدا کردن راه‌حل‌های تازه برای بازاریابی و تجاری‌سازی این تکنولوژی‌ها را پیشکش علاقمندان و فعالان این صنعت می‌کند. در همین راستا شرکت Texas Instrument (TI)I که تولیدکننده قطعات سخت‌افزاری برای سازندگان بزرگ گوشی‌های موبایل است، در ماه نوامبر سال ۲۰۰۸ با همکاری شرکت Fulton Innovation از طراحی و تولید مدارهای الکترونیکی برای شارژرهای بی‌سیم با هدف کاهش هزینه و حجم قطعات سخت‌افزاری مورد نیاز سازندگان موبایل خبر داد.

«مسعود بهشتی» مدیر بخش مدیریت سیستم‌های شارژ و باتری شرکت TI نیز در این مورد می‌گوید: «از نقطه نظر مدیریت انرژی و تولید قطعات نیمه رسانا، سیستم‌های شارژ بی‌سیم و گسترش آنها یک پیشرفت لازم و البته طبیعی در روند کار ما است و باید اتفاق بیافتد». به عقیده او همانند بلوتوث، سیستم‌های شارژ بی‌سیم هم در آینده بسیار نزدیک در محصولات دیجیتال پیشرفته عرضه می‌شوند قبل از آنکه بخواهند به طور وسیعی در دسترس عموم کاربران قرار بگیرند.

منبع: اکونومیست

یک شارژ بی سیم بزرگ

تجهیزات شارژ بی‌سیم مبتنی بر جریان الکترومغناطیس راه بازار و عرضه عمومی را در پیش گرفته‌اند تا جایی که در حال حاضر تکنولوژی‌هایی برای انتقال انرژی از فاصله‌های دور و نزدیک در بعضی از محصولات به کارگرفته می‌شوند.

شرکتی به نام WildCharge به تازگی تعدادی دستگاه‌های شارژ بی‌سیم را به بازار عرضه کرده که داری یک سطح فلزی بزرگ است.

به این ترتیب کاربران با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توانند تا چهار گوشی موبایل را -بسته به ابعاد آن‌ها- به راحتی و بدون حضور سیم‌ها و کابل‌ها شارژ کنند.