یک منبع آگاه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پیش‌بینی می‌شود درآمد‌این وزارتخانه در سال ۸۸ به بیش از پنج هزارمیلیارد تومان برسد.

وی که خواست نامش فاش نشود، از افزایش درآمد‌این وزارتخانه در سال‌ آینده نسبت به سال جاری خبر داد و به موبنا گفت: برای سال ۸۷ درآمد وزارت ارتباطات مبلغی حدود چهارهزار و ۲۰۰میلیارد تومان بود که‌این رقم در سال ۸۸ به بیش از پنج هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

وی با بیان‌اینکه درآمد وزارت ارتباطات از طریق خدمات ارائه شده توسط زیرمجموعه‌ها و شرکت‌های وابسته به‌این وزارتخانه تامین می‌شود، ادامه داد: وزارت ارتباطات بر مبنای نظام درآمد هزینه‌ای اداره می‌شود و عملا از منابع دولتی به صورت مستقیم استفاده نمی‌کند. در واقع وزارت ارتباطات از مردم یا خدماتی که ارائه می‌کند درآمد کسب کرده و آن را طبق قانون بودجه و مصوبات، صرف سرمایه‌گذاری و توسعه کشور می‌کند.

وزارت ارتباطات دومین وزارتخانه تامین کننده بودجه جاری کشور پس از وزارت نفت است.

این وزارتخانه هم اکنون در توسعه اقتصادی کشور نقش بسزایی‌ایفا می‌کند و به همین دلیل جدا از گسترش‌اینترنت و کاربردهای آن ، بیشتر ذهن خود را معطوف به ارائه سرویس‌های ارزش افزوده تلفن همراه کرده است تا مصوبات بودجه در‌این بخش را از‌این طریق تامین کند. در زمان حاضر تلفن همراه به یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین ابزار ارتباطی در کشور تبدیل شده و جای خود را در سبد خانوار‌ایرانی باز کرده است.‌این وزارتخانه نیز می‌کوشد که ضریب نفوذ ۶۰‌درصدی تلفن همراه را همچنان افزایش دهد.

درآمد شرکت موبایل دولتی‌ایران در شش ماه اول سال جاری ۱۵۰۰میلیارد تومان برآورد شده که ۹۴میلیارد تومان از‌این مبلغ از محل استفاده مشترکان از سرویس پیام کوتاه بوده و در همین حال‌این شرکت وابسته به وزارت ارتباطات، در سال ۸۶ از محل پیام کوتاه تلفن همراه بالغ بر ۲۱۲میلیارد تومان درآمدکسب کرد.

آزار و اذیت تلفنی، جرم است

یک وکیل دادگستری معتقد است تماس‌های پی‌در‌پی که موجب آزار و اذیت مخاطب شود، مسبوق به مکالمه مزاحمت تلفنی محسوب می‌شود و جرم است .

سید علی اکبر جهانگیری در گفت‌وگو با موبنا و در پاسخ به این مطلب که در بزه مزاحمت تلفنی کدام مرجع قضایی موظف به رسیدگی است، اظهار داشت: آنچه که از مقررات حقوق کیفری استنباط می‌شود این است که مجرم در محل وقوع جرم باید محاکمه شود و به موجب ماده ۵۴ قانون آیین دادرسی کیفری دادگاه‌ها، متهم در دادگاهی محاکمه می‌شود که جرم در حوزه آن دادگاه واقع شده باشد.

وی ادامه داد: ایذا و آزار شخص به وسیله تماس و ارتباط تلفنی غیرقانونی که شخص مخاطب تمایل به این امر نداشته و نارضایتی خود را اعلام می‌دارد، بزه مزاحمت تلفنی به حساب می آید.

جهانگیری گفت: محلی که بزه تحقق یافته به عنوان محل وقوع جرم برشمرده می‌شود. این حقوقدان با بیان این که در بزه مزاحمت تلفنی، استفاده از الفاظ رکیک و فحاشی و توهین شرط نیست، افزود: این گونه اعمال و رفتار عنوان مجرمانه دیگری دارند. وی تصریح کرد: چنانچه مخاطب تماس گیرنده کار بر تلفن همراه باشد حوزه قضایی که تلفن همراه در آن حوزه ثبت شود صلاحیت رسیدگی به بزه را دارد.

تاثیرات فرهنگی و اجتماعی پیامک در ایران

یک جامعه شناس معتقد است تاثیرات فرهنگی و اجتماعی رسانه نوظهور پیام کوتاه تلفن همراه در جامعه ما مورد غفلت قرار گرفته است.

محمد منصوری با اشاره به تاثیرات اجتماعی سرویس پیام کوتاه تلفن همراه اظهار داشت: با گسترش سرویس‌های تلفن همراه در کشور به نظر می‌رسد آنچه در این میان مورد غفلت واقع شده تاثیرات فرهنگی و اجتماعی این رسانه است که کمترین امکان سانسور در مورد آن وجود دارد.

وی گفت: ساده‌‌ترین تاثیر پیام کوتاه ارسال کلمات فارسی با حروف انگلیسی (فینگلیش)است که به اعتقاد برخی کارشناسان تهدیدی برای زبان فارسی به شمار می‌رفت و باعث شد تا با راهکارهایی مانند ارزان کردن پیامک با فونت فارسی و ارائه نرم افزارهایی برای این منظور، با آن به مقابله پرداخته شود.

این جامعه شناس با تاکید بر اینکه بررسی محتوای پیامک‌های ارسالی بسیار مهمتر از این مسائل است، خاطرنشان کرد: امروزه در ایران از سرویس پیام کوتاه بیشتر برای تفریح و سرگرمی استفاده می‌شود، اغلب این پیام‌ها شامل جوک‌های سیاسی، قومی، جنسی و بعضا رمانتیک است که بیشتر میان جوانان و نوجوانان مورد استفاده قرار می گیرد.

مشترکان تلفن همراه روزانه حدود ۶۰میلیون پیام کوتاه ارسال می‌کنند. ۴۵میلیون نفر در کشور دارای تلفن همراه هستند و ضریب نفوذ موبایل ۶۰درصد است.