گیگابایت و عرضه مادربوردهای جدید به بازار

بازار دیجیتال - شرکت اینتل به تازگی چیپ‌ست‌های سری P۴۵ خود را به بازار معرفی کرده است. چیپ‌ست جدید اینتل با وجود دارا بودن کارآیی بسیار بالا و پشتیبانی از جدیدترین قطعات، مانند پردازنده، حافظه و کارت گرافیک، یک ایراد عمده نیز دارند. مهم‌ترین عیب این چیپ‌ست‌ها قیمت آنها است؛ چرا که چیپ ست‌های P۴۵ قیمت بالایی دارند. پس به‌عنوان یک جایگزین میان قیمت برای چیپ‌ست‌های سری P۴۵ اینتل محصولی با نام چیپ‌ست P۴۳ به بازار معرفی شده است.

این چیپ‌ست با وجود اینکه از بسیاری از توانایی‌های چیپ‌ست‌های سری P۴۵ پشتیبانی می‌کند، اما دارای قیمت بسیار مناسبی است. این چیپ‌ست با چیپ‌ست P۴۵ دو تفاوت عمده دارد. عدم پشتیبانی از پیکره‌بندی CrossFire برای اتصال دو کارت گرافیکی یکی از این تفاوت‌ها است.

از دیگر تفاوت‌های این دو چیپ‌ست با یکدیگر عدم پشتیبانی از حافظه‌های DDR۳ با فرکانس ۱۳۳۳‌مگاهرتز در نسخه P۴۳ است. البته حافظه‌های DDR۳ با فرکانس ۱۰۶۶‌مگاهرتز مورد پشتیبانی هستند. در حقیقت حافظه‌های DDR۳ به تازگی وارد بازار شده‌اند و هنوز دارای قیمت بسیار بالایی هستند، پس خود به خود نمی‌توانند جزو انتخاب‌های مشتریان مادربوردهای P۴۳ که کاربرانی با بودجه محدود هستند باشد.

این دو چیپ‌ست از سایر زوایا کاملا شبیه به یکدیگر هستند. از بین مادربوردهایی که از این چیپ‌ست استفاده می‌کنند، شاید مادربوردهای میان قیمت گیگابایت از بقیه آشنا‌تر باشند.

گیگابایت این بار هم تنوع را در تولید محصولات خود در نظر داشته است و با استفاده از چیپ‌ست P۴۳ پنج مادربورد به بازار عرضه کرده است. مدل‌هایGA-EP۴۳C-DS۳، GA-EP۴۳-DS۳، GA-EP۴۳-DS۳L،GA-EP۴۳-DS۳R و GA-EP۴۳-S۳L مدل‌هایی هستند که از این چیپ‌ست استفاده می‌کنند. از این پنج مدل چهار مدل با استفاده از «طراحی با طول عمر بالا ساخته شده‌اند» و این مساله به این معنی است که مادربورد با خازن‌های حالت جامد پوشیده شده است.

به همین دلیل علاوه‌بر کاهش دمای مادربورد طول عمر آن نیز افزایش خواهد یافت. اما این تنها مزیت استفاده از «طراحی با طول عمر بالا» نیست.

با استفاده از قطعات با کیفیت دیگری نیز که روی مادربورد قرار گرفته‌اند، می‌توانید با اطمینان کامل و خیال راحت از مادربورد خود استفاده کنید و نگران گرمای بیش از حد یا مصرف زیاد توان هم نباشید.

از دیگر تکنولوژی‌هایی که در این مادربوردها مورد استفاده قرار گرفته‌اند، می‌توان به تکنولوژی «بهینه‌ساز پویای مصرف انرژی» اشاره کرد. این تکنولوژی که در حال حاضر نسخه پیشرفته آن نیز ارائه شده است، با پشتیبانی از VRD ۱۱.۱ می‌تواند در حالت خواب عمیق مصرف توان سیستم را تا حد صفر کاهش دهد.

از مدل‌های بسیار جالب این سری مدل GA-EP۴۳C-DS۳ است که قادر است هم از حافظه‌های DDR۲ و هم از حافظه‌های DDR۳

پشتیبانی کند.

البته امکان استفاده همزمان از هر دوی این حافظه‌ها وجود ندارد، اما می‌توانید با توجه به انعطاف‌پذیری آن ازهر یک از حافظه‌ها که در دسترس‌تر بود استفاده کنید. سایر مشخصات در تمامی مدل‌ها تقریبا مشترک است.

پشتیبانی از پردازنده‌های ۴۵ نانومتری دو و چهار هسته‌ای Core ۲، پشتیبانی از تعداد زیادی درگاه SATA، پشتیبانی از تعداد زیادی درگاه USB، پشتیبانی از پیکره‌بندی RAID (در مدل GA-EP۴۳-DS۳R) پشتیبانی از جدیدترین کارت‌های گرافیکی که بر پایه درگاه PCI Express ۲.۰ تولید شده‌اند، از دیگر توانایی‌هایی هستند که این مادربوردها را برای کسانی که همیشه انتظار دارند در قبال پولی که می‌پردازند کارآیی بالایی را به دست آورند مناسب می‌کند.