محققان آمریکایی و برزیلی سامانه ارزان قیمتی ساخته‌اند که ارائه خدمات پزشکی پیشرفته به مناطق دورافتاده را با استفاده از دوربین‌های تلفن‌های همراه معمولی امکان‌پذیر می‌کند. این سامانه داده‌های پزشکی را جمع‌آوری و برای بررسی و تشخیص به متخصصان دور از منطقه انتقال می‌دهد.

از این سامانه می‌توان در میدان های جنگ، مناطق آسیب‌دیده از بلایای طبیعی و دیگر مناطق خطرناک استفاده کرد. جورج وایت ساید از دانشگاه هاروارد و مجری این طرح می‌گوید صنعت مخابرات همراه ، یک منبع جهانی است و همچنان جهانی خواهد بود و می‌توان از آن برای تشخیص بیماری‌ها استفاده کرد. در این تحقیق پژوهشگران آمریکایی با همکاری محققان برزیلی با استفاده از دوربین‌های تلفن‌همراه و کاغذ آزمایش سامانه‌ای را طراحی می‌کنند که نمونه‌های ادرار مصنوعی را جمع آوری و ویژگی‌های آن را مشخص کند.

این دانشمندان از کاغذ آزمایش تغییر رنگ یافته عکس گرفتند و آن را برای متخصصی دور از آن منطقه، ارسال کردند. متخصص با استفاده از تصاویر کاغذ آزمایش به طور دقیقی میزان گلوکز و پروتئینی که معمولا برای تشخیص بیماری‌های کلیوی مورد استفاده قرار می‌گیرد اندازه‌گیری کرد. محققان می‌گویند قطره اشک و بزاق را نیز به همین ترتیب آنالیز کرد.