ردپای تکنولوژی در بیست و یکمین نمایشگاه کتاب

بازار دیجیتال- نمایشگاه کتاب تهران که امسال نیز مانند سال گذشته در مصلای تهران برگزار شده است، در حالی به کار خود ادامه می‌دهد که بسیاری از بازدیدکنندگان این نمایشگاه که اکثرا دانشجویان به ویژه دانشجویان شهرهای مختلف کشور هستند از مسائل و مشکلات بسیاری گله‌مند هستند.

این نمایشگاه مخاطبان بسیاری دارد هر سال از اقصی نقاط کشور بازدیدکننده دارد، اما طبق اعلام بازدیدکنندگان نه تنها امکانات رفاهی برای آنها فراهم نشده است، بلکه در زمینه خرید کتاب، اطلاع‌رسانی و ... نیز با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند.

عدم آنتن‌دهی تلفن همراه، غرفه‌بندی نامناسب گروه‌های مختلف کتب، بروز مشکلاتی در زمینه کاربرد بن‌های الکترونیکی کتاب و ... برخی از مشکلاتی هستند که بازدیدکنندگان نمایشگاه به آن اشاره کردند.

البته از حق نگذریم نمایشگاه کتاب امسال در کنار نواقص این چنینی نسبت به سال‌های گذشته محاسنی نیز داشته است. فروش الکترونیکی و اینترنتی کتاب از نوآوری‌هایی است که اگر چه طی یک تا دو سال اخیر به صورت محدود در این نمایشگاه انجام می‌شد، اما امسال این روند از لحاظ کمی و کیفی رشد چشمگیری داشت.

اما در این زمینه نیز بازدیدکنندگان با مشکلاتی هر چند مقطعی مواجه شده‌اند.

نمایشگاه الکترونیکی کتاب

اگر سری به مصلی تهران، محل برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه کتاب بزنید متوجه خواهید شد، نمایشگاه کتاب امسال با آنچه طی سال‌های گذشته شاهد آن بودیم تا حدودی متفاوت است.

از حضور بازدیدکنندگان بی‌شمار از شهرهای مختلف کشور که بگذریم برچسب بانک صادرات و دستگاه‌های کارت‌خوان (POS) این بانک که روی پیشخوان تمام غرفه‌ها جا خوش کرده‌اند، نشان از انحصار فروش الکترونیکی این نمایشگاه تحت آرم بانک صادرات دارد.

فروشندگان و بازدید کنندگان معتقدند فروش کتاب به این طریق باعث امنیت بیشتر خریدار و فروشنده می‌شود.

البته در این زمینه مشکلاتی نیز وجود دارد. سامان احدی یک بازدیدکننده در این باره می‌گوید: با وجودی که هنگام تهیه کارت‌های الکترونیکی کتاب از وجود دستگاه‌های کارتخوان در تمام غرفه‌ها خبر داده بودند، اما متاسفانه طی روزهای آغازین فعالیت نمایشگاه بسیاری از غرفه‌ها فاقد دستگاه‌های کارتخوان بودند.

در پاره‌ای موارد نیز دستگاه‌ها با مشکل فنی مواجه بودند.

در این زمینه محمود سالاری مدیر کمیته ناشران داخلی نمایشگاه می‌گوید: از حدود دو روز قبل از برگزاری نمایشگاه تعداد زیادی از دستگاه‌های کارتخوان را امتحان کردیم که همه درست بودند و ما مشکلی در این زمینه نداشتیم.

اما زمان برگزاری نمایشگاه، مسوولان بانک صادرات اعلام کردند تنها تعداد محدودی از غرفه‌داران دستگاه‌های کارتخوان را تحویل گرفتند. زیرا آنها معتقد بودند مبلغ واریزی به حساب مدیر نشر واگذار می‌شود. پس از حل این مشکل غرفه‌داران برای دریافت دستگاه‌های کارتخوان اقدام کردند.

به گفته وی از کارافتادگی یکی از سرورهای بانک صادرات و جایگزینی آن نیز باعث شد تجهیز غرفه‌ها به دستگاه‌های کارتخوان زمان بیشتری بگیرد.

مشکل دیگری که بسیاری از بازدیدکنندگان نمایشگاه نسبت به آن گله‌مند بودند در مورد شارژ بن‌های الکترونیکی کتاب بود.

به طوری که برخی از دانشجویان از این که بن‌های الکترونیکی خرید کتاب شارژ کافی ندارد نسبت به خلف وعده مسوولان در نمایشگاه کتاب انتقاد کردند.

سارا پیراسته یکی از بازدیدکنندگان در این زمینه گفت: قرار بر این بود که متقاضیان دریافت بن الکترونیکی کتاب مبلغ بیست هزار تومان به حساب واریز کنند و بیست هزار تومان هم وزارت ارشاد به متقاضیان اختصاص دهد.

اما وقتی بن‌های الکترونیکی را دریافت کردیم متوجه شدیم وزارت ارشاد مبلغی واریز نکرده و ما تنها می‌توانیم بیست هزار تومان با بن‌ها خرید کنیم.

در این رابطه نیز محسن‌ پرویز، رییس نمایشگاه کتاب گفت: هر یک از کارت‌ها تنها بیست هزار تومان اعتبار دارد که ما در اختیار مراکز تحت پوشش وزارت علوم قرار دادیم و در تفاهمنامه‌ای که بین وزارت ارشاد و وزارت علوم بر این اساس امضا شد وزارت علوم و وزارت ارشاد به تعهد خود عمل کرده‌اند.

به گفته وی این کارت‌ها تنها بیست هزار تومان شارژ دارند که این موضوع از قبل به اطلاع متقاضیان رسیده بود.

موبایل‌هایی که آنتن نمی‌دهند

عدم آنتن‌دهی تلفن‌همراه یکی دیگر از مشکلاتی است که بسیاری از بازدیدکنندگان از آن گله‌مند بودند.

اگر شما هم جزو بازدیدکنندگان این نمایشگاه هستید از عدم امکان برقراری تماس یا ارسال و دریافت پیام کوتاه شوکه نشوید.

چرا که آنتن‌دهی همراه اول، برخلاف قول‌هایی که پیش از این در زمینه عدم وجود مشکل آنتن‌دهی خطوط تلفن‌همراه اول در نمایشگاه داده شده بود هنوز با مشکل مواجه است.

غرفه‌های پراکنده مراجعین سرگردان

اگر برای خرید کتاب آن هم در یک زمینه خاص مانند کامپیوتر، ادبیات، زبان و... به نمایشگاه کتاب مراجعه می‌کنید باید به اطلاعتان برسانیم حتما نام موسسه انتشاراتی را که متقاضی خرید کتاب از آن هستید، به طور کامل به خاطر بسپارید.

چرا که در نمایشگاه کتاب امسال این قبیل کتاب‌ها در سالن ناشران عمومی قرار گرفته‌اند و کتاب‌ها بر اساس موضوعات مختلف طبقه‌بندی نشده‌اند. بلکه براساس حروف الفبا و با توجه به اسم موسسه انتشاراتی غرفه‌بندی صورت گرفته است. برای ما که علاقه‌مند به خرید کتاب‌های کامپیوتری بودیم خیلی سخت بود از بین کتب سیاسی، مذهبی، علمی و.... ناشران کتب کامپیوتری را بیابیم.

در پاره‌ای موارد نیز مشاهده می‌شود کتب کامپیوتری به طور اختصاصی در یک غرفه به فروش نمی‌رسند و در کنار کتب سیاسی، ادبی و... ارائه می‌شوند.

مسوول انتشارات عابد در این زمینه می‌گوید: امسال نیز مانند سال‌های گذشته بخش خاصی برای کتب کامپیوتری اختصاص داده نشده است و این کتاب‌ها به صورت پراکنده در کنار سایر کتب به فروش می‌رسند.

وی افزود: برای این موضوع بارها و بارها مسوولان نمایشگاه پیشنهاد داده‌ایم اما پاسخ روشنی دریافت نکرده‌ایم.

انتشارات هدف صالح، نوپردازان، نقش سیمرغ، نص، نگین دانش، ققنوس، کانون نشر علوم و ناقوس، پارسه و... از سایر عرضه‌کنندگان کتب کامپیوتری هستند که در زمینه عدم اختصاص یک بخش مجزا به کتب کامپیوتری گله‌مند هستند. این ناشران به عدم رعایت قانون کپی‌رایت، قطع سهمیه کاغذ به ناشران و افزایش قیمت کاغذ اشاره می‌کنند و می‌گویند، طی یک سال و نیم گذشته به دلیل قطع یارانه کاغذ قیمت کتاب به شدت افزایش یافته است که این موضوع باعث شده میزان خرید و فروش کتاب در حد قابل توجهی کاهش یابد.

به گفته ناشران کتب کامپیوتری، قیمت این کتاب‌ها طی یک سال اخیر در حدود ۱۵درصد افزایش یافته است. مسوول انتشارات سیمرغ نیز در زمینه عدم رعایت قانون کپی‌رایت که در مورد کتب کامپیوتری مشهودتر است، می‌گوید: در تمام دنیا فقط یک ناشر حق نشر یک کتاب خاص را دارد. اما در کشور ما چندین ناشر یک کتاب پرفروش مانند Access را ترجمه و چاپ می‌کنند که این موضوع به ناشر اصلی لطمه می‌زند. این در حالی است که مسوول انتشارات کانون نشر علوم معتقد است قانون کپی رایت در ایران رعایت می‌شود و اصلا وزارت ارشاد به چند ناشر برای انتشار یک کتاب مجوز نمی‌دهد. مگر اینکه دو ناشر با همکاری هم برای نشر یک کتاب مجوز بگیرند.

تازه‌های کتب کامپیوتری

CATia V۵، CMC، ۳DS Max، Autocad ۲۰۰۹، ۳DS max۲۰۰۹، Multimedia Builder، Asp.net و... از کتب جدید کامپیوتری هستند که در نمایشگاه کتاب امسال حضور داشتند که با قیمتی بین ۶۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰تومان بوده و اکثرا همراه سی‌دی آموزشی به فروش می‌رسند.

ناشران کتب کامپیوتری معتقدند، مشکلاتی در زمینه کسب مجوز از وزارت ارشاد برای چاپ کتاب، هزینه خرید کاغذ و... باعث شد تا روند چاپ و نشر کتاب با مشکل مواجه شود. قابل ذکر است غرفه‌داران کتب کامپیوتری را با تخفیف‌های ۱۰ تا ۳۰درصدی به فروش می‌رسانند.

سرمایه‌گذاری ناشران روی ارگان‌ها

افزایش نرخ کاغذ و در نتیجه کتاب و کاهش میزان خرید و فروش کتاب باعث شده سود چندانی از بازار کتاب عاید ناشران نشود.

مسوول فروش انتشارات نقش سیمرغ در این زمینه می‌گوید: از آنجا که رشد قیمت کاغذ باعث کاهش میزان خرید و فروش کتاب توسط افراد عادی شده است ناشران چشم امید به دست ارگان‌ها و سازمان‌هایی دوخته‌اند که به طور عمده خرید می‌کنند و امید چندانی به سایر خریداران ندارند.

وی افزود: غرفه‌داران برای فروش کتاب‌هایشان ناچارند تخفیف‌های ۳۰ تا ۴۰درصدی به خریداران اختصاص دهند و متضرر شوند.

فروش اینترنتی کتاب

اکثر ناشران کتاب که در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند امکان خرید اینترنتی را برای خریداران فراهم کرده‌اند.

خریداران اینترنتی کتب می‌توانند با مراجعه به سایت این موسسات انتشاراتی از لیست کتاب‌های این موسسات بازدید کرده و فرم سفارش خرید را پر کنند.

متقاضیان تهرانی یک روز و متقاضیان شهرستانی دو تا سه روز پس از ثبت سفارش موفق به دریافت کتاب مورد نظر می‌شوند. همچنین می‌توانید به سایت آدینه بوک به آدرس www.adinebook.com مراجعه کرده و از تمامی کتاب‌های ناشران حاضر در نمایشگاه توسط این سایت دیدن کنید. اما برای خرید کتاب باید به نمایشگاه یا سایت موسسه مورد نظر مراجعه کنید.