مریم عسگری
قیمت انواع کالاهای مصرفی و از جمله کالاهای حوزه کامپیوتر و دیجیتال طی شش ماه گذشته در بازار داخلی به شدت افزایش یافته است و به نظر می‌رسد به‌رغم تلاش و قول مساعد دادن مسوولان بازار، تب تند افزایش قیمت‌ها حداقل در بازار کامپیوتر قصد فروکش کردن ندارد.

جالب است بدانید در حالی‌ که فروشندگان بازار و همچنین واردکنندگان کالاهای حوزه کامپیوتر و دیجیتال از شرایط بازار گله و شکایت بسیاری می‌کنند و ادعا می‌کنند با توجه به شرایط موجود چاره‌ای جز افزایش قیمت‌ها ندارند و دلشان به افزایش قیمت در این حد راضی نیست، کارشناسان نظر دیگری دارند و می‌گویند، رشد قیمت‌ها در بازار کاذب است و نتیجه سودجویی گروه بزرگی از فعالان بازار کامپیوتر است.
به عقیده گروهی از کارشناسان، بخشی از نیاز بازار ما از کشور چین و با پرداخت یوآن تامین می‌شود و این در حالی است که قیمت یوآن در بازار تغییر چندانی نکرده است و واردکنندگانی که برای واردات کالاهایشان یوآن پرداخت می‌کنند قیمت‌ها را بر مبنای نوسانات نرخ دلار تعیین می‌کنند و این منصفانه نیست. البته گروه دیگری از کارشناسان بازار می‌گویند، قیمت یوآن به موازات دلار افزایش یافته است و ما طی شش ماه اخیر حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ تومان در هر یوآن افزایش قیمت داشته‌ایم. از طرفی اکثر معاملات در بازار ما با دلار انجام می‌شود و نوسانات نرخ دلار طبیعتا روی قیمت تمام کالاها تاثیر خواهد گذاشت. پس نمی‌توان گفت به دلیل اینکه نرخ یوآن در حد دلار تغییر نکرده است نباید قیمت‌ها در بازار کامپیوتر ما افزایش یابد؛ چون این دلار است که مبنای معاملات در بخش واردات و صادرات است.این دسته از کارشناسان اما می‌گویند، با وجود این موضوع اما نمی‌توان منکر سودجویی برخی از فعالان بازار در زمینه قیمت‌گذاری روی کالا شد. به گفته آنها، به نظر می‌رسد در شرایط فعلی کمترین نظارتی روی بازارهای کامپیوتر اعمال نمی‌شود و به همین دلیل فضای بازار هم برای خریداران و هم برای کسبه بسیار بی‌ثبات است.
در این گزارش به بررسی روند قیمت‌ها در بازار کامپیوتر طی ماه‌های گذشته و پیش‌بینی کارشناسان از وضعیت بازار شب عید و... می‌پردازیم:
سربالایی تند قیمت هارددیسک
رشد قیمت‌ها در بازار هارددیسک به ویژه از زمانی که خبر ادامه روند نزولی تولید این کالا از سوی کارخانه‌های سازنده نظیر وسترن دیجیتال منتشر شد، بحث داغ بازار کامپیوتر شده است.


به گفته کارشناسان، علاوه بر این موضوع، نوسانات ارزی هم تاثیر زیادی بر روند قیمت‌ها در بازار این کالا داشته است.
بهرام شفق، مدیر فروش بخش هاردهای شرکت آونگ با بیان این مطلب که قیمت هارددیسک روز به روز در حال افزایش است گفت، میزان رشد قیمت‌ها در مورد هارددیسک ۱۰۰ درصد بوده است. به گفته وی، حل نشدن مشکل کارخانه‌های سازنده و کندی روند عرضه این کالا به بازار دلیل رشد قیمت‌ها است.
حیدری، سرپرست محصول و بازار گروه شرکت‌های آواژنگ در این باره می‌گوید، تاثیر نوسانات قیمت بر بازار هارددیسک در حدی است که دیگر موضوع سیل تایلند و تاثیر آن بر روند قیمت‌ها در بازار این کالا رنگ باخته است. به گفته وی، طی شش‌ماه اخیر تا کنون میزان تغییرات قیمت هارددیسک در حدود 120 تا 130 درصد بوده است و مهم‌ترین عامل هم نوسانات نرخ ارز است.
وی همچنین افزود، با توجه به این موضوع که هارددیسک جزو کالاهای پرمخاطب و مناسب برای هدیه به شمار می‌رود، هر سال بازار این کالا بسیار پررونق بود؛ اما امسال میزان تقاضا برای هارددیسک در حد چشمگیری کاهش یافته است.
فعالان بازار هم میزان رشد قیمت‌ها در بازار هارددیسک را در حدود 100 تا 150 درصد اعلام کرده‌اند. به گفته متقی، یکی از فعالان بازار اگر قیمت هارددیسک یک ترابایتی usb 3.0 حدود شش ماه قبل در حدود 100 هزار تومان بود، امروز قیمت این کالا حدود 265 تا 270 هزار تومان است.


کمیاب‌های گران در بازار لپ تاپ
فکرش را بکنید، تا همین شش هفت ماه پیش می‌توانستید با پرداخت مبلغ ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان یک لپ‌تاپ با صفحه نمایش ۶/۱۵ اینچی با پردازندهintel core ۲ DUO خریداری کنید. لپ‌تاپی که به خوبی از عهده انجام برنامه‌های روزمره تان بر می‌آمد و برای تماشای فیلم هم انتخاب خوبی بود، اما امروز همین لپ تاپ را با کانفیگ پایین تر با قیمتی کمتر از ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تومان
نمی‌توانید بیابید. رشد قیمت لپ‌تاپ در این حد برای بازاری که بیش از نیمی از کاربرانش را افرادی با قدرت مالی کمتر از متوسط تشکیل می‌دهند، خطرناک است.به گفته کارشناسان، رشد قیمت‌ها طی هفته‌های اخیر که بازار به سمت افزایش قیمت می‌رود بیشتر بوده به طوری که از نیمه دوم بهمن‌ماه قیمت‌ها در بازار در حدود 20 تا 30 هزار تومان افزایش یافته است.فعالان بازار میزان افزایش قیمت‌ها را طی شش ماه گذشته در حدود 50 تا 80 درصد اعلام کرده‌اند. گروهی نیز میزان رشد قیمت‌ها در حدود 100 درصد اعلام کرده‌اند که کارشناسان چنین موضوعی را یک سوءاستفاده بزرگ از جانب فروشندگان می‌دانند. به گفته مهدی بکائی، مدیرعامل شرکت همراه‌پردازان، اعمال قیمت‌های سلیقه‌ای برای بازار خطرناک است و ما طی ماه‌های گذشته شاهد بوده ایم که برخی کالاها را با هر میزان سودی که می‌خواهند به فروش می‌رسانند. به گفته وی، طی دو هفته اخیر قیمت‌ها باید در بازار ثابت می‌بود، در حالی‌که گروهی قیمت‌ها را افزایش داده‌اند. وی میزان رشد 100 درصدی قیمت‌ها را در بازار لپ‌تاپ طی شش ماه اخیر رد کرد و گفت: میزان منطقی رشد قیمت‌ها باید در حدود 50 تا 60 درصد باشد و رشد 100 درصدی؛ یعنی رشد کاذب و غیرمنطقی قیمت‌ها.کارشناسان می‌گویند، میزان رشد قیمت‌ها بسته به برند، موجودی کالا و قیمت اولیه آن دارد و ممکن است یک کالای پرمخاطب رشد قیمتی به مراتب بیشتر از کالایی با کانفیگ بالاتر داشته باشد.
رشد شدید قیمت در بازار دوربین‌های حرفه‌ای
در بازار دوربین‌های دیجیتال این نمونه‌های حرفه‌ای هستند که نوسانات نرخ ارز تاثیر بیشتری بر قیمت آنها گذاشته است. شاید این مصداق مثل «هر که بامش بیش برفش بیشتر» باشد.


به گفته کارشناسان بازار در بازار دوربین‌های حرفه‌ای رشد قیمت‌ها در حدود 100 درصد بوده است. عمادی، مدیر فروش شرکت نورنگار در این باره گفته است: دوربین‌های حرفه‌ای با رشد قیمت 80 تا 100 درصدی مواجه شده‌اند و این به علت نوسانات نرخ ارز است.کارشناسان بازار همچنین می‌گویند، میزان رشد قیمت‌ها در مورد دوربین‌های نیمه‌حرفه‌ای در حدود 50 تا 60 درصد و در مورد نمونه‌های خانگی در حدود 10 درصد است. به گفته معصومی، یکی از فعالان بازار دوربین‌های عکاسی، در مورد برخی از دوربین‌های خانگی قیمت‌ها را کاهش هم داده‌ایم. چرا که نمونه‌های حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای با افزایش قیمت مواجه شده‌اند و در حال حاضر تنها نمونه‌های ارزان‌قیمت با قیمتی حدود 100 تا 300 هزار تومان هستند که فروش دارند. لطفی، یکی دیگر از فعالان بازار هم در این باره می‌گوید: نمونه‌های نیمه‌حرفه‌ای کمترین میزان تقاضا را در بازار دارند؛ چرا که دوربین‌های حرفه‌ای خریداران خاص خود را دارند و نمونه‌های خانگی هم افزایش قیمت چندانی نداشتند.