بازار دیجیتال- با تمایل کاربران به داشتن چند قابلیت مختلف در یک دستگاه دیجیتال شخصی، تعبیه حسگرهای عکاسی در محصولاتی مانند گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها هم در سال‌های اخیر بیشتر و بیشتر شده است. درست به همین دلیل هم هست که حسگرهای نیمه رسانای متمم اکسید یا CMOS در سال 2011 هم برتری خود را بر رقیب خود؛ یعنی حسگرهای CCD و البته بر بازار جهانی حسگرهای عکاسی ادامه دادند.

جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی iSuppli در این مورد نشان می‌دهد که صادرات جهانی حسگرهای CMOS در سال ۲۰۱۱ حدود ۹۲ درصد از صادرات بازار جهانی حسگرهای عکاسی را به خودشان اختصاص داده‌اند. به این ترتیب حجم صادرات جهانی حسگرهای CMOS تا پایان سال ۲۰۱۱ به ۱/۲ میلیارد دستگاه رسیده که این رقم در مقایسه با صادرات ۶/۱ میلیارد دلاری این محصولات تا پایان سال ۲۰۱۰، رشد بیش از ۳۱ درصدی داشته است. در مقابل اما سهم حسگرهای CCD از بازار جهانی حسگرهای عکاسی در سال ۲۰۱۱ همان ۸ درصد باقی ماند. به این ترتیب صادرات جهانی حسگرهای CCD تا پایان سال ۲۰۱۱ به ۳/۱۸۰ میلیون دستگاه رسیده است که این رقم در مقایسه با صادرات ۵/۱۸۴ میلیون دستگاه تا پایان سال ۲۰۱۰، تا ۲ درصد هم کاهش پیدا کرده است. در نهایت این گزارش نشان می‌دهد که در حال حاضر سهم حسگرهای COMS از بازار جهانی این محصولات ۹۰‌درصد و سهم حسگرهای CCD از این بازار تنها ۱۰ درصد است.


کارشناسان و تحلیلگران موسسه iSuppli معتقدند که با توجه به عدم تغییر سهم بازار حسگرهای CCD، حاکمیت حسگرهای CMOS بر بازار حسگرهای عکاسی تا چند سال آینده هم ادامه پیدا کند. به این ترتیب این کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که صادرات جهانی حسگرهای CMOS تا پایان سال ۲۰۱۵ به ۶/۳ میلیارد دستگاه برسد که این میزان سهم بازار این حسگرها را تا ۹۷ درصد افزایش خواهد داد. در مقابل اما صادرات جهانی حسگرهای CCD تا پایان سال ۲۰۱۵ برابر ۲/۹۵ میلیون دستگاه خواهد بود که در نهایت سهم این حسگرها را از بازار جهانی به تنها ۳درصد می‌رساند.
«پاملا توفگزیک» یکی از تحلیلگران موسسه iSuppli در این مورد می‌گوید: «حسگرهای CMOS با هزینه ساخت ارزان‌تر، کارآیی بیشتر و سرعت انتقال داده‌های بالا، توانسته‌اند در این سال‌ها توجه اغلب شرکت‌های تولید‌کننده و البته خریداران و کاربران مختلف را به خودشان جلب کنند. درست به همین دلیل هم هست که این حسگرها به سرعت در بازار رشد کرده‌اند و انتظار می‌رود در سال‌های آینده هم بخش بزرگ‌تری از این بازار را در اختیار بگیرند. در مقابل اما حسگرهای CCD هزینه ساخت بیشتری داشته و طبیعتا گران‌ترند و امکانات و کارآیی حسگرهای CMOS را هم ندارند.»
در این میان گوشی‌های موبایل مجهز به دوربین عکاسی سهم قابل توجهی از رشد بازار حسگرهای CMOS را در اختیار دارند و حدود ۷۹ درصد از صادرات جهانی حسگرهای CMOS را تا پایان سال ۲۰۱۱ به خودشان اختصاص داده‌اند. از طرفی استفاده از حسگرهای CCD در دوربین‌های عکاسی DSLR هم به شدت در حال کاهش است تا جایی که انتظار می‌رود سهم ۱۲ درصدی این دوربین‌ها از بازار حسگرهای CCD در سال ۲۰۱۱، به تنها یک درصد در سال ۲۰۱۴ برسد.
در میان شرکت‌های تولیدکننده حسگرهای مختلف عکاسی، شرکت Sony تا پایان سال 2011 بیشترین حجم تولید و فروش را در اختیار داشته است. بعد از آن به ترتیب شرکت‌هایi،OmniVision Technologies Aptina Imaging، Sharp و Samsung در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.