کاهش درآمد صنعت سخت‌افزار

بازار دیجیتال- در حالی که صنعت تکنولوژی و بخش‌های وابسته آن معمولا در سال‌های اخیر و با وجود بحران‌های اقتصادی و مالی مختلف روند رشد و بهبود را ادامه داده‌اند، این روزها خبرهایی درباره بحران درآمدی در این صنعت شنیده می‌شود. شرکت‌های بزرگ تکنولوژی مانند IBM، Microsoft، Intel و Google قرار است گزارش‌های مالی خودشان را در چند روز آینده منتشر کنند. اما با توجه به پیش‌بینی‌های اخیر و هشدارهای کارشناسان درباره کاهش سود حاصل از فروش این شرکت‌ها، انتظار می‌رود راه نه چندان همواری پیش روی این شرکت‌های بزرگ باشد.موسسات تحقیقاتی IDC و Gartner هفته گذشته اعلام کردند که فروش جهانی کامپیوترهای شخصی در فصل چهارم سال ۲۰۱۱ نسبت به فصل چهارم سال ۲۰۱۰ کاهش نسبی داشته است. این در حالی است که کارشناسان انتظار دارند بخش نرم‌افزار رشد بسیار بهتری نسبت به بخش سخت‌افزار در سال ۲۰۱۲ داشته باشد. با این حال پیش‌بینی می‌شود که رکود نسبی در بازار کامپیوترهای شخصی نه‌تنها شرکت‌های تولیدکننده تراشه مانند Intel را تحت تاثیر قرار دهد، بلکه بر درآمد بخش‌های نرم‌افزاری و فروش برنامه‌های کاربردی هم تا اندازه‌ای تاثیر بگذارد. «میکاکو کیتاگاوا» یکی از تحلیل‌گران موسسه Gartner در این مورد می‌گوید: «در حالی که بی ثباتی اقتصادی در اروپای غربی صادرات کامپیوترهای شخصی را تحت تاثیر قرار داده است، انتظار می‌رود چشم‌انداز اقتصادی بهتر در آمریکا شمالی نتواند تاثیری بر میزان تقاضا در بازار کامپیوتر این منطقه داشته باشد. حتی ادامه روند رشد بازار کامپیوترهای شخصی حرفه‌ای در بازارهای نوظهور هم نمی‌تواند رکود در بازارهای توسعه یافته بزرگ را جبران کند و به این ترتیب است که رشد نهایی منفی می‌شود.»

آخرین گزارش منتشر شده از سوی Gartner در این مورد نشان می‌دهد صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی در فصل چهارم سال ۲۰۱۱ به ۲/۹۲ میلیون دستگاه رسیده که این میزان در مقایسه با فصل چهارم سال ۲۰۱۰ کاهش ۴/۱ درصدی را تجربه کرده است. در این میان شرکت بزرگی مانند Intel به خاطر سیل تایلند پیش‌بینی خودش از فروش فصل چهارمش را به ۷/۱۳ میلیارد دلار کاهش داده و اعلام کرده است که این رقم ممکن است حتی کاهش ۳۰۰ میلیونی هم داشته باشد.

علاوه بر این شرکت‌های بزرگ دیگری هم مانند Philips، Juniper و SAP از کاهش سود حاصل از فروش و درآمد خودشان خبر داده‌اند. این در حالی است که کاهش میزان تقاضا در بازارهایی مانند اروپا تاثیر چشمگیری بر رکود در بازار محصولات تکنولوژی و دیجیتال گذاشته است. این روند در بازار بزرگ آمریکا هم همچنان ادامه دارد. با این همه کارشناسان اعلام کرده‌اند که بخش نرم‌افزار در حال حاضر پرسودترین بخش صنعت IT در جهان است که ۲۵ درصد از کل سرمایه‌گذاری IT در سطح دنیا را به خودش اختصاص داده است. به طور کلی اما موسسه تحقیقاتی Forrester اعلام کرده است که بازار جهانی IT در سال ۲۰۱۲ با رشد ۴/۵ درصدی به ارزشی برابر ۱/۲ تریلیون دلار می‌رسد. این در حالی است که این بازار در سال ۲۰۱۱ رشد ۶/۹ درصدی را تجربه کرده بود.