ایسنا- معاونت اجتماعی پلیس فتای ناجا در اطلاعیه‌ای ۲۰ دستورالعمل‌ درمورد افزایش ضریب امنیت اطلاعات کاربران صادر و اعلام کرد که مدیران دفاتر خدمات اینترنت (کافی‌نت‌ها) موظف به اجرای آن هستند. براساس این دستورالعمل مدیران دفاتر خدمات اینترنت (کافی‌نت‌ها) موظفند حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز از تاریخ ابلاغ این اطلاعیه نسبت به اجرای مفاد اعلام شده، اقدام کنند. در غیر این صورت پس از طی مدت قانونی اعلام شده، کارشناسان پلیس فتا نسبت به بازرسی تمامی دفاتر خدمات اینترنت در سرتاسر کشور اقدام کرده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف و عدم اجرای مفاد این اطلاعیه، اقدامات لازم انتظامی و معرفی متخلفان به مراجع‌قضایی را صورت خواهد داد.

براساس این دستورالعمل تنها دفاتری به عنوان دفاتر خدمات اینترنت شناخته می‌شوند که دارای مجوزهای لازم و تاییدیه‌های قانونی از مراکز ذی‌ربط باشند.

کلیه مراکز و صنوفی که مجوز ارائه‌ خدمات دسترسی ندارند (مثل دفاتر فنی، بازی‌سراها و...)، مجاز به ارائه خدمات اینترنت نیستند و در صورت مشاهده این‌گونه از مراکز و اصناف که به صورت غیرمجاز نسبت به ارائه خدمات دسترسی اقدام می‌کنند، برخورد انتظامی و قضایی با آنان صورت خواهد گرفت.

براساس ابلاغیه‌ها و بخشنامه‌های اتحادیه صنف رایانه، داده ورزی و ماشین‌های اداری، دفاتر خدمات اینترنت از ارائه هرگونه خدمات، غیر از ارائه‌ خدمات اینترنت به صورت حضوری، (مثل فروش نرم‌افزار، تایپ و پرینت، راه‌اندازی سیستم‌های بازی رایانه‌ای و...) ممنوع هستند.

براساس این بخشنامه نصب فیلترشکن و VPN روی سیستم‌های رایانه‌ای دفاتر خدمات اینترنت ممنوع است.

همچنین دفاتر خدمات اینترنت موظفند که اطلاعات هویتی کاربران را با دریافت مدارک شناسایی معتبر (ترجیحا کارت ملی) ثبت کنند و از ارائه‌ خدمات به مراجعه‌کنندگانی که مدارک شناسایی ارائه نمی‌کنند خودداری کنند.

براساس این بخشنامه، دفاتر خدمات اینترنت موظفند علاوه بر اطلاعات هویتی کاربران، سایر اطلاعات کاربری شامل روز و ساعت استفاده، IP اختصاص‌یافته و فایل‌لاگ‌، وب‌سایت‌ها و صفحات رویت شده را ثبت و حداقل تا شش ماه نگهداری کنند. نصب دوربین مدار بسته داخلی با قابلیت ضبط تمام‌وقت، نگهداری تصاویر و امکان بازبینی تا ۶ ماه از دیگر الزاماتی است که کافی‌نت‌ها باید آن را اجرا کنند.