چرا مردم لپ‌تاپ‌هایشان را دور می‌اندازند؟

مریم عسگری

در حاشیه نمایشگاه جیتکس برخی از شرکت‌ها به برگزاری کنفرانس‌های خبری و معرفی محصولات جدید و همچنین اعلام برنامه‌های خود پرداختند. یکی از این شرکت‌ها گیگابایت بود که مدیر تبلت باز بخش مادربوردهای خود را روبه‌روی خبرنگاران نشاند. معاون بخش تولید مادربوردهای شرکت گیگابایت، هنری کائو در یکی از روزهای پایانی نمایشگاه جیتکس علاوه بر معرفی دستاوردهای جدید این شرکت، اهم برنامه‌های شرکت خود را در آینده با توجه به رشد سریع استفاده از تکنولوژی و ابزارهای جدید تشریح کرد که در ادامه می‌خوانید.

امسال سال درخشش کالاهایی مانند تلفن‌های هوشمند و دستگاه‌هایی مانند تبلت است که در بازار جهانی با استقبال زیادی مواجه شده‌اند. دیدگاه شما نسبت به بازار این کالاها چیست؟ آیا تصور شما هم مانند گروهی این است که با وجود این کالاها عرصه بر سایر کالاها مانند نت‌بوک و... تنگ می‌شود؟

در اصل سیاست اصلی امسال ما اتصال بین آی پدها و کامپیوتر‌های خانگی و رومیزی وچگونگی برقراری این اتصال است. از نظر ما این کالاها رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته و می‌توانند عرصه را بر کالاهای دیگر تنگ کنند. خود من حدود نه ماه است که از لپ‌تاپ استفاده نمی‌کنم و فقط در حال جابه‌جایی با iPad کار می‌کنم و هنگامی که در خانه یا دفتر کار هستم از PC استفاده می‌کنم. همچنین می‌توانم با استفاده از iPad از راه دور، کامپیوتر خانگی را روشن و آن را کنترل کنم. شما می‌توانید از این طریق کامپیوتر شخصی خود را به راه بیندازید و برای کارهای پردازشی یا برای انجام هر کاری از آن استفاده کنید و زمانی که کار تمام شد، می‌توانید نتایج را از خانه دریافت کنید و این فن آوری جدید آینده است!

اکنون ipad و iphone محبوب ترین وسایل ارتباطی هستند. تصور من این است که تا انتهای سال‌جاری این وسایل همچنان حرف اول را خواهند زد، اما برای سال آینده دیگر رقابتی برای این دو دستگاه وجود نخواهد داشت.

در مورد فناوری جدیدی که صحبت کردید (برقراری ارتباط بین pc و تبلت) کمی بیشتر توضیح دهید؟

شما در آینده نیاز به دستگاه‌های قابل‌حمل هوشمند (Smart hand held device) را که قابل حمل بوده و توسط آنها می‌توانید به سادگی به اینترنت متصل شوید را احساس خواهید کرد. البته در کنار آنها شما به ابزاری برای پردازش هم احتیاج خواهید داشت. از آنجا که کامپیوتر‌های رومیزی همیشه کارآیی بهتری دارند ما برای کارآیی بهتر به دنبال راهی برای برقراری اتصال راحت‌تر بین دستگاه‌های هوشمند قابل‌حمل با ابزار پردازشگر هستیم. به همین علت است که من پیشاپیش می‌بینم که در سالی که در پیش رو خواهیم داشت بیشتر و بیشتر ابزارهای وابسته به کامپیوتر‌های رومیزی و بیشتر خود کامپیوتر‌های رومیزی معرفی خواهند شد و به بازار می‌آیند و این نشانه‌ای برای رایج شدنPrivate Clouding Computing خواهد بود.

این به آن معنا است که مردم بیشتری به اینترنت بی‌اعتماد خواهند شد و دیگر اطلاعات شخصی خود را داخل اینترنت ذخیره نخواهند کرد و این داده‌ها را در رایانه‌های شخصی خود ذخیره خواهند کرد نه در اینترنت! این در مورد شرکت‌های کوچک هم صدق می‌کند و بدون توجه به اینکه فضای ارائه شده مربوط به چه سایتی است، چه گوگل چه یاهو و... و امنیت آنها در چه حدی است به این فضا اعتماد نخواهد شد. از دیدگاه من، این به باور مستحکمی تبدیل خواهد شد.

به همین دلیل است که گیگابایت تولید مادربوردهایی با پشتیبانی از فن‌آوری رایانش ابری Cloud computing را در برنامه خود قرار داده است؟

بله. با استفاده از مادربورد‌های گیگابایت برای جمع کردن و نصب یک رایانه رومیزی، شما به راحتی می‌توانید رایانه رومیزی خود را به ابزار قابل حمل هوشمند خود متصل کنید.

بگذارید مثالی بزنم. دلیل اینکه شما هنوز لپ‌تاپ دارید این است که شما هنوز به کالایی برای انجام عملات محاسباتی خود نیاز دارید و این همان چیزی است که تبلت‌ها نمی‌توانند انجام دهند. این دلیل رو به جلوی گیگابایت است که همیشه به دنبال این است که در آینده‌ای نزدیک امکان برقراری ارتباط آسان تبلت شما با مادربوردتان را فراهم آورد و این دلیل آن است که ما در این مادربورد‌ها فناوری X power۳ را برای درگاه‌های USB در نظر گرفته‌ایم و امکانات اتصالی را با اهمیت دانسته‌ایم.

شما در مورد رایانش ابری و راه‌های استفاده از آن صحبت کردید. حال سوال این است که راه‌حل‌های سخت‌افزاری برای قطعاتی نظیر مادربوردها و تجهیزات ارتباطی در این راستا چیست؟

ابزار‌های این فن‌آوری در بازار موجود هستند و شما می‌توانید نرم‌افزارهای مورد نیاز را نیز دانلود کنید. اما مشکل اصلی اینجا است که شما برای استفاده از این ابزار نیاز به به‌روزرسانی سخت‌افزار و بایوس آنها برای پشتیبانی از سخت‌افزار‌های جدید خواهید داشت. گیگابایت در این زمینه به مذاکره با شرکت‌های تولیدکننده IC برای ارائه راه‌حلی در این زمینه پرداخته و امیدواریم که تا آخر امسال بتوانیم آن را ارائه دهیم.

به نظر می‌رسد مطالب مربوط به رایانش ابری مفاهیمی نرم‌افزاری هستند. اما حالا شما دارید درباره سخت‌افزار در این مقوله صحبت می‌کنید. این کمی جدید و البته عجیب است. در این مورد چه توضیحی دارید؟

بله. مردم زمانی که در این باره صحبت می‌کنند تنها از روی تصویر ذهنی که نسبت به این موضوع دارند صحبت می‌کنند. اما هر نرم‌افزاری نیاز به سخت‌افزار دارد.

برای مثال، زمانی که در مورد اتصال و تبادل اطلاعات صحبت می‌کنیم اغلب مردم ذهنشان به سمت اینترنت کشیده می‌شود. جایی که به راحتی می‌توانند متصل شوند و در آن اطلاعات ذخیره کنند و می‌توانند از آن دیتا دریافت کنند.

در واقع اینها کارهایی هستند که ما هر روز به طور روزمره انجام می‌دهیم! اما من درباره اتصال به اینترنت و انجام این امور در این فضا صحبت نمی‌کنم، بلکه درباره استفاده از اینترنت برای برقراری ارتباط با رایانه رومیزی خود و تبلت حرف می‌زنم. من از انجام امن این عملیات در رایانه شخصی صحبت می‌کنم.

اجازه دهید به بازار ایران بپردازیم. در زمینه قطعات آیا قبول دارید که ایران بزرگ‌ترین بازار منطقه است؟

بله. قطعا همین طور است.

با شرایط موجود، بیشتر تولیدکنندگان قطعات و همچنین فروشندگان در ایران اظهار می‌کنند که فروش کمتر از قبل است، آیا گیگابایت در فروش قطعات پافشاری خواهد کرد یا روی نوت‌بوک متمرکز خواهد شد؟

ما بر این باوریم که امسال از سال قبل فروش بهتری در زمینه نوت‌بوک خواهیم داشت. اما در زمینه قطعات کامپیوتری و مادربورد با توجه به اطلاعات به دست آمده در زمینه مادربوردها گیگابایت هشت درصد رشد در سطح جهانی داشته است. از طرفی از آنجایی که نوت‌بوک‌ها و تبلت‌ها بهتر فروش می‌کنند، فروش pc کمتر خواهد شد و این اتفاقی است که در بسیاری از کشور‌ها افتاده است. ما نگران این موضوع که بازار ایران کوچک‌تر شود، نیستیم. این اتفاق نمی‌افتد! به همین دلیل است که ما به دنبال معرفی تکنولوژی‌های جدید خود به مشتریان هستیم و شاید این یکی از دلایل سفر من به ایران باشد.

در طول چند ماه گذشته من به کشورهای مختلفی سفر کرده‌ام و از نزدیک توانسته‌ام بازارها را تحت نظر بگیرم. از نظر من بازارهای مصرف به آهستگی در حال تغییر هستند.

شما اگر به بازار آمریکا دقت کنید می‌بینید که در آن لپ‌تاپ‌ها با قیمت ۲۹۹ تا ۳۹۹ دلار به فروش می‌رسند. فکر می‌کنید علت چیست؟ علت این است که مردم در این کشورها در حال دور انداختن لپ‌تاپ‌هایشان هستند. در دنیا گاهی می‌بینیم یک بازار با کمیت بالا محو می‌شود و از بین می‌رود.

همچنین در ماه اکتبر و دسامبر مردم چین تعداد زیادی از لپ‌تاپ‌هایشان را دور انداختند، با توجه به وضعیت قیمت‌ها، یک کاربر چینی می‌تواند یک لپ‌تاپ به قیمتی که سال قبل خریده بخرد. اما این کار را نمی‌کند چرا؟ چون اگر به چین سفر کنید و به بازار کامپیوتر سری بزنید خواهید دید که این بازار، مملو از فروشندگان ipad و iphone و سایر نمونه‌های تبلت است و اگر مردم بخواهند دستگاهی هوشمند که راحت و قابل حمل باشد بخرند، انتخاب آنها تبلت خواهد بود. این اتفاقی است که معکوس کردن آن بسیار دشوار است.

با این تفاسیر تبلت‌ها به راحتی جایگزین نوت‌بوک‌ها شده‌اند. درست است؟

بله. در برخی از کشورها تبلت‌ها توانسته‌اند جای نوت‌بوک‌ها را بگیرند.ولی به دلیل اینکه pc‌ها ابزار‌های قدرتمندتری هستند همچنان جایگاه خود را حفظ کرده‌اند.

یک مثال دیگر می‌زنم، در اکثر کشورها از دانش‌آموزان خواسته می‌شود تا برای انجام تکالیفشان به اینترنت بروند و این در زندگی مردم جا افتاده است. با توجه به این موضوع دریافتم، در گذشته دانش‌آموزانی که PC می‌خریدند بیشتر دبیرستانی یا دانشجو بودند؛ ولی حالا این‌طور نیست. حالا این دانش‌آموزان از قشر بسیار جوان‌تر هستند و دانشجویان هم بیشتر نوت‌بوک می‌خرند و این نشان می‌دهد که در دنیای امروز هیچ کاری را دیگر بدون کامپیوتر نمی‌توان انجام داد. من شنیده ام که در ایران اینترنت ADSL آمده و این خود تغییری بزرگ است که در سیاست کاری امسال ما در ایران تاثیر خواهد داشت.

می‌خواهیم در مورد میزان سود مربوط به هر قطعه بپرسیم، در گیگابایت بخش PC و بخش لپ‌تاپ هرکدام چه میزانی از سود و سرمایه‌گذاری این شرکت را به خود اختصاص داده‌اند.

حدود ۷۵ درصد از سرمایه‌گذاری ما در گیگابایت روی بخش سخت‌افزاری و ۲۵ درصد مربوط به بخش لپ‌تاپ‌ها است. و سود حاصله هم در حدود ۸۵ درصد از فروش قطعات سخت‌افزاری است.