ندا لهردی
کارشناسان با رونق بازار موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها پیش‌بینی می‌کنند عصر جدیدی در دنیای تکنولوژی آغاز خواهد شد

این روزها اگر یک گوشی موبایل داشته باشید، حتی فضا هم برایتان در دسترس خواهد بود. می‌گویید نه؟ پس بهتر است بدانید که در سال گذشته «لوک گیسبوهلر» و پسرش که در شهر بروکلین زندگی می‌کنند، یک دوربین فیلمبرداری با وضوح بالا را همراه با یک گوشی موبایل iPhone داخل یک جعبه بسیار محکم قرار داده و در بدنه این جعبه هم یک سوراخ برای بیرون ماندن لنز دوربین تعبیه کردند. آنها در نهایت این جعبه را به یک بالون هواشناسی متصل کرده و با مجوز مقامات محلی آن را 80 کیلومتر بیرون از شهر نیویورک به هوا فرستادند. بالون بالا و بالاتر رفت و به جو زمین رسید و بالاخره منفجر شد. پدر و پسر با بررسی اطلاعات دریافت شده توسط سیستم GPS گوشی iPhone توانستند مسیر حرکت جعبه را دنبال کرده و انحنای سیاره زمین را به راحتی مشاهده کنند.
iPhone و دیگر موبایل‌های هوشمند روی زمین هم مفید و کاربردی هستند. این گوشی‌ها حالا آنقدر در زندگی روزمره افراد نفوذ کرده‌اند که به تدریج در حال جایگزین شدن با گوشی‌های موبایل معمولی در کشورهای مختلف جهان هستند. Ofcom شرکت مخابراتی بریتانیا به تازگی اعلام کرده است که بیش از یک چهارم کاربران بزرگسال در این کشور از موبایل‌های هوشمند استفاده می‌کنند. موسسه تحقیقاتی Nielsen هم به تازگی اعلام کرده است که گوشی‌های موبایل بیشترین میزان خریدهای مردم آمریکا را به خودشان اختصاص داده‌اند. این اتفاق در کشورهای در حال توسعه هم در حال رخ دادن است تا جایی که گوشی‌های موبایل BlackBerry در کشور اندونزی به سمبلی از طبقه متوسط رو به رشد جامعه تبدیل شده‌اند.
در کنار موبایل‌های هوشمند، تبلت‌ها هم به سرعت در بازار محصولات دیجیتال در حال رشد هستند. از زمان عرضه iPad شرکت Apple در سال گذشته میلادی رقبای زیادی مانند PlayBook شرکت RIM، Galaxy Tab شرکت Samsung و Kindle Fire شرکت Amazon وارد بازار شده‌اند و رونق خوبی به این بازار بخشیده‌اند. در حالی که موبایل‌های هوشمند به جزئی جدا نشدنی از زندگی جوانان و بسیاری از بزرگ‌ترها تبدیل شده‌اند، تبلت‌ها هم افق جدیدی از پردازش کامپیوتری همراه را برای کاربران به تصویر کشیده است که می‌تواند به راحتی توجه آنها را جلب کند. درست به همین دلیل هم هست که بخش تحقیقاتی بانک سرمایه‌گذاری Morgan Stanley پیش بینی کرده است که تا پایان سال 2011 مجموع صادرات موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها از حجم صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی می‌گذرد.
انقلاب موبایل
به این ترتیب جهان تکنولوژی‌های شخصی در حال تغییر و تحول است. برای بیش از 30 سال کامپیوترهای شخصی در اشکال مختلف انتخاب اصلی افراد برای پردازش‌های کامپیوتری بوده‌اند. آنها اولین ماشین‌ها بودند که امکان پردازش اطلاعات را برای افراد فراهم آورده، خلاقیت فردی و دسترسی کاربران را اینترنت و سرویس‌های مختلف افزایش دادند. حالا اما افزایش استفاده از موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها حاکمیت کامپیوترهای شخصی را تهدید می‌کند و به تدریج ما را به گفتن این جمله که عصر «بعد از کامپیوترهای شخصی» بالاخره فرا رسیده است، وا می‌دارد.
با این همه اما کامپیوترهای شخصی در حال نابود شدن نیستند. پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی تا پایان سال ۲۰۱۱ به ۳۵۰ تا ۳۶۰ میلیون دستگاه خواهد رسید. حتی بعضی از کارشناسان انتظار دارند که این بازار با سرعت کمی رشد نه چندان قابل توجهی را هم تجربه کند. کامپیوترهای شخصی با کیبوردها و نمایشگرهای بزرگ‌شان همچنان برای انجام بسیاری از امور مانند نوشتن همین مطلب مناسب هستند. از طرفی این محصولات به تدریج در طول زمان در حال کوچک‌تر و سبک‌تر شدن بوده‌اند تا در نهایت به نوت بوک‌های باریک امروزی تبدیل شده‌اند. در مقابل، اما به نظر می‌رسد دوره حاکمیت کامپیوترهای شخصی مبتنی بر سیستم عامل ویندوز و میکروچیپ‌های شرکت Intel به پایان رسیده است. در واقع شاید به همین دلیل هم هست که شرکت HP به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده کامپیوترهای شخصی جهان به تازگی از پایان دادن تجارت کامپیوترهای شخصی‌اش خبر داده است.
با این اوصاف چشم‌انداز تکنولوژیک جدیدی در حال شکل‌گیری است که امکان دسترسی افراد به کامپیوترها را در هر جایی و از طریق دستگاه‌های دیجیتال همراه مختلف فراهم می‌آورد. اما موبایل‌های هوشمند در این میان در ابتدای صف این انقلاب قرار گرفته‌اند. موسسه تحقیقاتی Yankee Group هم به تازگی پیش بینی کرده است که تا چند سال آینده فروش موبایل‌های هوشمند بر فروش موبایل‌های معمولی در اغلب کشورهای جهان غلبه خواهد کرد. این در حالی است که بر اساس این تحقیق، ماشین‌های دیگری مانند کنسول بازی Xbox 360 شرکت Microsoft که امکان برقراری ارتباط با دوستان در حال بازی را به کاربرانش می‌دهد تا تلویزیون‌های تحت وب، به افراد کمک کنند تا همیشه مرتبط باقی بمانند.
همان‌طور که افراد برای انجام امور مختلف خودشان از خرید تا ارتباطات در شبکه‌های اجتماعی تکیه بیشتری به وب می‌کنند، نیاز بیشتری به دسترسی به دستگاه‌های کوچک کامپیوتری در مکان‌های مختلف پیدا می‌کنند. درست به همین دلیل هم هست که با کمرنگ‌تر شدن فاصله زندگی شخصی و زندگی کاری افراد، آنها نیاز بیشتری به استفاده از دستگاه‌های دیجیتال قابل حمل با امکاناتی مشابه کامپیوتر و موبایل‌های هوشمند پیدا می‌کنند. همزمان با این روند، قیمت دستگاه‌های دیجیتالی قابل حمل (گجت‌ها) هم روز به روز در حال کاهش است تا جایی که این روزها حتی با ۱۰۰ دلار هم می توان یک گوشی موبایل هوشمند خرید. ارزان‌ترین نسخه کتابخوان الکترونیکی Kindel شرکت Amazon در حال حاضر با قیمت ۷۹ دلار به بازار عرضه می‌شود، در حالی که قیمت این محصول در زمان رونمایی اولیه‌اش در سال ۲۰۰۷ برابر ۳۹۹ دلار بوده است. در این میان، گویا قیمت ابزارهای دیجیتال ذخیره‌ای کاهش چشمگیری در این سال‌ها پیدا کرده است. در حالی که قیمت یک حافظه یک گیگابایتی که برای ذخیره دو ساعت فیلم مناسب است، در سال ۱۹۸۰ در حدود ۲۰۰ هزار دلار بوده است، اما حالا یک دیسک درایو یک ترابایتی در حدود ۱۰۰ دلار است.
این نمودار سیر تحول دستگاه‌های دیجیتال قابل حمل (گجت‌ها) و البته میزان استفاده افراد در کشورهای مختلف از آنها در طول سال‌های اخیر را نشان می‌دهد.
منبع: اکونومیست