مریم عسگری
بازار دوربین‌های فیلمبرداری هم مانند دوربین‌های عکاسی در سال‌های اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای از لحاظ تکنولوژیکی، تنوع برند و مدل‌های گوناگون داشته است.

اما جالب اینجاست که با توجه به عرضه گسترده دوربین‌های فیلمبرداری با قابلیت‌های کابردی فراوان، مانند قابلیت ضبط و پخش تصاویر سه بعدی با کیفیت HD یا FULL HD و همچنین کاهش قیمت‌ها نسبت به سال‌های قبل، اما همچنان دوربین‌های دیجیتال عکاسی که قابلیت فیلمبرداری هم دارند پرفروش‌تر از دوربین‌های فیلمبرداری هستند که به کاربران امکان عکسبرداری هم می‌دهند. به عبارتی دوربین‌های دیجیتال عکاسی با قابلیت فیلمبرداری، عرصه را بر دوربین‌هایی با ماهیت واقعی فیلمبرداری تنگ کرده‌اند.
محمدمشرقی، یکی از فعالان بازار دوربین عکاسی در این زمینه می‌گوید، دوربین‌های فیلمبرداری توانایی عکسبرداری با وضوح و کیفیت بالا را ندارند، این درحالی است که دوربین‌های عکسبرداری می‌توانند با کیفیت مورد انتظار یک کاربر نیمه حرفه‌ای یا حتی در برخی از موارد یک کاربر حرفه‌ای فیلم بگیرند.
یکی دیگر از موضوعاتی که در مورد دوربین‌های فیلمبرداری قابل ذکر است عرضه گسترده دوربین‌های فیلمبرداری سه بعدی به بازار است که البته گروهی سه بعدی خواندن این دوربین‌های دو لنزه را اشتباه می‌دانند. به گفته فرمان،کارشناس فروش بخش دوربین یکی از نمایندگی‌های فروش شرکت سام الکترونیک، سه بعدی خواندن دوربین‌های فیلمبرداری که با دو لنز تصاویر پانوراما می‌گیرند به هیچ وجه درست و اخلاقی نیست و باید به خریدار اطلاع‌رسانی درستی کرد. به گفته وی، فیلم سه بعدی باید توسط سه لنز در سه زاویه گرفته شود و دوربین‌های فیلمبرداری که امروزه سه بعدی خوانده می‌شوند در حقیقت تصاویر را کشیده کرده و سه بعدی نامیدن این دوربین‌ها تنها جنبه تبلیغاتی دارد.

فعالان بازار همچنین در مورد برندهای پرفروش در بازار دوربین فیلمبرداری می‌گویند، در بازار دوربین فیلمبرداری برندهای سونی، جی وی سی، پاناسونیک و سامسونگ فروش بالایی دارند.
علی عمادی مدیر فروش شرکت نور نگار، در این مورد می‌گوید، اگرچه برند‌هایی نظیر کانن و نیکون در بازار دوربین عکاسی پرقدرت حضور دارند. اما در بازار دوربین فیلمبرداری نورنگار به عنوان عرضه‌کننده برندهای مختلف برندهایی نظیر سونی، جی وی سی و ... را پیشنهاد می‌کند. به هر حال در بازار داخلی مدل‌های مختلفی از دوربین‌های فیلمبرداری وجود دارند که ما در این گزارش به معرفی و مقایسه چهار مدل از باقابلیت‌ترین‌های بازارمی‌پردازیم.

SONY

مدل: HDR-TD۱۰
محدوده قیمت: دومیلیون و170 هزار تا دو میلیون و 200 هزار تومان
قابلیت‌ها: این دوربین قابلیت ضبط و پخش فیلم سه بعدی را داشته و با داشتن دو لنز و سنسور امکان زوم اپتیکال ده برابری را برای کاربر فراهم می‌کند. دوربین سه بعدی سونی به یک صفحه نمایش۵/۳ اینچی CMOS با ۵/۳ میلیون پیکسل مجهز است که به کاربر توانایی دیدن تصاویر سه بعدی بدون نیاز به عینک را می‌دهد. تجهیز به حافظه فلش داخلی ۶۴ گیگابایت، قابلیت ضبط دوبعدی به صورت ۶۰p یا ۲۴p ،تجهیز به لرزشگیر اپتیکال، Active Mode و iAuto حتی در حالت سه بعدی و... از سایر قابلیت‌های این دوربین فیلمبرداری است.باتری این دوربین هم در میان نمونه‌های هم ردیف خود قوی است و کاربر می‌تواند بیش از ۵/۴ ساعت با دستگاه فیلمبرداری کند.
نقاط ضعف: پرش تصویر یکی از نقاط ضعف محصولاتی است که بر پایه تکنولوژی سه بعدی تولید و به بازار عرضه شده‌اند. در این دوربین هم شاهد پرش گاه و بی‌گاه تصاویر سه بعدی متحرک هستیم. از لحاظ ظاهری هم عرض بدنه دوربین فیلمبرداری سه بعدی سونی بیشتر از سایر نمونه‌های موجود در بازار است.

PANASONIC

مدل: HDC-HS۹۰۰
محدوده قیمت: یک میلیون و 590 هزار تا یک میلیون و 650 هزار تومان
قابلیت‌ها: این دوربین سه بعدی به صفحه نمایش ۵/۳ اینچی لمسی و سه سنسور MOS حرفه‌ای مجهز است.
این دوربین همچنین قابلیت ضبط صدای دالبی دیجیتال 5 به یک را داشته و به لرزشگیر و تثبیت‌کننده حرفه‌ای تصویر مجهز است.
این دوربین جزء معدود دوربین‌هایی است که توانایی ضبط ۱۰۸۰/۶۰P را داشته و سرعت انتقال داده در آن به ۲۸ مگابایت در ثانیه می‌رسد. همچنین این تصاویر سه بعدی ضبط شده توسط این دوربین دارای کمترین میزان پرش است.
می‌توان گفت این دوربین فیلمبرداری سه بعدی برای گرفتن صحنه‌های اکشن و پرتحرک گزینه مناسبی است.
نقاط ضعف: عدم امکان زوم و کالیبراسیون دائم

JVC

مدل:GS-TD1
محدوده قیمت: یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
قابلیت‌ها: این دوربین قابلیت ذخیره‌سازی به صورت فول اچ دی دارد و از دو لنز و دو حسگر تصویر برخوردار است (یعنی هر لنز یک حسگر) تا بتواند تصاویر سه بعدی را به همان صورتی که چشم انسان دریافت می‌کند ذخیره سازد. دوربینGS-TD1 جی وی سی دارای دو حسگر 32/3 مگاپیکسلی از نوع CMOS و یک موتور پردازش تصویر با سرعت بالا است. تجهیز به حافظه داخلی فلش ۶۴ گیگابایتی اسلات کارت حافظه SDXC زوم نوری ۵ برابر و سه بعدی از ویژگی‌های این دوربین است. همچنین این دوربین مجهز به یک نمایشگرال سی دی لمسی 5/3 اینچی و سه بعدی است که تصاویر سه بعدی را بدون نیاز به عینک نمایش می‌دهد و به این ترتیب تماشای تصاویر سه بعدی در حین فیلمبرداری و پس از آن تسهیل می‌شود.
نقاط ضعف: این دوربین از لحاظ زاویه دید و وضوح تصویر کیفیت چندانی ندارد. همچنین کیفیت تصویر این دوربین در نور کم چندان مطلوب نیست. در مورد ظاهر این دوربین هم فعالان بازار می‌گویند، ظاهر این دوربین در مقایسه با سایر نمونه‌های موجود در بازار در حد پایین‌تری است و کار با آن قدری دشواراست.

SAMSUNG

مدل: HMX H205
محدوده قیمت: ۷۲۰ تا ۷۳۰ هزار تومان
قابلیت‌ها: این دوربین سه بعدی قابلیت فیلمبرداری با کیفیت HD FULLرا داشته و بزرگنمایی اپتیکال آن 20 برابر و بزرگنمایی دیجیتال آن 200 برابر است. تجهیز به حافظه 32 گیگابایتی SD/SDHC، قابلیت تراز سفیدی در حالت‌های اتوماتیک، دستی، 5 حالت از پیش تنظیم شده، صفحه نمایش لمسی 7/2 اینچی از ویژگی‌های این دوربین است.
نقاط ضعف: سامسونگ در تولید دوربین‌های فیلمبرداری همگام با سایر رقبا نیست و در کل دوربین‌های فیلمبرداری این برند در مقایسه با سایر محصولات آن جایگاه برتری ندارد. مدل HMX H۲۰۵ که از نمونه‌های جدید این برند در بازار است یک دوربین معمولی است که دارای نقط ضعفی چون، وضوح تصویر پایین نسبت به سایر نمونه‌های ذکر شده، عدم تجهیز به منظره یاب چشمی و طراحی تکراری و نه چندان زیباست.