م.ر. بهنام رئوف
طی یک نظرسنجی انجام شده ۴۶ درصد از افرادی که در سه ماه آینده قصد خرید گوشی دارند آی‌فون و ۳۲درصد گوشی‌های آندرویدی را انتخاب می‌کنند

چهار سال پیش زمانی که اپل اولین تلفن همراه خود را عرضه کرد، غول‌های گوشی ساز بازار حتی تصور نمی‌کردند که روزی همین یک مدل گوشی بتواند تجارت آنها را با بحران روبه‌رو کند. آنچنان بحرانی که حتی با کپی کاری و دزدی امتیازات انحصاری از یک سو و قاپیدن مدیران یکدیگر با پیشنهادهای مالی وسوسه انگیز از سوی دیگر یا حتی تعیین سیاست‌ها و همکاری‌های مشترک برای تولید محصولی بهتر، باز هم راه به جایی نمی‌برند و شاید تنها حق انتخابشان آویختن کفش‌ها و شرکت در مراسم خداحافظی شان باشد. چرا که از شواهد امر پیداست، خورشید اپل تازه طلوع کرده و قرار هم نیست حالا حالاها غروب یا حتی دچار پدیده‌های نجومی ‌همچون کسوف شود.
درآمد چند صد میلیارد دلاری
با انتشار آمارهای فروش و درآمد این شرکت در فصل سوم، مشخص شده است که این غول کامپیوتری رشد گسترده‌ای در فروش آی فون و آی پد داشته است.
بنا بر این گزارش، اپل در این فصل ۲۰ میلیون‌ آی فون و ۹ میلیون‌ آی پد فروخته است که به ترتیب رشد ۱۴۲ و ۱۸۳ درصدی نسبت به دوره مشابه در سال گذشته رشد داشته است. این آمارها به اضافه ۱۴ درصد رشد سالانه فروش کامپیوترهای مک عملا اپل را به جایگاهی بی بدیل رسانده و درآمدی بالغ بر ۲۸ میلیارد دلار و سود خالصی معادل ۷ میلیارد دلار به همراه داشته است. بر اساس آمارها این شرکت هم‌اکنون ۷۵ میلیارد دلار سرمایه نقدی دارد.
در همین حال استیو جابز، مدیرعامل این شرکت طی بیانیه‌ای اعلام کرده است که ‌ما بهترین فروش فصل را با رشد فروش ۸۲ درصدی و سود خالص ۱۲۵ درصدی داشتیم. ما هم‌اکنون روی سیستم عامل جدید iOS 5 و سرویس iCloud متمرکز شده‌ایم که قرار است در پاییز امسال عرضه شوند. به طور کلی تاکنون اپل بیش از ۲۵ میلیون آی پد فروخته است. همچنین آمارهای مربوط به فصل سوم نشان می‌دهد که بخش عمده آی پد فروخته شده در این فصل مربوط به‌ آی پد ۲ است. سهام اپل به دنبال این آمارهای موفق هم ۵ درصد افزایش یافت و به رکورد ۳۹۷ دلاری به ازای هر سهم رسید. قیمتی که اپل برای نخستین بار به آن رسیده است.
اما به شکل کلی برخی از آمارها حکایت از این دارد که اپل تا سال ۲۰۱۵ در حدود ۳۰۰ میلیارد دلار پول در اختیار خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود این شرکت سال ۲۰۱۱ را با ۸۱ میلیارد دلار و سال ۲۰۱۲ را با ۱۲۰ میلیارد پول نقد به پایان برساند (بدون در نظر گرفتن سرمایه‌های غیرنقدی). کارشناسان بر این باورند که رقم دارایی مالی اپل تا سال ۲۰۱۳ به ۱۷۰ میلیارد دلار، سال ۲۰۱۴ به ۲۳۰ میلیارد دلار و تا سال ۲۰۱۵ به ۳۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.


اپل اول در آمریکا
به هر حال از آن پروپاگانداهای تبلیغاتی و شوهای فروش محصولات در مقابل فروشگاه‌های رسمی ‌این شرکت آمریکایی چیزی جز این موفقیت‌ها انتظار نمی‌رفت. به طوری که برآیند همین ترفندهای تبلیغاتی در کنار ارائه محصولاتی با کیفیت و با قابلیت‌های جدید به همراه انبوهی از نرم افزارهای کاربردی که هر روز صدها نسخه جدید به تعداد آنها افزوده می‌شود، باعث شده تا امروزه اپل حرف اول را در بازار آمریکا بزند و سایر مناطق جهانی با اختلافی‌اندک از سایر رقبای خود قرار داشته باشد. بر اساس تحقیقی که اخیرا توسط ChangeWave منتشر شده اپل بخش بزرگی از بازار تلفن همراه در آمریکا را در دست خود دارد.
این تحقیق مستقل نشان می‌دهد که پس از اپل، آندروید با فاصله‌ای کم و بلک‌بری با فاصله نسبتا زیادی مورد تقاضای کاربران آمریکایی هستند.
بر اساس این تحقیق کسانی که می‌خواهند طی ۹۰ روز آینده یک گوشی هوشمند بخرند و از این میان اپل را ترجیح می‌دهند بالغ بر ۴۶ درصد است. در این میان کسانی که تمایل به خرید یک گوشی‌ آندرویدی در این مدت دارند به ۳۲ درصد می‌رسند و تنها ۴ درصد تمایل به خرید‌ بلک‌بری دارند.
چنین آماری برای برنامه نویسان موبایل بسیار کلیدی است، چراکه آنان از هم‌اکنون برای ماه‌های آینده برنامه‌نویسی می‌کنند و لذا باید پیش‌بینی لازم برای توسعه محصول خود را انجام دهند.
براساس پیش‌بینی تحلیلگران، بازار برنامه‌های موبایل تا پایان سال‌جاری رشد خواهد داشت و اپل بیش از سه چهارم از درآمد‌های حاصل از این بازار را به خود اختصاص می‌دهد.
تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد بازار برنامه موبایل با رشد چشمگیری مواجه است و از ۲۰۶ میلیون دلار در سال ۲۰۰۶ به ۳/۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ افزایش خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود که اپل ۷۶ درصد از سهم این بازار را در اختیار خود داشته باشد. در حالی که برنامه‌های اپل اولین گزینه مشتریان هستند، پرسرعت‌ترین رشد در بازار متعلق به برنامه‌های آندرویدی خواهد بود.
این آمار همچنین نشان دهنده این است که ۷۰ درصد دارندگان آی فون از این محصول رضایت دارند، این در حالی است که این میزان برای دارندگان گوشی‌های‌ آندرویدی ۵۰ درصد، برای دارندگان گوشی‌های ویندوزی ۲۷ درصد و برای دارندگان گوشی‌های بلک بری
۲۶ درصد است. نمودار ۱
همچنین آمارها بیانگر آن است که میزان رضایتمندی از گوشی‌های اپل از۷۷ درصد به ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است. این موضوع برای گوشی‌های بلک بری از ۴۶ درصد در سال ۲۰۰۷ به ۲۷ درصد در سال ۲۰۱۱ رسیده است که سقوط بزرگی را نشان می‌دهد. نمودار 2
بر اساس آمارهای جهانی دستگاه‌
آی پد اپل هم اکنون دومین دستگاه پرسود بازار اپل را تشکیل می‌دهد. به طوری که این محصول طی دو سال گذشته 6 میلیارد دلار برای این شرکت فروش داشته است و این در حالی است که کامپیوترهای مک در طول این مدت 5 میلیارد دلار برای اپل فروش داشته‌اند. اما گوشی‌های هوشمند‌ آی فون هم اکنون به عنوان اولین و پرفروش‌ترین محصول اپل محسوب می‌شوند؛ به طوری که این گوشی‌ها هم اکنون 3/13 میلیارد دلار برای این شرکت در طول سه ماه فروش داشته است. در عین حال آمارها نشان دهنده این امر است که 66 درصد از فروش اپل طی فصل گذشته در اختیار دو محصول آی فون و آی پد بوده است. نمودار 3
و اما آقای مدیر!
اما با تمام این موفقیت‌ها که همگان کسب آن را مرهون حضور استیو جابز در اتاق مدیریت اپل می‌دانند، برخی از اعضای هیات مدیره شرکت موفق اپل احتمال جایگزینی استیو جابز رییس این شرکت را به علت تشدید بیماری به طور جدی مطرح کرده‌اند.
طی یک سال اخیر استیو جابز به شدت درگیر مبارزه با بیماری سرطان خود بوده و بارها در بیمارستان بستری شده و حتی یکبار برای مدت چند ماه قادر به حضور در محل کارش نبوده است. گزارش‌های ضدو نقیض رسانه‌ها هم باعث شده اطلاعات درستی در مورد وضعیت سلامتی وی در دسترس نباشد، اما اظهارات تازه برخی اعضای هیات مدیره اپل نشان می‌دهد سلامتی استیو جابز به طور جدی در معرض خطر است.
در حالی که اپل هنوز در مورد این گزارش‌ها اظهار نظر نکرده، گفته می‌شود یافتن جایگزین برای استیو جابز در آینده نزدیک رخ نمی‌دهد و حتی ممکن است به جای او مدیر عامل انتخاب نشود و اعضای هیات مدیره این شرکت وظایف جابز را بر عهده بگیرند.
استیو جابز آخرین بار در کنفرانس Worldwide Developers در ماه ژوئن در معرض دید همگان ظاهر شد و در مورد iCloud، iOS ۵ وMac OS X Lion اظهار نظر کرد. در مواردی که جابز در اپل حاضر نبوده، تیم کاک وظایف او را بر عهده گرفته است. به غیر از وی، فیلیپ شیلر معاون واحد بازاریابی جهانی محصولات اپل و جاناتان ایو معاون واحد طراحی صنعتی این شرکت از جمله افرادی هستند که ممکن است جایگزین جابز شوند.