جزئیات هم‌کد شدن تلفن ثابت

م.ر.بهنام رئوف

در یک ماه گذشته گفت‌وگوهای بسیاری از سوی مسوولان شرکت مخابرات ایران درباره هم کد شدن تمام شهرستان‌های استان تهران مطرح شده است. در اکثر این گفت‌وگو عنوان شده بود که این کار نه‌تنها عدالت اجتماعی را برای مشترکان تهرانی فراهم می‌آورد و هزینه‌ مکالمه شهرستانی‌ها را کاهش می‌دهد، بلکه سود مخابرات ایران را نیز با کاهش روبه‌رو خواهد کرد. هرچند که بعدها خبرهایی نیز از پیشنهاد شرکت مخابرات ایران به وزارت ارتباطات مبنی بر اصلاح تعرفه مکالمات تلفن ثابت منتشر شد، هنوز مسوولان مخابرات میزان تعرفه پیشنهادی خود را اعلام نکرده‌اند.

به همین منظور و برای آشنایی بیشتر مشترکان تهرانی با حذف کد بین شهرستانی شهرهای استان گفت‌وگویی با مهندس ابراهیم یافتیان، عضو هیات‌مدیره و قائم‌مقام مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

چرا تصمیم به یکسان شدن کدهای استان تهران گرفتید؟

بر اساس تقاضاهایی که مردم داشتند و از طریق نمایندگان شهرستان‌های خود به مسوولان دولتی انتقال داده شد، مبنی بر حل مشکل تعرفه تلفن ثابت در استان‌ها این موضوع در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد بررسی قرار گرفت و به دنبال آن در شرکت مخابرات ایران مطرح شد. پس از طرح موضوع امکان سنجی شد تا با یکسان شدن کدهای شهرستان‌های یک استان به نوعی عدالت اجتماعی در بین تمام کاربران تلفن ثابت برقرار شود.

در این بخش ما از قبل آمادگی لازم را داشتیم؛ چرا که شهرستان قدس، کهریزک، حسن آباد، بومهن و چند شهرستان دیگر را با تهران هم کد کرده بودیم. ما زیرساخت‌های مطمئنی در سطح استان داریم که بر اساس فراهم شدن این زیرساخت‌ها از سال‌های گذشته هم‌اکنون می‌توانیم تغییراتی از این دست را به راحتی در شبکه استان پیگیری کنیم.

این عدالت اجتماعی که هم شما و هم همکاران شما درباره هم کد شدن شهرستان‌ها با مرکز استان صحبت می‌کنند، دقیقا به چه معنایی است؟

اگر مشترکی بخواهد از فیروزکوه که در منطقه دو مخابراتی قرار دارد به تهران تماس داشته باشد در طول روز برای هر دقیقه مکالمه باید ۲/۲۶۷ ریال هزینه پرداخت کند که در شب این هزینه به ۸/۱۷۸ ریال کاهش پیدا می‌کند. شهرستان‌هایی مثل پاکدشت، رباط کریم، دماوند، ملارد، شهریار، ورامین در منطقه یک قرار دارند این شهرستان‌ها در روز به ازای هر دقیقه باید ۱/۱۳۴ ریال پرداخت کنند. در طول شب این هزینه به ۴/۸۹ ریال کاهش می‌یابد. اما در تهران تعرفه‌ها کاملا متفاوت است. به این شکل که در تهران از ساعت ۸ صبح تا ۱۳ هر ۲۴/۲ دقیقه؛ یعنی بیشتر از دو دقیقه هزینه ۷/۴۴ ریال پرداخت می‌کند. از ساعت ۱۳ تا ۲۲ هر ۶۷/۲ دقیقه ۷/۴۴ ریال از ساعت ۲۲ تا ۸ صبح فردا به همراه تمام ساعات روزهای تعطیل ۲۳/۳ دقیقه؛ یعنی بیشتر از سه دقیقه ۷/۴۴ ریال هزینه پرداخت می‌شود.

یعنی با هم کد شدن شهرستان‌های تهران با مرکز استان یعنی شهر تهران، از این پس تمام شهرستان‌های تهران با همین تعرفه و استاندارد تهران محاسبه می‌شوند؟

بله. از این به بعد همه با تعرفه ۷/۴۴ محاسبه خواهد شد. یک خوبی دیگر هم دارد. در شهرستان‌ها بیشتر با مرکز استان کار دارند؛ چرا که بیشتر فرصت‌های کاری در مراکز استان‌ها قرار دارد. در نتیجه از این پس به جای آنکه مشترکان بخواهند کد بگیرند می‌توانند تنها همان شماره عادی را گرفته و ارتباط برقرار کنند؛ یعنی دیگر نیاز به گرفتن کد صفر برای مشترکان یک استان در ارتباط با سایر شهرستان‌های آن استان وجود ندارد.

یعنی هشت رقمی شدن تلفن‌های تهران که دو سال پیش صورت گرفت پیش زمینه همین تصمیم بود؟

نمی‌توان به طور قطع این را عنوان کرد. در آن زمان نامبرینگ پر شده بود و دیگر قابلیت ارائه شماره جدید وجود نداشت. در نتیجه شماره‌ها ۸ رقمی شد تا قابلیت افزایش مشترک هم وجود داشته باشد، اما زمانی که تصمیم به هم کد شدن گرفته شد باز هم تنها راه هشت رقمی شدن تمام شماره‌های استان بود، چرا که چهار رقم اول در حقیقت بیانگر مرکز و چهار رقم بعدی شماره مشترک است. این کار قرار است از بیست و یکم اردیبهشت در سطح استان تهران شروع شود.

این اتفاق قرار است برای کل کشور صورت گیرد؟ یعنی تمام استان‌ها با مراکز همان استان قرار است هم کد شوند یا فقط در استان تهران قرار است به این شکل باشد؟

یک پیشنهاد تغییر تعرفه، مجمع شرکت‌های مخابراتی ایران به وزارت ارتباطات ارائه داده است که اگر آن پیشنهاد تعرفه که به نظر هم معقول است، مصوب شود این اتفاق در کل استان‌ها صورت می‌گیرد. تهران یک روند استثنایی بوده است که البته شاید نتایج مثبت این امر در تهران سبب خیری شود برای کل کشور و این الگو به مابقی استان‌ها هم کشیده شود.

تعرفه پیشنهادی چقدر است؟

تعرفه پیشنهادی را لطفا از دبیر مجمع سوال کنید، اما به نظر ما تعرفه معقول است.

این تعرفه مربوط به همان استان است یا کشوری است؟

مربوط به کل کشور خواهد بود.

یعنی در کل کشور تعرفه یکسان خواهد شد یا اینکه تعرفه تماس شهرستان‌های هر استان با مرکز همان استان یکسان خواهد شد؟

خیر تعرفه‌های بین استانی متفاوت خواهد بود، اما تعرفه‌های شهرستان‌های هر استان با مرکز همان استان یا با دیگر شهرستان‌های همان استان یکسان خواهد شد. یعنی در صورت تصویب آن تعرفه تمام شهرستان‌های یک استان با مرکز همان استان علاوه بر هم کد شدن تعرفه یکسانی را در تماس‌های خود پرداخت خواهند کرد. در حال حاضر فقط کل شهرستان‌های استان تهران با شهر تهران هم کد می‌شوند.

باتوجه به هم کد شدن شهرستان‌های استان تهران با شهر تهران، آیا خدماتی که از طرف مخابرات تهران برای شهروندان تهرانی ارائه می‌شود برای سایر شهروندان استان تهران هم ارائه خواهد شد؟ مانند سرویس‌های شبکه IN یا خدمات اینترنت پرسرعت؟

سرویس‌هایی که ارائه می‌دهیم مانند ‌ای‌دی‌اس‌ال سراسری است. فرقی بین شهر تهران با سایر شهرستان‌های استان تهران وجود ندارد. این هم کد شدن ربطی به ارائه سرویس‌ها ندارد.

یعنی شبکه IN که تنها برای مشترکان شهر تهران ارائه می‌شد الان برای سایر شهرستان‌های استان تهران هم در دسترس خواهد بود؟

بله همه می‌توانند از این سرویس‌ها استفاده کنند. بستگی به درخواست‌ها و ظرفیت‌ها دارد.

طی چند روز گذشته بحثی مطرح شده است با این عنوان که شرکت مخابرات استان تهران از دسترسی به برخی از ‌ای پی آدرس‌های اینترنتی جلوگیری کرده است. از جمله سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که روی این ‌آی‌پی‌ها قرار گرفته است از طریق سرویس ای دی اس ال مخابرات استان غیرقابل دسترس است، اما از سایر ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت قابل مشاهده است. این مساله را تایید می‌کنید؟

به ما مربوط نمی‌شود. ما به‌ آی‌پی آدرس‌ها کاری نداریم و به شکل کلی وظیفه ما نیست که بخواهیم روی ‌آی‌‌پی‌ها فعالیت داشته باشیم.

یعنی به شرکت زیرساخت باز می‌گردد؟

حالا به هر جا بر می‌گردد من نمی‌دانم. ما فقط سرویس می‌دهیم. یعنی ما فقط پهنای باند را عبور می‌دهیم. شرکت مخابرات استان تهران در رابطه با تنظیم یا سایر اتفاقات فنی اصلا دخالتی ندارد.

با توجه به هم کد شدن شهرهای استان تهران، مخابرات استان تهران آیا برای سال جاری برنامه‌ای در ارائه سرویس‌های ارزش افزوده جدید دارد؟

سرویس‌هایی که در سطح دنیا ارائه می‌شود بدون استثنا در مخابرات استان تهران هم بررسی می‌شود. هرکدام که زیرساخت لازم ارائه آن در سطح استان وجود داشته باشد قطعا ارائه خواهیم داد. به عنوان مثال در حال حاضر سرویس پیامک تلفن ثابت هم‌اکنون در حال عرضه است. اگر این سرویس جا بیفتد و فرهنگ استفاده از آن به همراه سخت افزارهایی که یک مشترک به آن نیاز دارد فراهم شود قطعا استقبال زیادی از آن می‌شود. در حال حاضر چند مدرسه در تهران سیستم ارسال پیامک‌های خود به والدین را از طریق تلفن ثابت راه‌اندازی و دنبال می‌کنند؛ چرا که آنها تعداد کمی پیامک در حد تعداد دانش‌آموزان مدرسه ارسال می‌کنند که این کار به راحتی و از طریق کامپیوتر و اتصال آن به خط تلفن ثابت امکان‌پذیر است.

قرار بود مخابرات استان تهران با ارائه کیوسک‌های اطلاع‌رسانی در قالب همان کیوسک‌های تلفن همگانی امکان استفاده از اینترنت را در معابر شهری برای تهرانی‌ها فراهم کند. اما در حال حاضر خبری از آن کیوسک‌ها نیست. چرا؟

ما ارائه دادیم و خیلی از جاها هم در تهران این کیوسک‌ها نصب شد. مانند فروشگاه‌های بزرگ، مترو، مدارس یا برخی از ادارات اما متاسفانه استقبالی از آن صورت نگرفت. هر چند که هنوز هم در حال فعالیت است. بعضی جاها نخواستند و جای آنها را تغییر دادیم. اما به دلیل اینکه استقبال نشده است فعلا برنامه‌ای برای افزایشی بیشتر از این هزار دستگاه نداریم. فعلا با عدم استقبال مواجه شدیم.