ندا لهردی
ترین‌ها همیشه در هر زمینه جالب بوده و هستند. حالا در این میان اگر این ترین‌ها مربوط به مسائل روزمره و مواردی باشد که افراد بیشتر با آن سر و کار دارند، طبیعتا جالب‌تر هم می‌شوند.

مجله معتبر فوربس سال‌ها است که ترین‌ها را در زمینه‌های مختلف انتخاب و معرفی می‌کند. این بار اما این مجله به بررسی و انتخاب برترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان پرداخته و آنها را معرفی کرده است. برای این کار تحلیلگران فوربس اطلاعات مورد نیازشان درباره شرکت‌ها را از موسسات Interactive Data، Thomson Reuters Fundamentals و Worldscope گردآوری کرده‌اند. کارشناسان فوربس اما در جست‌وجو برای بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا چهار عامل فروش، سود، دارایی‌ها و ارزش بازار آنها را مورد بررسی قرار داده‌اند. البته این آمار تنها تا پایان ماه مارس مورد تحلیل قرار گرفته‌اند. با این اوصاف از میان بیش از دو هزار شرکت مختلف، صد شرکت برتر و بزرگ انتخاب و معرفی شده‌اند. اگر چه جایگاه اولین و برترین شرکت دنیا در این فهرست به JPMorgan Chase که یک شرکت مالی و سرمایه‌گذاری بزرگ در سطح جهان است، اختصاص یافته، اما شرکت‌های بزرگ و فعال تکنولوژی مثل همیشه جایگاه خاص خودشان را در میان برترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان دارند.
این شرکت‌ها به خاطر تاثیرگذاری زیادشان در زندگی روزمره افراد دنیا و تغییر سبک زندگی آنها، در این سال‌ها توانسته‌اند بهترین رتبه‌ها را در دسته‌بندی‌های مختلف شرکت‌های جهان در اختیار بگیرند.
General Electric: این شرکت آمریکایی در واقع تنها شرکت تکنولوژی است که در میان ده شرکت برتر دنیا و در رتبه سوم قرار دارد. این شرکت که در سال 1892 تاسیس شده است، این روزها سرمایه بازاری برابر 19/216 میلیارد دلار دارد. در حال حاضر «جفری ایملت» مدیر عامل این شرکت است و تعداد کارمندان آن به 287 هزار نفر می‌رسد. آخرین آمار مربوط به فروش این شرکت برابر 2/216 میلیارد دلار بوده و جایگاه آن از نظر فروش، سود، دارایی‌ها و ارزش بازار به ترتیب چهاردهم، سی‌ویکم، سی و پنجم و هشتم است. این شرکت در حال حاضر به صورت فعالی در بیش از 100 کشور مختلف جهان محصولاتش را ارائه می‌کند.
AT&T: بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی آمریکا اما در جایگاه چهاردهم این جدول قرار دارد. این شرکت در حال حاضر با ۲۶۵۴۱۰ نفر کارمند با مدیرعاملی «راندال استفنسون» و فروش ۲۸/۱۲۴ میلیارد دلاری اداره می‌شود. ارزش بازار این شرکت در حال حاضر به ۲/۱۶۸ میلیارد دلار می‌‌رسد.
Vodafone: جایگاه بیست و هفتم این جدول به شرکت بزرگ مخابراتی انگلستان اختصاص دارد. این شرکت در سال 1984 تاسیس شده است و در حال حاضر با 84990 نفر کارمند، «ویتوریو کولائو» آن را مدیریت می‌کند. آخرین آمار مربوط به فروش این شرکت برابر 48/67 میلیارد دلار بوده است و ارزش بازار آن به 2/148 میلیارد دلار می‌رسد. Vodafone در حال حاضر در بیش از 30 کشور جهان خدماتش را ارائه می‌دهد.
IBM و Telefonica: یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کامپیوتری آمریکا در جایگاه سی و یکم این فهرست قرار دارد. IBM در حال حاضر فروش ۸۷/۹۹ میلیارد دلاری داشته و ارزش بازار آن به ۱/۱۹۸ میلیارد دلار می‌رسد. شرکت بزرگ مخابراتی اسپانیا یعنی Telefonica هم با ارزش بازار ۳/۱۱۳ میلیارد دلار همراه با IBM در جایگاه سی و یکم قرار دارد. این شرکت در حال حاضر فروشی برابر ۳۱/۸۱ میلیارد دلار را برای خودش به ثبت رسانده است.
Samsung: این شرکت کره‌ای فعال در این فهرست جایگاه سی و سوم را به خودش اختصاص داد. ارزش بازار این شرکت به 9/112 میلیارد دلار می‌رسد و میزان فروش آن برابر 79/133 میلیارد دلار است. این شرکت در حال حاضر 89741 نفر کارمند داشته و «جی سئونگ چوی» مدیرعامل آن است.
China Mobile: بزرگ‌ترین شرکت ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی چین در حال حاضر با ارزش بازار ۱/۱۹۲ میلیارد دلار و فروش ۸/۷۱ میلیارد دلاری در جایگاه سی و چهارم فهرست برترین شرکت‌های جهان قرار دارد. این شرکت ۱۵۳۰۹۸ نفر کارمند دارد و تعداد کاربران آن تا پایان ماه آوریل به حدود ۵۴۴ میلیون نفر رسیده است.
HP: یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی ایالات‌متحده و البته جهان جایگاه چهل و دوم این فهرست را به خودش اختصاص داده است. این شرکت در حال حاضر با فروشی برابر 2/127 میلیارد دلار، ارزشی برابر 3/90 میلیارد دلار در بازار دارد. این شرکت که در سال 1939 راه‌اندازی شده است در حال حاضر توسط «لئو آپوتکر» مدیریت می‌شود و تعداد کارمندان آن به 324600 نفر می‌رسد. فعالیت‌های این شرکت حتی از سطح جهانی هم گذشته و یکی از تولیدکنندگان بزرگ محصولات و تجهیزات مورد نیاز دولت‌های کشورهای مختلف به حساب می‌آید. HP در سال‌های اخیر با خرید شرکت‌های نرم‌افزاری برای حضور پر رنگ‌تر در حوزه‌های مختلف تلاش می‌کند.
Apple: پر طرفدارترین و جنجالی‌ترین شرکت کامپیوتری آمریکا و شاید حتی دنیا در فهرست برترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان رتبه چهل و هفتم را به خودش اختصاص داده است. Apple در حال حاضر با فروش ۳/۷۶ میلیارد دلاری، ارزشی برابر ۳/۳۲۴ میلیارد دلار در بازار دارد. این شرکت که در سال ۱۹۷۶ تاسیس شده، با ۴۶۶۰۰ نفر کارمند توسط «استیو جابز» مدیر محبوب و پر طرفدارش اداره می‌شود. Apple در سال‌های اخیر و با طراحی و تولید محصولاتی مانند iPhone و iPad توانسته انقلابی بزرگ در بازار محصولات دیجیتال شخصی و قابل حمل ایجاد کند. این روزها دیگر محصولات این شرکت را در هر گوشه دنیا می‌توان دید، حتی کشورهای کوچک و نه چندان پیشرفته.
Microsoft: بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری دنیا حالا به عنوان پنجاهمین شرکت برتر جهان شناخته می‌ شود. این شرکت با فروش 7/66 میلیارد دلاری و ارزش بازار 8/215 میلیارد دلاری این جایگاه را به خودش اختصاص داده است. این شرکت که در سال 1975 توسط «بیل گیتس» تاسیس شد، حالا با 89 هزار نفر کارمند توسط «استیو بالمر» اداره می‌شود. این روزها محصولات Microsoft شاید حتی بیشتر از نام خود شرکت و مسوولانش در جهان شناخته شده باشند.
Verizon Communications: این شرکت مخابراتی بزرگ در حال حاضر با ارزش بازار ۳/۱۰۱ میلیارد دلاری در جایگاه شصت و چهارم قرار دارد. این شرکت آمریکایی یکی از به روزترین شرکت‌های مخابراتی جهان است که از سال ۱۹۹۵ فعالیت می‌کند. این شرکت در حال حاضر با ۱۹۴۴۰۰ نفر کارمند، فروش ۵۶/۱۰۶ میلیارد دلاری دارد.
France Telecom: بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی فرانسه در فهرست برترین شرکت‌های جهان جایگاه هفتاد و چهارم را به خودش اختصاص داده است. این شرکت ارزش بازاری برابر 7/56 میلیارد دلار داشته و فروش آن به 9/60 میلیارد دلار رسیده است.
Cisco Systems: یک شرکت آمریکایی بزرگ و شناخته شده در زمینه تجهیزات شبکه در دنیا که حالا در این فهرست رتبه هشتاد و هفتم را در اختیار دارد. ارزش بازار این شرکت برابر ۲/۹۹ میلیارد دلار بوده و فروش آن به ۴/۴۲ میلیارد دلار می‌رسد. این شرکت از سال ۱۹۸۴ در حال فعالیت است و در حال حاضر با ۷۰۷۰۰ نفر کارمند توسط «جان چمبرز» یکی از بزرگان عرصه تکنولوژی اداره می‌شود.
Intel: بزرگ‌ترین تولید کننده قطعات نیمه رسانا در صنعت کامپیوتر و تکنولوژی جایگاه نود و سوم را در فهرست برترین شرکت‌های جهان به خودش اختصاص داده است. این شرکت آمریکایی با فروش 6/43 میلیارد دلاری و ارزش بازار 5/114 میلیارد دلاری این رتبه را به دست آورده است. این شرکت از سال 1968 تاسیس شده و در حال حاضر با 82500 نفر کارمند توسط «پل اوتلینی» مدیریت می‌شود.