جلوگیری از واردات منجر به تولید داخل نمی‌شود

رییس انجمن تولید‌کنندگان لوازم صوتی: نحوه اولویت‌بندی تخصیص ارز به قطعات وارداتی، بزرگ‌ترین مشکل تولید تلویزیون در داخل است دنیای‌اقتصاد- اگرچه مسوولان سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت، معدن و تجارت از ارائه ارز مبادلاتی به واردکنندگان قطعات تولیدی در اولویت‌های ۳ تا ۸ خبر داده‌اند، اما تولیدکنندگان داخلی همچنان می‌گویند در مسیر تولید کالاها با موانع و مشکلاتی مواجه هستند و در ضمن نسبت به اولویت بندی قطعات تولیدی هم اعتراض دارند. این اعتراض‌ها که در حوزه لوازم صوتی و تصویری محسوس‌تر است بیشتر به نحوه اولویت‌بندی قطعات تولیدی وارداتی است. همچنین گروهی به عدم تخصیص ارز مبادلاتی به واردکنندگان کالاهای کامل معترضند و می‌گویند، از آنجا که تولیدکنندگان وطنی توان و تخصص چندانی برای تولید محصولات مبتنی بر تکنولوژی‌های جدید ندارند، بازار ما چه در زمینه تلویزیون و چه در مورد سایر کالاها، بازاری مملو از نمونه‌های قدیمی خواهد بود. در ضمن ورود تکنولوژی‌های جدید به کشور نیز با کندی و مشقت بسیاری صورت خواهد گرفت که این موضوع برای بازار ما خطرناک است.

تولیدکنندگان و کارشناسان می‌گویند، تا پیش از این اعتراض‌ها نسبت به قرار گرفتن کالاهای مختلف در اولویت‌های نهایی و همچنین لوکس خواندن کالاهای ضروری بود. اما حالا ما با مشکل دیگری مواجه هستیم که آن نحوه اولویت‌بندی قطعات تولیدی است.

محمدرضا شهیدی، رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری، با بیان این مطلب که حدود هفت تا هشت ماه است که تولیدکنندگان تلویزیون بابت واردات قطعه از دولت ارز دریافت نکرده‌اند، به «دنیای اقتصاد» گفت: اگر چه مقرر شده است که تولیدکنندگان برای واردات قطعه از ارز مبادلاتی استفاده کنند؛ اما مشکلی که ما داریم این است که در این اولویت‌بندی‌ها نیز اشکالاتی وجود دارد. به‌عنوان مثال یک قطعه اصلی برای تولید تلویزیون در اولویت هفتم و سایر قطعات که اهمیت کمتری دارند، در اولویت پنجم یا ششم قرار دارند.یکی از فعالان حوزه لوازم صوتی و تصویری هم اعلام کرد: با وجودی که اعلام شده است واردات قطعات تولیدی با ارز مبادلاتی مقدور است؛ اما شاهدیم که تولیدکنندگان همچنان برای واردات کالا و دریافت ارز مبادلاتی با مشکل مواجه هستند و باید حالا زمانی را صرف طی کردن پروسه دریافت ارز مبادلاتی کنند.

در این بین گروهی از فعالان بازار و کارشناسان هم به تعلق ارز مبادلاتی برای واردات قطعات و محرومیت لوازم وارداتی از ارز مبادلاتی اعتراض دارند. به گفته آنها اینکه راه را بر محصولات وارداتی ببندیم، اشتباه است و این اتفاق برای بازار ما خطرناک است. به گفته آنها این اتفاق در بازار تلویزیون پیامدهای منفی بسیاری خواهد داشت؛ چرا که تولید کنندگان وطنی هنوز توانایی تولید نمونه‌های مبتنی بر تکنولوژی‌های جدید را نداشته و در ضمن در صورت بروز این اتفاق کشور ما از لحاظ ورود تکنولوژی‌های جدید عقب می‌ماند؛ چراکه بر اساس قوانین جدید واردات تکنولوژی‌های جدید به کشور ما بسیار سخت و دشوار شده است.

ابراهیمی درستی، رییس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری با تایید این موضوع گفت: باید شرایطی فراهم شود که مصرف‌کنندگان هم امکان خرید کالای وارداتی و هم امکان خرید کالای وطنی را داشته باشند و این طور نباشد که جلوی ورود کالاهای وارداتی گرفته شود. به گفته وی، ما تقاضا کرده‌ایم برای ورود کالاهای وارداتی کامل هم به ما ارز مبادلاتی اختصاص دهند یا اینکه حداقل مسیر ورود این کالاها را هموار کنند؛ چرا که در غیر این صورت بازار ما حیات و پویایی خود را از دست می‌دهد. فعالان و فروشندگان بازار هم با بیان این مطلب که طی مدت اخیر روند واردات کالاهای جدید و تکنولوژی‌های نوین به بازار بسیار کند شده است، گفتند: با وجودی که زمزمه‌های ارائه ارز مبادلاتی به تولیدکنندگان به گوش می‌رسد اما ما به وضعیت بازار خوش‌بین نیستیم؛ چرا که مشکل ما تولیدات داخلی نیست. مشکل بزرگ ما ورود محصولات جدید و تکنولوژی‌های نوین به بازار است. به گفته شریفی، یکی از فعالان بازار تلویزیون، تمام تلاش کسبه بازار و فعالان صنف لوازم صوتی و تصویری این است که مردم به سمت استفاده از تکنولوژی‌های نوین روی آورند؛ اما اینک گویا از این پس باید تمام تلاش خود را صرف راضی کردن خریداران به استفاده از کالای وطنی با تکنولوژی‌های قدیمی کنند. این فعال بازار افزود: با توجه به این موضوع که بابت واردات تلویزیون‌های وارداتی ارز تعلق نمی‌گیرد در بازار این کالا شاهد رشد شدیدتر قیمت‌ها خواهیم بود؛ به همین دلیل فروشندگان از هم‌اکنون قیمت‌ها را افزایش داده‌اند.