آمارگیری جدید نشان می‌دهد ارزش افزوده کارگاه‌های خدمات اینترنتی طی سه سال فقط 5/1 درصد رشد داشته است

دنیای اقتصاد- این روزها گزارش‌های مختلفی از سوی مرکز آمار در حوزه‌های مختلف منتشر می‌شود از نتایج آمار گردشگران ملی گرفته تا گزارش از وضعیت بازار مسکن و... . این سازمان به تازگی فعالیت‌های آماری خود در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را نیز افزایش داده است.
پس از طرح آمارگیری از تعداد کاربران اینترنت در کشور به تازگی این سازمان آماری در خصوص فعالیت کارگاه‌های خدمات اینترنتی منتشر کرده است.
ﻣﺮﻛﺰ آﻣﺎر اﻳﺮان در راﺳﺘﺎی وﻇﺎﻳﻒ ﺧﻮد و ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ﺗاﻣﻴﻦ دادهﻫﺎی ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﺑﺮای ﺗﻬﻴﻪ ﺣﺴﺎبﻫﺎی ﻣﻠﻲ و ﻣﻨﻄﻘﻪ‌ای، درﺳﺎل ۱۳۹۰ اﻗﺪام ﺑﻪ ﺗﻬﻴﻪ ﻃﺮح آﻣﺎرﮔﻴﺮی از ﻛﺎرﮔﺎهﻫﺎی ﺧﺪﻣﺎت اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﻛﺮده اﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﻤﻠﻜﺮد اﻳﻦ ﻛﺎرﮔﺎهﻫﺎ را در ﺳﺎل ۱۳۸۹ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ. این اولین باری نیست که مرکز آمار ایران اقدام به آمارگیری در این حوزه کرده است؛ چرا که ﭘﻴﺶ از اﻳﻦ ﻧﻴﺰ این مرکز در ﺳﺎلﻫﺎی ۱۳۸۳ و ۱۳۸۷، ﻃﺮح آﻣﺎرﮔﻴﺮی از ﻛﺎرﮔﺎهﻫﺎی ﺧﺪﻣﺎت اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ را ﺑﺮای ﺟﻤﻊآوری اﻃﻼﻋﺎت ﺳﺎلﻫﺎی ۱۳۸۲ و ۱۳۸۶ اﻳﻦ ﻛﺎرﮔﺎهﻫﺎ ﺑﻪاﺟﺮا درآورده ﺑﻮد.
روش آﻣﺎرﮔﻴﺮی در اﻳﻦ ﻃﺮح ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﻴﺮی ﺑﻮده ﻛﻪ ﺑﺎ ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻣاﻣﻮران آﻣﺎرﮔﻴﺮی ﺑﻪ 1831 واﺣﺪ آﻣﺎری (ﻛﺎرﮔﺎه ) ﻧﻤﻮﻧﻪ و ﺗﻜﻤﻴﻞ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ از ﻃﺮﻳﻖ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﺣﻀﻮری ﺑﺎ مسووﻻن آنها، اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ.
منظور مرکز آمار در این گزارش از ﻛﺎرﮔﺎه ﺧﺪﻣﺎت اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ، ﻛﺎرﮔﺎﻫﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ اﻣﻜﺎن اﺳﺘﻔﺎده ﻛﺎرﺑﺮان از اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ را ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﻲﻛﻨﺪ. اﻳﻦ ﻛﺎرﮔﺎه ﻫﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ اﺻﻠﻲ ﺧﻮد، ﺑﻪ ۵ ﮔﺮوه یعنی ﻛﺎﻓﻲ‌ﻧﺖ، PAP ،(ISDP) ICP،ISP و WIMAX تقسیم می‌شوند.


کارگاه‌های خدمات اینترنت از نگاه آمار
ﺑﺮرﺳﻲ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻃﺮح «آﻣﺎرﮔﻴﺮی از ﻛﺎرﮔﺎهﻫﺎی ﺧﺪﻣﺎت اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ - 1390» نشان می‌دهد که در ﺳﺎل 1389 ﺗﻌﺪاد 2 هزار و 978 ﻛﺎرﮔﺎه در ﻛﻞ ﻛﺸﻮر ﺑﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﻣﺸﻐﻮل ﺑﻮده‌اﻧﺪ که از این تعداد، 3/62 درصد کافی‌‌نت و 7/37 درصد سایر کارگاه‌های خدمات اینترنت (ISP، ISDP، PAP و WIMAX) هستند.
طرح آمارگیری از کارگاه‌های خدمات اینترنت که از سوی مرکز آمار ایران در دی‌ماه سال ۱۳۹۰ انجام شده، نشان می‌دهد که تعداد کارکنان کارگاه‌های خدمات اینترنت، ۱۲هزار و ۲۶۵ نفر بوده است که به‌طور متوسط در هر کارگاه، چهار نفر مشغول به‌کار بوده‌اند. همچنین براساس آمار این گزارش از این تعداد کارکنان، ۵/۶۵ درصد کارکن مزد و حقوق‌بگیر و ۵/۳۴ درصد کارکن بدون مزد و حقوق بوده‌اند. در ادامه این گزارش به میزان آماری در خصوص میزان پرداخت‌های کارگروه‌های اینترنتی پرداخته شده که براساس آن ارزش پرداختی‌های کارگاه‌های خدمات اینترنت، ۹۵۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال بوده که از این مقدار، ۹/۱۸ درصد مربوط به هزینه اجاره خط اینترنت، ۷/۱۰ درصد مربوط به اجاره ساختمان، ۷/۱۲ درصد مربوط به مصارف واسطه و ۹/۴۸ درصد مربوط به جبران خدمات کارکنان، ۳/۴۲ درصد مربوط به مصارف واسطه و ۹/۴۸ درصد مربوط به جبران خدمات کارکنان است. ﺑﺮاﻳﻦ اﺳﺎس ﻣﺘﻮﺳﻂ ارزش ﭘﺮداﺧﺘﻲﻫﺎی ﻫﺮ ﻛﺎرﮔﺎه، ﺣﺪود ۳۲۰ ﻣﻴﻠﻴﻮن رﻳﺎل ﺑﻮده اﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ آﻣﺎرﮔﻴﺮی دوره ﻗﺒﻞ ۷/۱ ﺑﺮاﺑﺮ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﭘﺮداﺧﺘﻲ ﻣﺎﻫﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﻫﺮﻳﻚ از ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﻣﺰد و ﺣﻘﻮق‌ﺑﮕﻴﺮ اﻳﻦ ﻛﺎرﮔﺎهﻫﺎ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺘﻮﺳﻂ، ۸/۴ ﻣﻴﻠﻴﻮن رﻳﺎل بوده است.
ﺑﺮاﺳﺎس اﻃﻼﻋﺎت ﺣﺎﺻﻞ از اﺟﺮای اﻳﻦ ﻃﺮح، ارزش درﻳﺎﻓﺘﻲﻫﺎی ﻛﺎرﮔﺎهﻫﺎی ﺧﺪﻣﺎت اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ در دوره ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ، حدود یک‌هزار و 787 میلیارد و 100 میلیون ریال بوده که از این مقدار، 17 درصد مربوط به ارائه‌ خدمات اینترنت و انجام مکالمات اینترنتی در کافی‌نت‌ها‌، 8/60 درصد مربوط به ارائه‌ خدمات اینترنت در کارگاه‌های غیر کافی‌نت و 6/6 درصد مربوط به ارائه‌ خدمات کامپیوتری و 15 درصد نیز مربوط به سایر دریافتی‌ها بوده است.
ارزش‌های افزوده برای کارگاه‌ها
بخش پایانی گزارش منتشر شده از سوی سایت مرکز آمار به ارزش‌های افزوده برای کارگاه‌های خدمات اینترنتی اختصاص یافته است. اطلاعات به دست آمده از این بخش نشان می‌دهد که ارزش ستانده‎های کارگاه‌های خدمات اینترنت، یک هزار و 780 میلیارد و 400 میلیون ریال و ارزش مصارف واسطه‎ این کارگاه‎ها، 403 میلیارد و 400 میلیون ‌ریال بوده که این اعداد نشان می‎دهد ارزش افزوده کارگاه‌های خدمات اینترنت یک‌هزار و 377 میلیارد ‌ریال است. ﺑﺮ اﻳﻦ اﺳﺎس ارزش اﻓﺰوده اﻳﻦ ﻛﺎرﮔﺎه‌ها ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ دوره ﻗﺒﻞ (سال 1386) 5/1 برابر شده است. همچنین در سال 1389 به طور متوسط، ارزش افزوده هر یک از این کارگاه‌ها، 462 میلیون ریال بوده است.