حرکت سئول به سمت ایجاد شهری هوشمند در متاورس

در حال حاضر کره‌جنوبی از کشورهای پیشرو در زمینه استفاده از فناوری‌های نوین به حساب می‌آید. حالا پایتخت آن، سئول، گامی بلندتر از شهر هوشمند برداشته و در حال کاشت بذر یک اکوسیستم متاورسی به نام «متاورس سئول» برای تمام مناطق مدیریت شهری خود است. این تلاش ترکیبی از دوقلوهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی برای بهبود ارائه خدمات شهری و همچنین برنامه‌ریزی، مدیریت و پشتیبانی از گردشگری مجازی است.

در کنفرانس محاسبات آینده‌MIT، دفتر سیاست شهر هوشمند سئول، به تشریح پیشرفت فعلی در این زمینه و چشم‌انداز آینده آن پرداخت و گفت: «کاربران می‌توانند آواتارهای خود را ایجاد کنند و در دیدار مجازی از دفتر شهردار شرکت کنند.» سئول در چشم‌انداز بلندمدت خود از افزودن قابلیت‌های متنوعی برای خدمات توسعه کسب‌وکار، آموزش، پشتیبانی از خدمات شهری برای ثبت شکایات، استعلام در مورد املاک و مستغلات و ثبت مالیات خبر داد. این مدیران امیدوارند که این پروژه را به عنوان یک سرویس آزاد و رایگان برای شهروندان به سرانجام برسانند.

از سوی دیگر، سئول یکی از پرسرعت‌ترین اینترنت شهرهای جهان است؛ به‌طوری که بیش از ۹۵ درصد از ۱۰ میلیون ساکن آن در حال حاضر به خدمات ۴G یا ۵G متصل هستند. علاوه بر این، دولت شهری شبکه گسترده‌ای از وای‌فای رایگان را با بیش از ۱۰۰ هزار نقطه دسترسی فراهم کرده است. «پارک» یکی از مدیران شهری سئول، در رابطه با پروژه ساخت‌وساز روی شهر متصل به اینترنت گفت: «در این پروژه سه هدف اصلی دنبال می‌شود؛ در ابتدا توسعه‌دهندگان خواهان سهولت دسترسی شهروندان به خدمات دولتی و یکدیگر هستند. هدف بعدی آنها، غلبه بر محدودیت‌های زمان، مکان و زبان است و در آخر کشف راه‌های جدید برای بهبود تجربه و رضایت کاربران.»

بدیهی است که این پلتفرم باعث تثبیت دسترسی به خدمات مختلف شهری خواهد شد. همچنین استفاده از خدماتی را که از دوقلوهای دیجیتال سه‌بعدی برای بهبود دسترسی به فیلم‌های امنیتی محلی، گزارش آتش‌سوزی و بهبود زیرساخت‌های عمومی ‌استفاده می‌کنند، آسان‌تر می‌کند. دوقلوی دیجیتال (Digital Twin) نمایشی دیجیتال از یک شیء فیزیکی، فرآیند یا سرویس است. یک دوقلوی دیجیتالی می‌تواند ماکتی دیجیتال از یک شیء همچون موتور جت یا مزارع توربین بادی یا حتی موارد بزرگ‌تری همچون ساختمان‌ها یا تمام شهرها، در جهان فیزیکی باشد. به عنوان مثال، سرویس S-Map در حال حاضر یک دوقلوی دیجیتال در حوزه برنامه‌ریزی شهری است که برای نظارت بر زمان واقعی آتش و تجزیه و تحلیل مسیر باد، خدماتی را ارائه می‌دهد. همچنین یک سرویس ایمنی به نام Ansimi App، کاربران را با خدمات پلیس سئول متصل می‌کند تا با بهره‌گیری از داده‌های موقعیت مکانی و فیدهای دوربین به انجام تحقیقات پلیس سرعت بخشد.

قلمروهای مختلف در متاورس

سئول با ارائه یک برنامه‌ریزی پنج ساله و به کارگیری قابلیت‌های فزاینده‌ در چندین حوزه کلیدی، هر روز به عملیاتی شدن این پروژه نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. به عنوان مثال، در حال حاضر یک پورتال شهری، خدمات تجاری-مکانی را برای استارت‌آپ‌ها فراهم می‌کند تا ایده‌ها و خدمات جدید تجاری خودشان را به نمایش بگذارند. همچنین یک پورتال آموزشی، ۳۴ شهر پردیس را گرد هم می‌آورد تا فرصت‌های مربیگری، همکاری و شبکه را فراهم کند.

از طرفی، خدمات گردشگری مجازی به افراد محلی و بازدیدکنندگان بین‌المللی اجازه می‌دهد تا جاذبه‌های فعلی و تفریحات تاریخی را کشف کنند. بنابراین، شهر جهانی سئول فعالیت خود را گسترش داده و در حال کار روی زیرساخت‌ها برای حمایت از جشنواره‌های بزرگ و نمایشگاه‌های موزه است. در نهایت، این پروژه همچنین فضاهای همکاری مجازی را فراهم می‌کند تا شهروندان بتوانند از راه دور کار کنند؛ به‌طوری که انگار در یک دفتر واقعی مشغول به کار هستند. پارک گفت: «امیدواریم روزی یک کارمند دولتی مبتنی بر هوش مصنوعی در دفتر متاورس با همکاری نزدیک با دیگران برای خدمات عمومی‌ کار کند.»

گفتنی است که شهرها اصلی‌ترین بستر برای استفاده از کاربری‌های فناوری اطلاعات به شمار می‌روند؛ به همین دلیل اهمیت اطلاعات در فرآیند تصمیم‌گیری فناوری اطلاعات و ارتباطات با سرعت چشمگیری در حال افزایش است. در نتیجه، گسترش شهرهای هوشمند می‌تواند فرصت‌های بسیاری را برای محیط‌های زندگی، کار و تفریح به وجود آورند.