دنیای اقتصاد: بنیانگذار تلگرام از راه‌اندازی سرورهای CDN (نوعی سرور که برای نگهداری کپی محتوا و انتقال ترافیک مورد استفاده قرار می‌گیرد) در ایران خبر داد. موضوع انتقال سرورهای تلگرام طی هفته گذشته یکی از جنجالی‌ترین بحث‌های مربوط به تلگرام بود چراکه هم معاونان و هم خود وزیر ارتباطات بارها در مورد این موضوع توضیح دادند ضمن اینکه دوروف بنیانگذار تلگرام نیز هفته قبل تاکید کرد قصد انتقال سرورهای اصلی خود به ایران را ندارد. تاکید پاول دوروف در مطلبی که روی کانال شخصی‌اش منتشر شد این بود که همکاری در زمینه CDN (سرورهای توزیع ترافیک محتوا)‌ با ایران به معنای نگهداری اطلاعات کاربران در سرورهای داخل کشور نیست بلکه این اطلاعات همچنان در سرورهای خارج از ایران نگهداری می‌شود در مقابل اما CDN اجازه می‌دهد کاربران دسترسی سریع‌تری به محتواهای مورد نظر خود داشته باشند.

دوروف در توییتی دیگر توضیح داد که حتی اگر ایران تلاش کند محتوایی را از روی CDN حذف کند به دلیل اینکه اصل این اطلاعات در سرور اصلی ذخیره می‌شود کاربران همچنان به آن دسترسی دارند و عملا سانسور تلگرام از این طریق غیر ممکن است. به جز این هم خود دوروف و هم تلگرام با انتشار چندین مطلب در بلاگ این شبکه اجتماعی تلاش کردند هم مفهوم انتقال محتوا روی CDN را توضیح دهند و هم در مورد رمزنگاری داده‌های روی این سرورهای داخلی به زبان ساده‌تر به کاربران این شبکه اطمینان دهند که این همکاری با دولت به معنای در اختیار گذاشتن اطلاعات آنها یا سانسور محتوا نیست. تلگرام در پرسش و پاسخی که روی بلاگ خود قرار داده تاکید می‌کند که دلیل استفاده از CDN ذخیره‌سازی اطلاعات در مناطق پرترافیک است که این کار باعث افزایش سرعت دانلود می‌شود.

به گفته تلگرام اطلاعات روی CDN با کلید منحصر به فردی رمزنگاری می‌شود که هیچ کس قادر به شکستن آن نیست. این کلیدها صرفا روی دستگاه کاربر یا در سرور اصلی تلگرام (خارج از کشور) قرار دارد. بنا بر توضیحات تلگرام سرورهای CDN تنها یک کپی از اطلاعات را در اختیار دارند که همین اطلاعات هم صرفا شامل فایل‌هایی است که کانال‌های پربازدید از آن استفاده می‌کنند و اطلاعات خصوصی و شخصی روی این سرورها ذخیره نمی‌شود. تلگرام در به روزرسانی اخیر خود استفاده از CDN را به کانال‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر کاربر اضافه کرده تا این کانال‌ها محتواها را به سرعت بیشتری در اختیار کاربران قرار دهند. تلگرام در عین حال تاکید کرده خود این شرکت هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری در زمینه سرورهای CDN نکرده تا از این طریق کشورها قدرتی را در برابر این شبکه پیدا نکنند. بحث درمورد راه‌اندازی سرورهای CDN تلگرام در حالی به بحث داغی در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده که طی هفته گذشته مقامات دادستانی و وزارت ارتباطات نیز مرتبا بر سر فیلتر کردن یا نکردن این شبکه‌ اجتماعی با هم در حال مجادله رسانه‌ای بودند.