استفاده از تکنیک فیلمسازی در God of War

آی‌تی ایران: Cory Barlog مدیر شرکت Sony Entertainment در آخرین نمایشگاه E۳ سال گذشته، برنامه بلندپروازانه خود را با آپدیت بازی God of War معرفی کرد. به گفته بارلوگ بازی به‌صورت غیرمنقطع و تک صحنه انجام می‌شود. او امسال اعلام کرد که مدت کمی بعد از شروع این پروژه، بعضی از اعضای تیم برنامه نویسی در مورد ادامه این طرح مردد شدند و بارلوگ برای نشان دادن قدرت تکنیک فیلم در این بازی تصمیم گرفت صحنه‌ای از فیلم اکشن Jouhn Woo (Hard Boiled) را نشان دهد تا تکنیک استفاده شده در بازی را بیشتر برای دیگران جا بیاندازد. بارلوگ می‌گوید: «صحنه‌ای منحصر به فرد در فیلم هارد بویلد وجود دارد کهTaquila و دوستش می‌خواهند از بیمارستان خارج شوند و همزمان به تمام افرادی که پیش‌رویشان حاضر می‌شود شلیک می‌کنند.

آنها به سمت آسانسور می‌روند و دوست تکیلا به صورت کاملا تصادفی به یک پلیس شلیک می‌کند. بعد وارد آسانسور می‌شوند و درها بسته می‌شود. دوست تکیلا از اینکه به یک پلیس شلیک کرده منقلب است و بازیگران در این صحنه طیف زیادی از احساسات مختلف را از خود بروز می‌دهند. بارلوگ تکنیک استفاده شده در این صحنه را استثنایی می‌داند. فیلم اکشنی که علاوه بر داشتن صحنه‌های مبارزه با اسلحه، بیننده را به قهرمان فیلم قفل می‌کند و هیچ‌کدام از صحنه‌ها قطع یا «کات» نمی‌شود. نام این تکنیک در صنعت فیلمسازی «تک صحنه (One Shot)» است و طی آن هیچ وقفه‌ای در حین بازی بازیگران ایجاد نمی‌شود. در این تکنیک، فیلم با حرکت یک دوربین فیلمبرداری می‌شود که همزمان با حرکت بازیگران، تغییر مکان می‌دهد. این روش به خلق نوعی ارتباط صمیمی بین بیننده و بازیگر داستان معروف است. همچنین فیلمبرداری صحنه‌های «One Shot» بسیار سخت است زیرا همه چیز باید عالی پیش برود و مجالی برای اشتباه نیست. بارلوگ این تکنیک سنتی را برای شروع برگزید و گفت: «من عاشق فیلم و تلویزیون هستم، اما ما چیزهایی داریم که آنها ندارند. ما می‌توانیم با کاربر تعامل برقرار کنیم و به وی اجازه دهیم تا در مسیر داستان تغییر ایجاد کند». برخلاف یک بیننده فیلم، بازیکن در یک بازی می‌تواند همه چیز را در حین یک بازی تک صحنه کنترل کند. بازی‌های ویدئویی وان شات به هیچ عنوان به بازیگران، تیم جلوه‌های ویژه و عملکرد بدون عیب آنان متکی نیستند. بارلوگ امیدوار است که نتیجه استفاده از این شیوه جدید منحصر به فرد شود: «می‌خواهم یک بازی با هویت شخصی خودم خلق کنم.»