رشد سرمایه‌گذاری جهانی در اینترنت اشیا

دنیای اقتصاد: اینترنت اشیا بی‌شک مهم‌ترین پدیده دنیای تکنولوژی در سال‌های اخیر است که توانسته به تمام بخش‌های زندگی روزمره و کاری افراد نفوذ کرده و تحولات چشمگیری ایجاد کند. حالا تمایل به استفاده از این تکنولوژی در بخش‌های متفاوت آنقدر زیاد شده است که انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری در اینترنت اشیا به سرعت رشد کند.

جدیدترین بررسی‌های انجام شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری جهانی در اینترنت اشیا تا پایان سال ۲۰۱۷ رشد سالانه ۷/ ۱۶ درصدی را تجربه کند. به این ترتیب انتظار می‌رود میزان سرمایه‌گذاری جهان در این بخش تا پایان سال‌جاری میلادی به بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار برسد. این در حالی است که کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۱ میزان سرمایه‌گذاری جهانی در اینترنت اشیا در مجموع به حدود ۴/ ۱ تریلیون دلار برسد. در این میان اما گویا سازمان‌ها و بخش‌های تجاری با ادامه روند سرمایه‌گذاری در سخت‌افزار، نرم‌افزار، خدمات و امکانات ارتباطی مربوط به ساختار اینترنت اشیا سهم قابل توجهی از روند رشد این صنعت را به خودشان اختصاص داده‌اند.

«کاریه مک‌گیلیواری» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این زمینه می‌گوید: «تصور عمومی از اینترنت اشیا، گروهی از ابزارها و دستگاه‌های متصل به اینترنت و مرتبط با یکدیگر است. ارزش واقعی اینترنت اشیا وقتی مشخص می‌شود که نرم‌افزار و خدمات در کنار یکدیگر بتوانند اطلاعات تولیدشده از سوی دستگاه‌ها و نقاط پایانی اینترنت اشیا را دریافت کرده، تفسیر و پردازش کنند و در نهایت فرمان عمل بدهند. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری جهانی در اینترنت اشیا می‌تواند کلید موفقیتی برای آینده کسب‌وکارها باشد.» با این اوصاف انتظار می‌رود اینترنت اشیا بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های سال ۲۰۱۷ شامل عملیات تولید (۱۰۵ میلیارد دلار)، نظارت بر حمل‌ونقل (۵۰ میلیارد دلار) و مدیریت تولید دارایی (۴۵ میلیارد دلار) را به خودش اختصاص بدهد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که مجموعه تکنولوژی‌های هوشمند برای برق، گاز و آب و همچنین تکنولوژی‌های مربوط به ساختمان‌های هوشمند هم امسال به ترتیب شاهد سرمایه‌گذاری ۵۶ و ۴۰ میلیارد دلاری خواهند بود. این بخش‌ها تا سال ۲۰۲۱ همچنان بزرگ‌ترین بخش‌های مصرفی ساختار اینترنت اشیا باقی خواهند ماند.

در این میان اما انتظار می‌رود بخش ساختمان‌های هوشمند با متوسط نرخ رشد سالانه ۸/ ۱۹ درصدی، رشد بسیار چشمگیری را تجربه کند. این در حالی است که در میان کاربردهای مصرفی این تکنولوژی، سریع‌ترین روند رشد به ترتیب به اتوماسیون تجهیزات فرودگاهی با متوسط نرخ رشد سالانه ۴/ ۳۳ درصدی، شارژ وسایل نقلیه الکتریکی با متوسط نرخ رشد سالانه ۱/ ۲۱ درصدی و ارائه اطلاعات زمینه‌ای بازاری در داخل فروشگاه‌ها با متوسط نرخ رشد سالانه ۲/ ۲۰ درصدی اختصاص پیدا خواهد کرد. صنایعی که بیشترین سرمایه‌گذاری در اینترنت اشیا در سال ۲۰۱۷ را انجام می‌دهند به ترتیب شامل ساخت و تولید با سرمایه‌گذاری ۱۸۳ میلیارد دلار، حمل‌ونقل با سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیارد دلار و خدمات رفاهی با ۶۶ میلیارد دلار هستند.

سرمایه‌گذاری صنایع میانی که کاربردهای رایجی در همه صنایع دارند، مانند وسایل نقلیه و ساختمان‌های هوشمند هم در سال ۲۰۱۷ به ۸۶ میلیارد دلار خواهد رسید. خریدهای مصرفی در اینترنت اشیا چهارمین بازار مهم و بزرگ این بخش در سال ۲۰۱۷ خواهد بود که سرمایه‌گذاری ۶۲ میلیارد دلاری در این بخش انجام خواهد شد. در میان مناطق مختلف جهان منطقه آسیا پاسیفیک (به جز ژاپن) بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در اینترنت اشیا را دارد و انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری این منطقه در اینترنت اشیا تا سال ۲۰۲۱ به ۴۵۵ میلیارد دلار برسد. دومین و سومین مناطق دنیا از نظر میزان سرمایه‌گذاری در بخش اینترنت اشیا تا سال ۲۰۲۱ به ترتیب ایالات متحده آمریکا با ۴۲۱ میلیارد دلار و اروپای غربی با ۲۷۴ میلیارد دلار خواهند بود.