حسین سبزیان/ امیرحسین صبحی افشار
منبع: www.qz.com

کریستوفر سورداک محقق ارشد شرکت HP، در مطالعه‌ای 6 نیروی عمده را شناسایی کرد که تا سال 2020 آینده صنعت مخابرات را دستخوش تحولاتی جدی می‌کنند. شناخت این روندها مدیران حوزه تله‌کام را قادر خواهد ساخت تا با درک فرصت‌ها و تحولات مستتر در آینده، جهت‌گیری‌های سازمانی را تنظیم و برای کسب مزیت رقابتی پایدار برنامه‌ریزی کنند. این 6 روند به شرح زیر هستند.

۱- یکپارچگی (عمودی): رقابت در تولید محتوا

اتصال (به اینترنت) روز به روز ارزان‌تر می‌شود و هزینه ارائه چنین خدمتی روندی نزولی یافته است. این شرایط نشان‌دهنده آن است که اتصال‌پذیری روز به روز بخش کوچک و کوچک‌تری از زنجیره ارزش فناوری اطلاعات و ارتباطات را دربرمی‌گیرد ولی تولید محتوا اهمیتی روزافزون یافته است. آنچه از این روند می‌توان استنباط کرد آن است که شرکت‌های تولید محتوا یک یا چند شرکت عمده مخابراتی را خریداری می‌کنند (ولی این روزها اشکالی از استراتژی یکپارچگی عمودی را از سوی اپراتورها شاهد هستیم که از آنها می‌توان به خرید سازمان تایم وارنر از سوی AT&T و خرید یاهو از طرف Verizon اشاره کرد).

۲-اینترنت اشیا: رشد چشمگیر اتصالات

رشد انفجاری دستگاه‌های متصل به‌هم روند بعدی است که صنعت تله‌کام را دستخوش تحولات جدی خواهد کرد. اینترنت اشیا یا چیزی‌سازی (Thingification) تا سال 2020 میلیاردها دستگاه را به‌هم متصل و اقیانوسی از داده را ایجاد خواهد کرد. بنابر گزارش‌های موسسه گارتنر تعداد تجهیزات با قابلیت اتصال به شبکه در سال 2014 برابر با 13/ 3 میلیارد بود که تنها 3/ 5 میلیارد آن شامل تجهیزات ارتباطات عمودی (تجهیزاتی غیر از تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و رایانه‌ها) مانند سنسورهای مورد استفاده در ماشین‌های متصل و تجهیزات هوشمندسازی خانگی بودند. این در حالی است که تعداد تجهیزات متصل در سال 2024 به 39 میلیارد افزایش خواهد یافت که حدود ۶۹ درصد آن از نوع ارتباطات عمودی خواهد بود.

۳- سیاربودن: مهاجرتی عظیم به حوزه بی‌سیم

رشد جهانی اتصالات سیار (موبایل) در حال کنار زدن اتصالات ثابت است و این روند را می‌توان با آمار حاصله از کشورهای مختلف تایید کرد. جمعیت فقیر کشورهای در حال توسعه نیز تمایل فراوانی به این روند نشان داده‌اند. این جمعیت که بسیاری از آنها حتی مالک مسکن خود نیستند به‌جای ارتباطات ثابت از خطوط موبایل استفاده می‌کنند. زیرا برای این طبقه، موبایل گزینه به‌مراتب راحت‌تر و مقرون به صرفه‌تری است.

۴- اشباع: در جست‌وجوی رشد (حوزه‌های جدیدی از بازار)

پیرشدن جمعیت کشورهای توسعه‌یافته باعث افزایش اجتماعات بازنشستگی شده است. بازنشسته‌ها مجبورند از تکنولوژی‌های پیرامون خود (برای رفاه حال خود) استفاده کنند. این باعث می‌شود تا این گروه سنی از پهن‌باند بیشتری از آنچه فکر می‌کنند استفاده کنند. در چنین وضعیتی، آخرین درصدهای باقیمانده از بازار نیز کسب شده و بازار قویا اشباع می‌شود.

۵- امنیت: تهدید شبکه

به‌عنوان متولیان شبکه، شرکت‌های مخابراتی (حامل‌های شبکه) نوظهور نقش بسیار مهمی در رفع تهدیدات نوظهور ایفا می‌کنند. تقاضا و دغدغه مشتریان از وجود امنیت شبکه (و حفظ حریم شخصی) روز به روز در حال افزایش است و لازم است تا شرکت‌های مخابراتی در راستای پاسخ به این نیازها راهکارهای اثربخشی را توسعه دهند. مطالبه روزافزون مشتریان از مقوله امنیت می‌تواند به فرصتی مناسب برای شرکت‌های مخابراتی تبدیل شود اگر آنها بتوانند به درستی این نیاز را مدیریت کنند.

۶- صعود: اسکای نت در نهایت محقق خواهد شد

فناوری اسکای نت 2/ 0 در سال‌های آینده راه‌اندازی خواهد شد. این سیستم فضایی، بالونی یا مبتنی بر پهپاد به هر جای جهان امکان دسترسی به پهن‌باند باکیفیت بالا را می‌دهد. تا سال 2020 این فناوری امکان ارائه اینترنت (دیتای رایگان) را به تمامی ساکنان کره زمین فراهم خواهد ساخت.