دنیای اقتصاد: ساعت‌های هوشمند در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. کاربران حالا این ابزارهای پوشیدنی هوشمند را که کمترین قابلیت‌شان نمایش زمان است و می‌توانند امکانات مدرن و مختلفی را در اختیار کاربرانشان قرار بدهند، به عنوان جزئی از زندگی روزمره خودشان پذیرفته‌اند. در حقیقت ساعت‌های هوشمند به عنوان محبوب‌ترین ابزار پوشیدنی هوشمند نسل بعدی ابزارهایی هستند که زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده‌اند. درست به همین دلیل هم شرکت‌های مختلفی به طراحی و تولید این محصولات روی آورده‌اند. کاربردهای مختلف ساعت‌های هوشمند به خصوص در حوزه سلامت باعث شده است تا بخش‌های متفاوت به سرمایه‌گذاری در این صنعت علاقه‌مند شوند. به این ترتیب انتظار می‌رود ساعت‌های هوشمند در کنار دیگر ابزارهای پوشیدنی هوشمند بتوانند در آینده‌ای نه‌چندان دور عادت‌های روزمره افراد را تغییر بدهند و سبک زندگی جدیدی برای آنها تعریف کنند. به این ترتیب بازار ساعت‌های هوشمند در سال‌های اخیر به سرعت رشد کرده و رونق گرفته است. با این حال اما درست مثل تمام روندهای مشابه، بازار این محصولات هم به‌تدریج به روزهای رکود و اشباع می‌رسد.

در واقع زمانی که کاربران به دنبال کاربردها و امکانات جدیدی در این ابزارها هستند و چیزی مطابق با خواسته خودشان پیدا نمی‌کنند؛ همان موقعی است که بازار روند رکود را آغاز می‌کند. حالا گویا کمبود امکاناتی مانند عدم دسترسی به ارتباطات مبتنی بر LTE و نداشتن اپلیکیشن‌های اختصاصی و تخصصی مربوط به این ابزارها باعث نارضایتی کاربران شده است. بررسی‌های انجام شده توسط بازوی تحقیقاتی مجله بیزینس‌اینسایدر یعنی BI Intelligence در این زمینه نشان می‌دهد که در چند سال آینده بازار جهانی ساعت‌های هوشمند احتمالا شاهد اضافه شدن امکانات جدید و بیشتر به این محصولات است و این اتفاق می‌تواند صادرات جهانی انواع ساعت‌های هوشمند را با متوسط نرخ رشد سالانه ۱۸ درصدی به ۷۰ میلیون دستگاه تا پایان سال ۲۰۲۱ برساند. اگرچه رونق بازار ساعت‌های هوشمند به شدت به عواملی مانند تقاضای فزاینده کاربران به خرید وابسته است، اما با وجود تقاضای بالا برای خرید این محصولات در بازار بعضی از کارشناسان معتقدند روند رشد این بازار چندان مطلوب نبوده است. در واقع این روزها تقاضا برای خرید ساعت‌های هوشمند کاهش نسبی را تجربه می‌کند، چون کاربران منتظر تولید و عرضه محصولاتی مستقل هستند که بتوانند بدون نیاز به گوشی‌های موبایل هوشمندشان، از آنها به شکلی مفید و بهتر استفاده کنند.

شاید به همین دلیل هم هست که بعضی از تحلیلگران بازار این روزها فکر می‌کنند که با وجود اضافه شدن قابلیت‌ها و امکانات جدید به ساعت‌های هوشمند و از طرف دیگر کاهش متوسط قیمت فروش آنها در سراسر جهان، این محصولات پتانسیل کافی برای تبدیل شدن به محصول جایگزین موبایل‌های هوشمند را در اختیار دارند. این کارشناسان معتقدند دلیل اینکه ساعت‌های هوشمند در این سال‌ها آنقدر که باید رشد نکرده‌‌اند، آن است که هنوز در میان مردم این محصولات به عنوان محصولات لوکس و نه چندان کاربردی شناخته می‌شوند و با افزایش امکانات کاربردی می‌توانند خیلی زود در میان تمام کاربران به محبوبیت قابل توجهی برسند. کارشناسان موسسه تحقیقاتی BI Intelligence در این مورد معتقدند که تنها اضافه شدن قابلیت‌ها و امکانات بیشتر و مدرن‌تر نمی‌تواند باعث رشد بازار ساعت‌های هوشمند بشود و در کنار آنها باید ساختار اپلیکیشن‌های اختصاصی طراحی شده برای این محصولات هم بهبود چشمگیری پیدا کند تا کاربران بتوانند از امکانات این ابزارهای پوشیدنی محبوب بیشتر بهره ببرند.

بررسی‌های این موسسه تحقیقاتی نشان می‌دهد که تقاضا برای خرید ساعت‌های هوشمند جدید تا زمان افزوده شدن امکانات جدیدتر به آنها، رو به کاهش است. با این حال اما انتظار می‌رود با ورود نسل جدید و به‌روز شده ساعت‌های هوشمند تقاضا برای خرید این محصولات رشد صعودی داشته باشد. از طرفی پیش‌بینی می‌شود که اپل همچنان بیشترین سهم از بازار جهانی ساعت‌های هوشمند را در اختیار داشته باشد، هر چند ساعت‌های هوشمند مبتنی بر سیستم عامل اندروید ویر هم به سرعت در بازار کشورهای در حال توسعه رشد می‌کنند و سهم بیشتری از این بازارها را به خودشان اختصاص می‌دهند. سلامت و تناسب اندام همچنان مهم‌ترین و محبوب‌ترین بخش بازار ساعت‌های هوشمند خواهد بود و این موضوع امکان ایجاد فرصت‌های کاری جدید و امکانات بیشتر برای کارمندان بخش‌های سلامت و درمان را فراهم می‌آورد. همان‌طور که تکنولوژی و اپلیکیشن‌ها توسعه پیدا می‌کنند، مزایای ساعت‌های هوشمند هم بیشتر شده و بهبود می‌یابد. کارشناسان معتقدند که آینده بازار ساعت‌های هوشمند همچنان نامشخص است، اما انتظار دارند فرصت‌های تجاری خوبی در این بازار برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن و رقابت شرکت‌های تولیدکننده وجود داشته باشد.

بازار ساعت‌های هوشمند در انتظار تغییر