گروه بنگاه‌ها: رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از حمایت این صندوق در ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی خبر داد و گفت: جریان زایش شرکت‌های دانش‌بنیان باید از دانشگاه‌ها به‌صورت جدی شکل بگیرد و اگر این اتفاق بیفتد افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان را برای سال‌های آینده شاهد خواهیم بود. بهزاد سلطانی دریک نشست خبری به تشریح برنامه‌های سال آینده صندوق نوآوری و شکوفایی پرداخت وافزود: در بودجه سال آتی این صندوق مصوب شده که از محل سود بانکی برای شرکت‌های دانشگاهی دانش‌بنیان نوپا، اعتباراتی در نظر گرفته شود تا این شرکت‌ها به سرعت تشکیل شوند. وی در این باره توضیح داد: پایان‌نامه‌های دانشگاهی که دارای بازار هستند می‌توانند با مشوق‌های صندوق نوآوری و شکوفایی تشکیل شرکت دهند و صندوق نیز از این طریق بتواند آسان‌تر خدمات سرمایه‌گذاری خطرپذیر از طریق سود پول بانکی صندوق ارائه دهد.

سلطانی از تامین محل استقرار شتاب‌دهنده‌ها خبر داد و اظهار کرد: هیات امنای این صندوق مصوب کرده که برای شتاب‌دهنده‌هایی که دارای مجوز هستند محل استقرار تامین شود، زیرا شتاب‌دهنده‌ها نقش مهمی در ارتقای شرکت‌های تازه‌تاسیس به شرکت‌های نوپا دارند. رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین خاطرنشان کرد: براساس مصوبات هیات امنا، مجتمع شکوفایی و نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان نماد فناوری ایرانی و مرکز خدمات‌رسانی به شرکت‌ها و پنجره واحد خدمت‌رسانی معرفی خواهد شد. سلطانی همچنین ادامه داد: سال آینده خط اعتباری به صندوق‌های پژوهش و فناوری اختصاص خواهد یافت، به‌گونه‌ای که براساس این طرح صندوق‌های پژوهش و فناوری طرح‌های خود را انتخاب، ارزیابی و به تصویب می‌رسانند و این طرح‌ها را به صندوق نوآوری و شکوفایی ارسال می‌کنند و ما تسهیلات لازم را در اختیار این طرح‌ها قرار می‌دهیم؛ مشروط بر آنکه صندوق‌های پژوهش و فناوری تضمین‌های مطمئنی را به ما ارائه کنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از اختصاص بودجه‌ای برای ایجاد شرکت‌های یکپارچه‌ساز خبر داد و گفت: شرکت‌های یکپارچه‌ساز شرکت‌های بزرگی هستند که شرکت‌های کوچک را جذب و پروژه‌های بزرگ را اجرایی می‌کنند؛ در این طرح به‌صورت آزمایشی اقدام به ایجاد شرکت‌های یکپارچه‌ساز خواهیم کرد چراکه این شرکت‌ها موتور محرک اقتصاد دانش‌بنیان هستند. سلطانی در ادامه با اشاره به اقدامات این صندوق در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: از ۲۹۹۰ شرکت دانش‌بنیان ۳۳۳۰ طرح به صندوق نوآوری و شکوفایی فرستاده شده است که این عدد نشان می‌دهد برخی از شرکت‌ها بیش از یک طرح به این صندوق ارسال کرده‌اند. وی ادامه داد: از ۳۳۳۰ طرح، ۶۶۰ طرح در دست بررسی است که تقاضای مالی این تعداد طرح ۱۶۳۰ میلیارد تومان است و از این میزان تاکنون ۱۱۰۰ میلیارد تومان مصوب شده است.

سلطانی با تاکید بر اینکه تاکنون بیش از ۱۸۲۲ طرح با رقم ۱۰۳۰ میلیارد تومان مصوب شده، ادامه داد: تسهیلات این صندوق علاوه بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان شامل تسهیلات به صندوق‌های پژوهش و فناوری، طرح‌های مشارکتی، دفاتر کاری و توانمندسازی می‌شود که با توجه به این تسهیلات مجموع مصوبات ما برای شرکت‌های دانش‌بنیان ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که از این میزان ۱۰۳۰ میلیارد تومان برای حوزه دانش‌بنیان مصوب شده است. رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اعتبارات این صندوق برای سال ۹۵ را ۶۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد و یادآور شد: از این میزان ۳۲۰ میلیارد تومان باید از سوی دولت به این صندوق اختصاص داده شود.سلطانی با بیان اینکه تاکنون ۲۵۷ نمونه محصول توسعه‌یافته تولید شده است، یادآور شد: علاوه بر آن ۲۱ مورد خط تولید ایجاد شده است و ۶۳ میلیارد تومان قرارداد فروش محصولات دانش‌بنیان از طریق لیزینگ به‌صورت وام ارزان‌قیمت اعطا شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه تاکنون ۴۰۰طرح خاتمه یافته است، یادآور شد: از این تعداد ۲۲طرح ناموفق بوده‌اند و ما اعلام کرده‌ایم شرکت‌هایی که در اجرای طرح‌های خود بد عمل کرده باشند و اقساط صندوق را پرداخت نکنند علاوه بر آنکه در لیست سیاه وارد می‌شوند نامه‌ای به معاونت علمی به منظور خروج این شرکت‌ها از لیست دانش‌بنیان‌ها ارسال خواهد شد. رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه با جریان فناورانه کشور نمی‌توان مقابله کرد، تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان نقش ویژه‌ای در اشتغال کشور دارند، چراکه اشتغال پایدار از طریق این شرکت‌ها با سرمایه ۱۰۰ میلیون تومانی صورت می‌گیرد ولی در روش‌های معمول برای ایجاد هر شغل نیاز به ۳۰۰ میلیون تومان داریم. این در حالی است که بر اساس آمار از طریق فعالیت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی تا‌کنون ۱۴ هزار شغل مستقیم و ۴۲هزار شغل غیر‌مستقیم ایجاد شده است.