خبرگزاری مهر: وزیر دادگستری از تشکیل کمیسیون ساماندهی کسب‌و‌کارهای فضای مجازی و پیگیری مشکلات و مطالبات این کسب و کارها در دولت خبر داد. مصطفی پورمحمدی در نشست هم‌اندیشی وزرای ارتباطات، ارشاد و دادگستری برای حل مشکلات کسب‌و‌کارهای فضای مجازی که با حضور فعالان حوزه فضای مجازی و دیجیتال برگزار شد، گفت: در دولت بر این موضوع تاکید شده است که باید مشکلات این بخش بررسی و حل شود به همین دلیل این موضوع در جلسه چهارشنبه هفته گذشته هیات دولت مطرح شد و دولت دو هفته فرصت داد تا این موضوع ساماندهی شود بنابراین کمیسیون ساماندهی کسب و کارهای فضای مجازی تشکیل و مسوول پیگیری امور شد.

وزیر دادگستری از تهیه لایحه جامع مالکیت فکری و ارائه آن به مجلس خبر داد و گفت: در این لایحه بخشی به موضوعات مربوط به فضای مجازی اختصاص یافته که هم‌اکنون فرآیند تصویب را طی می‌کند. همچنین پورمحمدی از تصویب دستورالعمل و ضوابط تشکیل اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی در شورای عالی نظارت خبر داد و گفت: تشکیل اتحادیه می‌تواند امکان حقوقی برای مطالبات کسب و کارها را فراهم کند. وزیر دادگستری با اشاره به مشکلاتی که از سوی فعالان صنف کسب و کارهای آنلاین درخصوص قوانین مربوط به فیلترینگ مطرح شده است، گفت: این موضوع را در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مطرح کردیم و معتقدیم که آیین‌نامه مربوط به این حوزه نیازمند بازنویسی است.

پورمحمدی با بیان اینکه هنوز نمی‌توان پاسخ روشنی به موضوع فیلترینگ در این بخش داد، خاطرنشان کرد: هم اکنون در حال کار روی این موضوع هستیم و قبول داریم فیلترینگ وضعیت بدی را برای کسب و کارهای فضای مجازی ایجاد می‌کند چرا که این کسب و کارها هویت فیزیکی ندارند و حتی یک‌ساعت مسدود شدن این کسب و کارها و سایت آنها می‌تواند آنها را از فضای مجازی محو کند و ضربه فنی به این کسب و کار وارد می‌شود. بر این اساس ما تلاش می‌کنیم با تدوین آیین‌نامه‌ای نوع مجازات و حکم مجازات در این بخش را به نحو دیگری انجام دهیم تا چنانچه درخواستی درخصوص تخلف یک سایت صورت می‌گیرد به سرعت اجازه فیلترینگ داده نشود در همین حال دنبال راهکاری برای رفع ابهام و قانون‌گذاری در این بخش هستیم.

همچنین در این نشست وزیر ارتباطات از طرح موضوع برخورد با کاربران متخلف سایت‌های اینترنتی به‌جای دارندگان این سایت‌ها در شورای عالی فضای مجازی خبر داد و گفت: در این زمینه باید سیاست جدیدی اعمال شود. محمود واعظی بااشاره به اینکه در این بخش نیازمند اصلاح برخی قوانین و تدوین آیین‌نامه‌ها و مصوبات هستیم، گفت: بنای ما ارائه راه‌حل معقول برای کسب و کارهای اینترنتی در کنار کسب و کارهای سنتی است و باید بتوانیم با پیشنهاد مشخص به دولت آیین‌نامه کارگشایی را تدوین کنیم. وزیر ارتباطات از فعالان کسب و کارهای اینترنتی خواست تا با تشکیل یک کارگروه پیشنهادهای خود را برای حل معضلات این بخش به وزارت ارتباطات ارائه دهند تا این پیشنهادها در کمیسیون‌های مختلف دولت مطرح و به شکل قانون و مقررات دربیاید.

وی گفت: موضوع فیلترینگ سایت‌های مرتبط با کسب و کار و تخلفاتی که از سوی کاربران این سایت‌ها صورت می‌گیرد سه بار در شورای عالی فضای مجازی مطرح شده است به نحوی که ما معتقدیم اگر یک کاربر تخلفی انجام دهد قوه قضائیه نباید با سایت مربوطه یا با مدیرعامل سایت برخورد کند. اعضای حاضر در شورای عالی فضای مجازی نیز بر این موضوع اتفاق نظر دارند. در ادامه این نشست، وزیر ارشاد با اشاره به تاکید دولت برای حل مشکل کسب و کارهای فضای مجازی گفت: ۶ وزیر برای حل مشکل بازی کلش آو کلنز وقت گذاشتند. رضا صالحی امیری گفت: بخشی از موضوعات مربوط به این کسب و کارها در حوزه هنری، بازی، انیمیشن و مجوزدهی مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد می‌شود که در این زمینه این وزارتخانه ساماندهی و حمایت از این کسب و کارها را در برنامه دارد. وی افزود: بر این اساس در فروردین ماه آینده جلسه‌ای را با حضور ناشران دیجیتال و بازی‌سازان رایانه‌ای و سازندگان انیمیشن با حضور وزیر ارتباطات برگزار می‌کنیم تا مشکلات این بخش رفع شود.