دنیای اقتصاد: همزمان با برگزاری سمینار «مقابله با نقض مالکیت فکری در فضای کسب و کار» در یک پنل تخصصی موضوع «مقابله با تقلب و کپی غیرقانونی نرم‌افزارها» مورد بررسی قرار گرفت. دکتر عبداله‌زاده استاد کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر با اشاره به موضوع رعایت «حق مالکیت فکری» گفت: حق مالکیت فکری فقط به بازار مصرف برنمی‌گردد و باید از سوی همه رعایت شود. شاهین طبری؛ عضو هیات رئیسه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در درباره‌ «محاسن داشتن حق مالکیت فکری در بخش نرم‌افزار»، این حق را از اساسی‌ترین و زیربنایی‌ترین مسائل کسب‌وکار حوزه‌ نرم‌افزار مطرح کرد و به اهمیت نقش قانون و زیرساخت‌های حقوقی در این‌باره اشاره کرد. او همچنین بر اهمیت رعایت حق مالکیت فکری از طرف تولید‌کنندگان نرم‌افزار در کنار مصرف‌کنندگان تاکید کرد و گفت: «رعایت حق مالکیت از طرف تولیدکنندگان موجب توسعه‌ نرم‌افزار می‌شود.»

دکتر غلام‌رضا رفیعی، دکترای مالکیت فکری و وکیل دادگستری در دعاوی مالکیت فکری، در ادامه‌ این پنل به عواقب رعایت نکردن «مالکیت فکری» و تمهیدات قانونی آن در ایران پرداخت و به حمایت قانونی از پدیدآورندگان نرم‌افزار رایانه‌ای در دو قالب «ثبت اختراع» و «کپی رایت» اشاره کرد. وی نپیوستن ایران به کنوانسیون برن را از کاستی‌های تعاملات بین‌المللی در بحث «مالکیت فکری» برشمرد. فرید فولادی، عضو هیات مدیره‌ شرکت همکاران سیستم در این پنل به بیان زیان‌های ناشی از عدم رعایت «مالکیت فکری» هم برای مصرف‌کننده و هم برای تولیدکننده پرداخت. فولادی به نقش امروزه‌ نرم‌افزارها در کسب‌وکارها اشاره کرد و ادامه‌ کار بسیاری از کسب‌وکارها را بدون استفاده از نرم‌افزار ناممکن توصیف کرد و گفت: «واقعیت این است که با جعل نرم‌افزار، مصرف‌کننده به اندازه‌ تولیدکننده لطمه می‌بیند.» فولادی همچنین به کسب‌وکارهایی اشاره کرد که اساس آنها بر پایه‌ نرم‌افزار است و استفاده‌ غیرمجاز از نرم‌افزار این کسب‌وکارها منجر به نابودی آنها می‌شود.

فولادی معیار سنجش برای محاسبه‌ مالکیت فکری در ارزش یک شرکت از سوی نهادهایی همچون بورس را از کاستی‌های این عرصه برشمرد و افزود: «تولیدکننده با تلاش و سختی بسیار نرم‌افزار یا یک تولید دیجیتال را به انجام می‌رساند، اما این تولید برای او به‌عنوان دارایی‌های فکری محاسبه نمی‌شود؛ رعایت حق مالکیت و شناخت حق مالکیت به‌عنوان یک سرمایه‌ در ارزیابی‌های انجام شده، این کمک را می‌کند که به آن تخطی نشود و بخش زیان‌دیده در قبال جعل و سرقت واکنش نشان بدهد و این واکنش به اهمیت مالکیت فکری می‌افزاید.» بخش پایانی این پنل به کپی‌های غیرقانونی از بازی‌های رایانه‌ای و کاستی‌های بازار رقابتی آن اختصاص داشت. در این رابطه امیرحسین فصیحی؛ مدیرعامل شرکت فن‌افزار شریف با اشاره به کپی غیرقانونی بازی‌های خارجی به تاثیر نامطلوب آن بر بازار بازی‌های ایرانی اشاره کرد و افزود: «با توجه به انجام این کپی بدون پرداخت حق مولف و انتشار بازی با قیمت تمام شده‌ پایین، حیات بازی‌های رایانه‌ای ایرانی در کنار این نرم‌افزارهای خارجی تقلبی با رقابت دشواری همراه است.» این سمینار یک روزه از سوی کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی، همکاران سیستم و با حمایت روزنامه «دنیای اقتصاد» در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.