Airbnb و تغییر کاربری به آژانس مسافرتی

آی‌تی ایران: «Airbnb» در حال تبدیل از سرویس اجاره کوتاه‌مدت به آژانس مسافرتی تمام‌عیار است. این شرکت که در سانفرانسیسکو تاسیس شده، کسب و کار اقامتی را به وجود آورد که از طریق آن صاحبان املاک و اجاره‌دهندگان می‌توانند منازل خود را به‌صورت آنلاین اجاره بدهند. حال این کمپانی قصد دارد این ویژگی را در صنعت گردشگری مقدور سازد. پروژه جدید که «Airbnb Trips» نام دارد، به شرکت این امکان را می‌دهد که علاوه‌بر پیشنهاد مکان اقامت، به شما تجربیات خاص و جدید پیشنهاد کند. این تجربیات می‌تواند یک جلسه کلاس آموزشی نحوه پختن غذاهای توکیو یا سفری یک روزه به مناطق مرموز «Malibu» باشد.

«برایان چسکی» موسس «Airbnb» که این خبر را در کنفرانس سالانه این شرکت در لس‌آنجلس مطرح کرد، گفت: «معمولا وقتی می‌خواهید یک سفر فوق‌العاده داشته باشید، وارد یک پروژه تحقیقاتی می‌شوید. در صف، بیرون و تنها مانده‌اید و کارهایی می‌کنید که ساکنان آنجا هرگز چنین کاری نمی‌کنند.» پروژه جدید ما راهی برای حل این مشکل است. او در ادامه گفت: «اگر تفریح، علاقه یا سرگرمی خاصی سراغ دارید، می‌توانید آن را با مردم دنیا به اشتراک بگذارید.» «Airbnb» در ۱۲ شهر از جمله نیویورک، سانفرانسیسکو، لس‌آنجلس، توکیو و پاریس شروع به‌کار خواهد کرد. هدف این شرکت نیز اجرای این طرح در ۵۰ شهر تا سال آینده خواهد بود. سیستم جدید «Airbnb» به افراد اجازه می‌دهد که ۲ نوع سرویس را به‌صورت چند روزه یا چند ساعته ارائه دهند.

شما همچنین می‌توانید فعالیت موردنظرتان از جمله غذا خوردن یا سفر از مکان فعلی به مکان مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید. همچنین «Airbnb» اعلام کرد، با استارت‌آپ رزرو رستوران به نام «resy» همکاری داشته تا از این طریق به کاربران این امکان را بدهد که در رستوران‌های محبوب به‌راحتی میز رزرو کنند، همچنین ویژگی جدید این سیستم، شرکت را از مکان‌هایی که به آن سفر کرده‌اید آگاه می‌کند و شرکت قادر است کمبودهای سفر یا مکان‌های بازدید نشده را طبق سلایق به شما پیشنهاد کند. این ویژگی‌ها هم‌اکنون روی وب‌سایت و اپلیکیشن «Airbnb» قابل استفاده هستند. هدف از این طرح، گسترش ارائه خدمات از سوی میزبانان خواهد بود. از این‌رو، مسافران دیگر «Airbnb» را تنها وسیله‌ای برای یافتن اقامتگاه نمی‌بینند، بلکه آن را مقصدی برای تجربه فعالیت‌ها و مکان‌های جذاب خواهند دید.

ضمنا این کمپانی قادر است میزبانانی که مایلند اطلاعات خود را در مورد اقامتگاه‌ها برای اجاره به اشتراک بگذارند، به این سیستم اضافه کند. «Airbnb» در یک اقدام عجیب، این قابلیت را برای میزبانان فراهم کرده که مسافران را به مکان‌های به‌خصوص برسانند که این تصمیم شرکت باعث ایجاد رقابت با شرکت‌هایی همچون «Uber» و «Lyft» خواهد شد. به‌دلیل محدودیت بالای «Airbnb» در مقایسه با هتل‌ها، این شرکت همواره وقت، زمان و هزینه زیادی برای مبارزه با محدودیت‌های شهری صرف می‌کند. شهرهای مختلف همواره با این شرکت بر سر نوسازی شهرها، افزایش اجاره و سوءاستفاده صاحبخانه‌ها اختلاف داشته‌اند. همین هفته گذشته، شهرداری شهر سانفرانسیسکو به صاحبخانه‌ها اعلام کرد که سالانه بیش از ۶۰ روز نمی‌توانند منازل خود را اجاره دهند. این قانون موجب جلوگیری ازشکایت مردم از صاحبخانه‌ها به‌دلیل زیر پا گذاشتن قوانین خانه‌داری خواهد شد.

در ماه اکتبر، پس از اینکه شهردار نیویورک «بخشنامه جریمه سنگین صاحبخانه‌هایی که منازلشان را کمتر از دوره ۳۰ روزه در سیستم «Airbnb» اجاره دهند» را امضا کرد، شرکت «Airbnb» از این ایالت شکایت کرد. دولت عقیده دارد که این اجاره‌های کوتاه‌مدت باعث ایجاد فرصتی برای صاحبخانه‌ها جهت به‌وجود آوردن هتل‌های غیرقانونی می‌شود که خلاف مقررات ایالت نیویورک از سال ۲۰۱۰ است. «Airbnb» نگران است که در صورت عدم رسیدن به توافق با نیویورک، پرسودترین بازار خود را از دست بدهد. بنابراین هرچه مشکلات قانونی «Airbnb» اضافه می‌شود، این شرکت به دنبال سیستمی فراتر از اجاره اقامتگاه می‌رود و مایل است خود را به عنوان سایت جامع گردشگری عنوان کند. البته این به معنی عدم مبارزه این شرکت درمقابل محدودیت‌های اعمال‌شده در مورد اجاره اقامتگاه‌ها نیست و ممکن است مشکلات بین این شرکت و ایالت نیویورک به‌زودی حل و فصل شود. با این وجود، واضح است که «Airbnb» مصمم به آغاز سیستمی فراتر از به اشتراک‌گذاری منازل بوده و قصد ابداع و گسترش حوزه جدیدی از خدمات مسافرتی و گردشگری دارد.

«Airbnb» در مسیر تبدیل از شرکت خدمات اقامتی به شرکتی با خدماتی همه‌جوره، با پیچیدگی‌های متفاوتی روبه‌رو خواهد شد. هنوز نحوه قانونی کردن خدمات جدید مشخص نیست و اینکه میزان تخصص میزبانان و مسافران در انجام دادن فعالیت‌ها درصورت تهدیدآمیز بودنشان اندازه‌گیری نشده و همچنین باید دید این شرکت چگونه کاربران را در مقابل کلاهبرداران و سارقان محافظت می‌کند. البته این کمپانی تدابیر محافظتی قابل‌توجهی در سیستم اقامتی خود تدارک دیده، ازجمله یک میلیون دلار ضمانت صاحبخانه و تضمین بازگشت پول به مسافر. اما با این حال داستان‌های ترسناکی مانند عدم تخلیه منزل توسط مسافران یا مهمانی‌هایی که باعث ایجاد هزاران دلار صدمه به منزل می‌شوند، شنیده می‌شود. چنین مواردی زمانی که مسافر قرار است چیزی فراتر از اقامتگاه اجاره کند، تشدید می‌شوند.

با افزایش سفرها، «Airbnb» مجبور به رویارویی و رقابت با بعضی صنایع از جمله صنعت هتلداری خواهد بود. رقابت با وب‌سایت‌هایی مانند «TripAdvisor» و «Travelocity» و بوتیک‌های بی‌شمار ساخته شده توسط ساکنان همان منطقه، کار بسیار دشواری به‌نظر می‌رسد و حرکت این شرکت به مراحل بالاتر و گسترده‌تر به دور از مشکلات قانونی، علاوه‌بر اجاره دادن اقامتگاه، بستگی به قانع کردن افراد به ارائه و فروش خدماتشان به کاربران نیز خواهد داشت.