پیمان احمدی

هوش تجاری به مجموعه‌ای از مهارت‌ها، فناوری‌ها و برنامه‌های کاربردی اطلاق می‌شود که به‌ منظور جمع‌آوری، یکپارچه‌سازی، تجزیه ‌و‌ تحلیل و ایجاد دسترسی به انباره ‌های داده سازمان مورد استفاده قرارمی‌گیرند. هوش تجاری در قالب پردازش تحلیلی برخط به تحلیل داده‌های تجاری و ایجاد بستری مناسب برای اتخاذ تصمیمات دقیق و هوشمند می‌پردازد. هوش تجاری نه به‌عنوان یک محصول و نه به‌عنوان یک سیستم، بلکه به‌عنوان یک معماری و رویکردی جدید مورد نظر است که البته شامل مجموعه ای از برنامه‌های کاربردی و تحلیلی است.

 به عبارت ساده واژه هوش کسب وکار (هوش تجاری) به کلیه روش‌های رایانه‌ای و فرآیند‌هایی که داده‌ها را به اطلاعات و سپس به دانش تبدیل می‌کنند، اشاره می‌کند.واضح است که سازمان‌های موفق تنها روی سرعت و راه‌های انتقال اطلاعات یا حجم اطلاعاتی که می‌توانند پردازش کنند تمرکز نمی‌کنند، بلکه بیشتر روی حفظ ارزش اطلاعات تاکید دارند.

ادعا می‌شود که فرآیند ها، فناوری ها، ابزار‌ها، نرم‌افزار‌های کاربردی، داده ها، پایگاه‌های داده، نرم‌افزار داشبورد و داشبورد‌های مدیریتی وکارت‌های امتیازی، نقش توانمند ساز را در هوش تجاری دارند. با این وجود، اینها ابزار‌هایی در خدمت مفهوم هوش تجاری هستند و به خودی‌خود هوش تجاری به شمار نمی‌روند.

هوش تجاری به‌عنوان مرجع اطلاعات با کیفیت در مخازن داده‌ای خوب طراحی شده و هماهنگ با ابزار‌های نرم‌افزاری، مناسب کسب و کار هستند، به‌طوری که برای کارکنان سازمان‌ها دسترسی به موقع، تحلیل موثر و درک صحیح از اطلاعات درست و دقیق را به ارمغان آورده و به این طریق مدیران را قادر می‌سازد اقدامات درستی را برای اتخاذ تصمیمات کاملا صحیح و موثر انجام دهند.

راهکارهای هوش تجاری مدیران سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا با استفاده از شاخص‌های کلیدی عملکرد و نمایش مقادیر این شاخص‌ها در داشبورد‌های مدیریتی و همچنین استخراج گزارش‌های تحلیلی و تصمیم ساز از بین داده‌های موجود در بانک‌های اطلاعاتی نرم‌افزار‌های اجرایی شده، از وضعیت سازمان در جنبه‌های مورد نظر آگاهی یافته، فرصت‌ها و تهدید‌های کسب‌وکار را شناسایی و تجزیه و تحلیل کنند. این راهکارها با انجام فرآیند جمع آوری، یکپارچه‌سازی و پایش اطلاعات بانک‌های اطلاعاتی نرم‌افزار‌های عملیاتی و انتقال آن به انباره داده بستر لازم برای تصمیم‌گیری سریع، دقیق و کاملا صحیح مدیران را فراهم می‌آورد.