مشکلات قاچاق در بازار تجهیزات صوتی

دنیای اقتصاد: بازار تجهیزات دیجیتال صوتی یکی از بازارهای محبوب برای فعالان موسیقی است. بازاری که در سال‌های اخیر در سایه دیجیتالی شدن ابزارهایش مخاطبان خاص و جوانش بیشتر هم شده و البته لوکس بودن این تجهیزات هم بر قیمت تامین این تجهیزات افزوده است. حالا اما از هفته گذشته برخی فعالان این صنف از برخوردهایی خبر می‌دهند که سازمان تعزیرات حکومتی با فروشندگان این صنف آغاز کرده است. برخوردهایی که گفته می‌شود از بازار موبایل برای برخورد با گوشی‌های قاچاق آغاز شده و حالا به دیگر بازارها هدایت می‌شود. فعالان این صنف می‌گویند در مقابل افزایش خرید و فروش در بازار گوشی‏های موبایل، بازار تجهیزات صوتی در سال‌های گذشته افت داشته و از همین رو ورود کالا از مبادی قانونی هم با کاهش روبه‌رو بوده است.

عطا رضایی، یکی از فروشندگان تجهیزات صوتی است که در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «اگر فروش سال گذشته مان را در مقایسه با ۵ ماهه امسال در نظر بگیریم، اگرچه سال قبل هم با حداقل مجموع فروش مواجه بودیم اما برآوردها نشان می‌دهد سال قبل اوضاعی به مراتب بهتر داشتیم هرچند ما به عنوان یک فروشگاه با مجموعه‌ای از پرسنل خدماتی رشد منفی نداشته‌ایم اما دیگر دوستانی که مغازه‏های کوچک با حداقل نیرو دارند وضعیت خوشایندی ندارند و هر روز با خطر تعطیلی ناشی از ضعف مالی مواجه‌اند.» او می‌گوید: «در این بازار در صورت هزینه‌تراشی و افزایش سرمایه باید توقع داشت که بازگشت سرمایه اتفاق بیفتد اما با وجود این وضعیت هیچ پیش‌بینی به درستی محقق نمی‌شود.» او در ادامه با اشاره به برخوردهای اخیر برای مقابله با فروش کالای قاچاق اشاره می‌کند و معتقد است که ساماندهی این بازار باید از ناحیه عوامل و واردکنندگان بزرگ این دست از کالاها آغاز شود و فروشندگان آخرین حلقه‌ای هستند که باید مورد برخورد قرار گیرند. رضایی می‌افزاید: «مسوولان سازمان تعزیرات حکومتی باید بپرسند که این کالای قاچاق از چه طریقی به دست ما فروشندگان می‌رسد. اینجا بازار هدف برای برخورد با قاچاق کالا نیست و آنها باید مانع کارکرد شرکت‌های بزرگ واردکننده‌ای باشند که با تبلیغات علنی و رسمی اقدام به وارد کردن کالاهایشان می‌کنند و اگر ما نخواهیم از آنها خرید کنیم خریداران زیادی هستند که از آنها کالا خریداری کنند. از سوی دیگر بیشتر تجهیزات در این بازار از کشورهای اروپایی و آمریکایی تامین می‌شود و ما تولیدکننده قدرتمندی در داخل نداریم. دوستان اگر تضمین می‌دهند که در صورت خرید از تولیدکننده داخلی این کالاها به فروش می‌رسد، ما مشکلی برای خرید این کالاها نداریم.»

او تاکید می‌کند که نوع برخورد باید درست صورت بگیرد و اینکه با واردکنندگان میلیونی این کالاها برخورد صورت نگیرد اما فروشگاه‌هایی که خود واسط فروش هستند، پلمب شوند، درست نیست. او اضافه می‌کند: «تا زمانی‌که این برخوردها وجود داشته باشد بازی موش و گربه میان فروشنده و سازمان تعزیرات هم ادامه می‌یابد و فروشندگان مجبور هستند خودشان را از چشم بازرسان پنهان کنند. درحالی‌که این یک بازی علنی است و خیلی ساده‌انگارانه است اگر فکر کنیم مسوولان از این بازی بی‏خبرند.» او معتقد است نابسامانی در بازار مالی امنیت کاسبی را در بازار تجهیزات صوتی به خطر می‌اندازد و ریسک سرمایه‌گذاری را پایین می‌آورد و این وضعیت برای فعالان این صنف همچون راه رفتن روی لبه تیغ است. رضایی درباره چگونگی اعتراضاتی که فعالان نسبت به این وضعیت داشته‌اند، ادامه می‏دهد: «ما به‌عنوان ۲۵۰ واحد کسب تنها در یکی از بازارهای تجهیزات صوتی قدرت یکی از واردکنندگان این کالاها را نداریم. در صورت اعتراض در خوش‌بینانه‌ترین حالت می‌گویند پیگیری می‌کنیم و نتیجه‏اش این است که در بازرسی‏های بعدی تعزیرات اولین نفری که اعتراض کرده را مورد برخورد قرار می‌دهد.» او از دولت می‌خواهد تا از فعالان جوان این صنف که همه به نوعی در رشته‏های تخصصی صوتی و موسیقی درس خوانده و باسواد هستند و به خاطر نبود اشتغال به این نوع از کسب‌وکار روی آورده‌اند، حمایت کند و برخوردها نمی‌تواند کمک‌کننده باشد.