دنیای اقتصاد: بازار جهانی کامپیوترهای شخصی این روزها روند نزولی خودش را به‌تدریج کاهش می‌دهد و سعی دارد به روزهای رشد بازگردد. با این اوصاف است که صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی در فصل دوم سال جاری میلادی بیش از پیش‌بینی‌های قبلی بوده است. به این ترتیب صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی در این فصل به ۴/ ۶۲ میلیون دستگاه رسیده است که این رقم کاهش سالانه ۵/ ۴درصدی را به ثبت رسانده است. این در حالی است که کارشناسان انتظار داشتند این کاهش سالانه تا ۴/ ۷ درصد هم برسد.

حالا بررسی‌های موسسه تحقیقاتی IDC نشان می‌دهد که بازار جهانی کامپیوترهای شخصی چیزی حدود ۳ درصد بهتر از آنچه تصور می‌شد، صادرات داشته است. در میان بازارهای مختلف، بازار ایالات متحده آمریکا بهترین عملکرد را در فصل دوم امسال داشته که به عقیده کارشناسان این اتفاق به خاطر قدرت دلار آمریکا و به دنبال آن ثبات بازارهای آن در این زمان بوده است. بهبود شرایط کانال‌های توزیع و همچنین دسترسی راحت و بهتر به قطعات اولیه عوامل مهمی در کاهش رشد منفی میزان صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی بوده‌اند. از طرفی بهبود میزان موجودی انبارها و کانال‌های توزیع، بازار را در شرایط بهتری برای نیمه دوم سال قرار می‌دهد. پایان یافتن زمان به‌روزرسانی رایگان به ویندوز ۱۰ هم می‌تواند عامل مهمی برای سوق دادن کاربران به خرید سیستم‌های جدید باشد. این در حالی است که کاربران بخش تجاری هم ناچارند با این روند همراه شوند. «لورن لاورد» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «بازار کامپیوترهای شخصی همچنان تلاش می‌کند به روزهای رشد خودش بازگردد و بر رقبای مهمی مانند موبایل‌ها و تبلت‌ها غلبه کند. چشم‌انداز بلند مدت ما اما هنوز هم محتاطانه است.

با این حال نتایج خوب این بازار در آمریکا می‌تواند نقطه امید بزرگی برای آینده آن باشد. هر چند این امید به بازگشت سریع به مسیر رشد نیست، اما دست‌کم این بازار را به سمت روندی مثبت سوق می‌دهد.» «لین هانگ» یکی دیگر از تحلیل‌گران IDC معتقد است: «با شروع فصل مدرسه و دانشگاه‌ها انتظار می‌رود میزان خرید و به دنبال آن صادرات انواع کامپیوترهای شخصی هم افزایش چشمگیری پیدا کند. به نظر می‌رسد در این میان کروم‌بوک‌ها اقبال خوبی در بین کاربران آمریکایی داشته باشند.» در اروپا تمایل بازار به خرید همچنان مسکوت مانده است. از طرفی موضوع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هم بر این بازار مانند بازارهای دیگر سایه افکنده است تا پیش‌بینی روزهای آینده را هم سخت‌تر کند. با این حال اما بازار کامپیوترهای شخصی در کل منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا روی خط پیش‌بینی‌ها پیش رفته است. تقاضا برای خرید نوت‌بوک‌های جدید در این بازار همچنان وجود دارد تا به این ترتیب بازار کامپیوتر در این منطقه رونقی نسبی داشته باشد. نتایج فصل دوم در بازار این منطقه نشانی از روند رشد دارد که به دنبال تمایل بلند مدت کاربران آن به تعویض کامپیوترهای قدیمی خود با مدل‌های جدیدتر اتفاق می‌افتد. بازار آسیای پاسیفیک اما همان رکود قبلی خودش را طی می‌کند. کاهش تقاضای خریداران بخش مصرفی در اغلب کشورهای این منطقه به‌خصوص در ماه رمضان باعث شده است که خرید و صادرات به این منطقه کاهش یابد. با این حال اما تعدادی از پروژه‌های تجاری در هندوستان، تایلند و فیلیپین می‌توانند پتانسیل خوبی برای خرید کامپیوترهای شخصی جدید در فصل آینده باشند.

بازار کامپیوتر به دنبال رشد دوباره

بازار کامپیوتر به دنبال رشد دوباره