دنیای اقتصاد: ابزارهای پوشیدنی هوشمند همچنان یکی از محبوب‌ترین پدیده‌های بازاردیجیتال هستند و انتظار می‌رود آینده پررونقی هم داشته باشند. خرید و استفاده از این ابزار به سرعت در حال رشد و افزایش است. یک بررسی آنلاین از هزار کاربر بزرگسال نشان می‌دهد ۴۹ درصد از همه شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند که در سال ۲۰۱۶ دست‌کم یک ابزار پوشیدنی خواهند داشت. با این اوصاف تعداد کاربران و علاقه‌مندان به ابزارهای پوشیدنی نسبت به سال ۲۰۱۴ که این تعداد تنها ۲۱ درصد بود، رشد قابل‌توجهی کرده است. با این وجود اما ۳۶ درصد از شرکت‌کنندگان در این بررسی اعلام کرده‌اند که بیش از یک ابزار پوشیدنی دارند که شامل دستگاه‌های پیگیری تناسب اندام، ساعت‌های هوشمند، عینک‌های هوشمند و لباس‌های هوشمند هستند.

تحقیقات و بررسی‌های انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی PwC در این مورد نشان می‌دهد که دستبندهای تناسب اندام محبوب‌ترین شکل ابزارهای پوشیدنی در میان افراد است، تا جایی که ۴۵ درصد از شرکت‌کنندگانی که اعلام کرده‌اند یک ابزار پوشیدنی دارند، در واقع یک دستبند تناسب اندام دارند. این موضوع نشان می‌دهد که مهم‌ترین عامل در افزایش تمایل به استفاده از ابزارهای پوشیدنی عموما تاثیر خوب آنها روی تناسب اندام و تندرستی افراد و کاربرانشان است. علاوه بر این‌ها، ۶۳ درصد از شرکت‌کنندگان معتقدند که ابزارهای پوشیدنی میزان چاقی را کاهش می‌دهند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۴ تنها حدود ۴۵درصد از شرکت‌کنندگان این اعتقاد را داشتند. به‌طور مشابهی، ۷۰ درصد از شرکت‌کنندگان فکر می‌کنند که ابزارهای پوشیدنی امید به زندگی را افزایش می‌دهد، در حالی که در سال ۲۰۱۴ تنها ۵۶ درصد از افراد این اعتقاد را داشتند. ابزارهای رایج بعدی در این زمینه به ترتیب ساعت‌های هوشمند با ۲۷ درصد، عینک‌های هوشمند با ۱۵ درصد و لباس‌های هوشمند با ۱۲درصد ابراز تمایل کاربران هستند. شور و هیجان اولیه برای ابزارهای پوشیدنی لزوما به استفاده طولانی مدت از آنها تعبیر نمی‌شود.

تحقیقات در این مورد به تعدادی از عوامل موثر اشاره می‌کنند که منجر به کاهش مصرف روزانه ابزارهای پوشیدنی در طول یک سال می‌شوند. این عوامل شامل مواردی مانند نبود یک مورد استفاده منطقی، جذاب یا راحت نبودن دستگاه، طول عمر کوتاه باتری و مشکلات مربوط به سینک یا سازگار شدن دستگاه به یک موبایل هوشمند، هستند. با این حال اما برداشت کاربران از ابزارهای پوشیدنی می‌تواند تحت‌تاثیر انگیزه‌های قوی برای استفاده از قبیل کاربرد در اپلیکیشن‌های بازی، افزایش حس مسوولیت‌پذیری و ارتباط بهتر با موبایل هوشمند قرار بگیرند. برای مثال هشت نفر از هر ده کاربر می‌گویند که ابزارهای پوشیدنی باید یک برنامه پاداش همراه با خود داشته باشند تا انگیزه‌های بیشتری را برای کاربرانشان ایجاد کنند. این موضوع بر لزوم ارتقای کیفیت اپلیکیشن‌های ویژه ابزارهای پوشیدنی تاکید می‌کند تا کاربران را برای ادامه استفاده از این ابزارها تشویق کنند. بخش سلامت و تناسب اندام نقطه قوت مهمی برای افزایش تقاضا و فروش ابزارهای پوشیدنی است. روندهای حرفه‌ای و مصرفی مربوط به سلامت که در طول پنج سال گذشته با پیشرفت‌های تکنولوژی در این عرصه هماهنگ شده، تمایل به استفاده از ابزارهای پوشیدنی را هم افزایش داده است. از آنجایی که ابزارهای پوشیدنی بیشتر برای پیگیری سلامت و تناسب اندام به‌کار گرفته می‌شوند، پتانسیل بسیار خوبی برای گسترش و توسعه در بخش سلامت دارند.

در همین راستا بازوی تحقیقاتی مجله بیزینس اینسایدر یعنی BI Intelligence، به‌تازگی بررسی‌هایی در این زمینه انجام داده است که نشان از رشد استفاده از ابزارهای پوشیدنی دارد. کارشناسان BI Intelligence تخمین زده‌اند که صادرات جهانی ابزارهای پوشیدنی با متوسط نرخ رشد سالانه ۸/ ۲۴ درصدی در طول پنج سال آینده رشد خواهد کرد و در نهایت در سال ۲۰۲۰ به ۹/ ۱۶۲ میلیون دستگاه خواهد رسید. با این اوصاف چندان هم بعید و دور از ذهن نیست که کاربران در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد ورود محصولات مراقبت‌های پزشکی هوشمند و پیشرفته‌ای باشند که شرکت‌های تکنولوژی بزرگ مانند Apple، Google و Samsung با سرمایه‌گذاری در منابع مهم به توسعه آنها کمک کرده‌اند؛ ابزارهایی که کمک می‌کنند تا پلی میان تناسب‌اندام و مراقبت‌های پزشکی ایجاد شود.

ابزارهای پوشیدنی برای ارتقای سلامت