دنیای اقتصاد: این روزها موبایل‌های هوشمند و اپلیکیشن‌هایشان بیشترین سهم را از تمرکز و توجه روزانه ما به خودشان اختصاص داده‌اند. در واقع حالا دیگر اپلیکیشن‌های مختلف پیام‌رسان بار سنگین مراودات روزمره ما را به دوش می‌کشند و بسیاری از امور مختلف ارتباطی ما از موارد کاری گرفته تا مکالمات روزمره‌مان را انجام می‌دهند. به همین دلیل هم هست که حالا اپلیکیشن‌های پیام‌رسان خودشان به شبکه‌های اجتماعی بزرگ و محبوبی تبدیل شده‌اند که گوی سبقت را در محبوبیت از فیس‌بوک و توییتر ربوده‌اند.

در حقیقت پیام‌رسان‌های پرطرفداری مانند تلگرام، وایبر یا واتس‌اپ با کاربری ساده و سریع‌شان دل همه کاربران از هر سن و موقعیتی را برده‌اند. حالا دیگر کاربران این پیام‌رسان‌ها تنها برای چت کردن با دوستانشان وارد این اپلیکیشن‌ها نمی‌شوند، بلکه برای ارتباط با برندها، خرید کالا یا مشاهده محتوای مختلف از آنها استفاده می‌کنند. آنچه زمانی یک سرویس ساده برای تبادل پیام، عکس و ویدئو بود، ‌ حالا به اکوسیستم بزرگی تبدیل شده است که توسعه‌دهندگان و رابط کاربری خاص خودش را دارد.اپلیکیشن‌های ویژه چت یا گفت‌وگوی آنلاین ویژگی‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند که مخاطبانشان را به‌خصوص به سمت کسب‌وکارها و بازارهای مختلف سوق می‌دهند و همین موضوع باعث شده است که همه نگاه‌ها به سمت این اپلیکیشن‌های پیام‌رسان جلب شده و به بستری مناسب برای امور مختلف تبدیل شوند.بررسی‌های مختلف موسسه تحقیقاتیBI Intelligence در این زمینه نشان می‌دهد که مجموع کاربران چهار اپلیکیشن پیام‌رسان برتر دنیا و پرطرفدار بیشتر از مجموع کاربران چهار شبکه اجتماعی محبوب و پرطرفدار است. اپلیکیشن‌های پیام‌رسان در مقایسه با دیگر اپلیکیشن‌های موبایل جذابیت و کاربرد بیشتری دارند. در نهایت اغلب کاربران پیام‌رسان‌ها جوان هستند؛ موضوعی بسیار مهم و جالب توجه برای برندها، شرکت‌ها و آژانس‌های تبلیغاتی و ناشران. این موضوعی است که موسسه تحقیقاتیBI Intelligence آن را مورد بررسی و تحقیق قرار داده است. این تحقیقات نشان می‌دهند که اپلیکیشن‌های پیام‌رسان با سرعت زیادی در حال رشد هستند. بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین این سرویس‌ها صدها میلیون کاربر فعال در ماه دارند. کاهش قیمت ارائه اطلاعات، عرضه دستگاه‌های دیجیتال شخصی ارزان‌تر و بهبود قابلیت‌های جدید در این اپلیکیشن‌ها عوامل مهم و موثری در روند رشد آنها هستند.

اپلیکیشن‌های پیام‌رسان حالا دیگر کاربردهایی بیش از ارسال و دریافت پیام دارند. به همین دلیل شرکت‌های ارائه‌دهنده این اپلیکیشن‌ها هم به دنبال ارائه سرویس‌های بهتر و بیشتر، جلب توجه کسب‌وکارها و همچنین سرمایه‌گذاران و در نهایت رشد سرویس خودشان هستند. اپلیکیشن‌های پیام‌رسان محبوب آسیایی مانند WeChat، KakaoTalk و LINE توانسته‌اند در زمینه یافتن راه‌های خلاقانه و نوآورانه برای حفظ و بقای کاربرانشان، موفق باشند. این شرکت‌ها همچنین استراتژی‌های موفقی را برای درآمدزایی از طریق سرویس‌هایشان ایجاد کرده‌اند. همین موضوع کمک کرده است تا این اپلیکیشن‌های پیام‌رسان محبوب آسیایی، با فاصله زیادی از رقبای اروپایی و آمریکایی خودشان پیشی بگیرند.شرکت‌های رسانه‌ای و فعالان بازار هنوز هم ‌زمان و منابع بیشتری را صرف شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر می‌کنند تا سرویس‌های پیام‌رسان. این موضوع شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های پیام‌رسان را ترغیب می‌کند تا راه‌های جدید و بهتری برای جلب نظر برندها، آژانس‌های تبلیغاتی، ناشران و کاربران ارائه دهند.

پیام‌رسان‌ها محبوب‌تر از شبکه‌های اجتماعی