چشم‌انداز مثبت در بازار قطعات کامپیوتری

دنیای اقتصاد: انتظارات برای بهبود بازار کالا‌های آی‌تی در داخل بالا است، اما فروشندگان این دست از کالاها می‌گویند با حذف خرید کالاهای لوکس مردم بیشتر با هدف خرید آنچه ضروری است به این بازار مراجعه می‌کنند و با انتظار مثبت از آینده چشم به بهتر شدن شرایط برای خرید دوخته‌اند.ارزیابی از پایان یک‌سال کاری و شروع سال جدید معمولا دقیق‌ترین اطلاعات را از آخرین وضعیت حاکم در بازار ارائه می‏دهد، اما براساس آنچه برخی از فروشندگان بازار کالاهای دیجیتال عنوان می‌کنند، بازار آی‌تی همچنان درگیر کم‌تحرکی است. با وجود ثابت ماندن حدودی نرخ ارز در چند ماه گذشته و نیز تحلیل‌هایی مبنی بر ورود سرمایه‌گذاران جدید در بازار، محمدی مدیر یک فروشگاه کامپیوتری در بازار پارسیان می‌گوید که سال جدید را ضعیف‌تر از همین زمان در سال قبل آغاز کرده است.

او به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «در مقایسه با سال‌های قبل که در این روزها با انبوهی از خریداران مواجه بودیم، اما امسال به خاطر رکود چند ماه گذشته هیچ تغییری را شاهد نبودیم. به نظر می‌رسد برای تغییر در این شرایط همه چیز به تعامل دولت با بازار بستگی دارد.» او ادامه می‌دهد: «اگر شرایطی فراهم شود که شرکت‌های سرمایه‌گذاری بیشتری وارد بازار شوند یا با تزریق پول به صورت وام در جهت افزایش نقدینگی حرکت شود شاید بتوان انتظار حرکتی مثبت را در بازار داشت اما اگر چنین امکانی به وجود نیاید باید انتظار داشت همان روال سال قبل و سال‌های گذشته تکرار شود و کم و بیش شرکت‌های در حال کار به نقطه پایان نزدیک شوند. چنانچه در حال حاضر هم شاهد هستیم چندین شرکت در حال ادغام با یکدیگر و تبدیل شدن به یک شرکت هستند.» او می‌گوید اکثر مدیران فروشگاه‌ها نیز اقدام به تعدیل نیرو و بیکار کردن نیروهای فعال شان برای کاهش دادن هزینه هایشان کرده‌اند. به گفته او تازمانی‌که مشکلات زیرساختی اقتصاد برطرف نشود همچنان شاهد این نارسایی‏ها در بازار هستیم: «اینکه کارت‌های خرید اعتباری کالا ارائه شود خود نوعی مسکن است، چراکه تا زمانی‌که زیرساخت اقتصادی آماده نشود مردم به خاطر مشکلات درآمدی‌شان در خرید کردن با مشکل مواجه‌اند. این درست مثل این است که من به شما ۱۰ میلیون تومان پول قرض بدهم و شما بروید با آن پول خرید کنید درحالی‌که هنوز مشکل درآمد سرجایش باقی است. این یک شوک مقطعی است که به بازار وارد می‌شود و شاید برای یکی دوماه اوضاع ما در فروش خوب شود، اما بعد از این مدت دوباره همه چیز به روال عادی بر می‌گردد و این‌بار بازار به خواب عمیق تری از رکود فرو می‌رود.»

محمدی ادامه می‌دهد: «شاید در این یک ماه فروش شرکت‌ها افزایش یابد اما در ۱۱ ماه دیگر چه خواهد شد؟ برای کنترل اوضاع ما فروشندگان مجبور به تعدیل نیرو می‌شویم تا تعادل منطقی بین هزینه و درآمدمان داشته باشیم.»سعید رجب زاده، یکی دیگر از فروشندگان بازار کامپیوتر در «پایتخت» اما می‌گوید که روند مراجعه مردم به بازار در مدت اخیر مثبت بود، هرچند که با خرید چشمگیری مواجه نبودند. او به «دنیای اقتصاد» می‌گوید که عرضه تابعی از تقاضاست: «مثلا اگر شما انتظارتان از آینده منفی است بنابراین این انتظار تقاضای شما را شکل می‌دهد. با این وجود با چیزی که ما به عنوان فروشنده در این مدت حس کردیم که انتظار متقاضیان مثبت است و این اتفاق نسبت به سال‏های گذشته حرکت مثبتی بود و به همین علت تعداد خریداران به نسبت قبل افزایش داشت و این مساله یک حرکت بالفعل در بازار است که انتظار مثبتی از آینده به دست می‌دهد.»به گفته او آنها شاهد کمتر تغییراتی در قیمت اجناس بودند، موضوعی که تحت تاثیر ثابت ماندن نرخ ارز در چند ماه اخیر بود. «قیمت‏ها تغییری نداشت به‌دلیل اینکه قیمت ارز تقریبا در چند ماه گذشته ثابت مانده بود، اما در زمان گذشته اگر نرخ ارز تغییر می‏کرد قیمت اجناس در بازار آی‌تی به شدت نوسان پیدا می‌کرد، اما تقریبا از دی ماه شاهد تغییر و نوسان در قیمت ارز نبودیم.»او معتقد است اگر تحرک منفی در بازار بروز ندهد و برنامه‌ریزی برای کمک به رفع رکود از سوی دولت صورت بگیرد آینده بازار آی‌تی از اقبال خوبی برای رشد برخوردار است.