فروشندگان لوازم برقی صنعتی در بحران

  وضعیت صنف شما در این روزها چگونه است؟

صنف ما هم مانند سایر صنوف تحت تاثیر این شوک‌ها قرار گرفت، مخصوصا تعطیلات و محدودیت‌های شبانه تاثیر زیادی روی کار ما داشت؛ به هر حال کار ما در شب معنی پیدا می‌کند، وقتی قرار باشد شب همه کسب و کارها تعطیل شوند و فقط چراغ منازل روشن باشد طبیعی است که فروش ما هم کم می‌شود.

  کدام فروشگاه‌ها زیرمجموعه صنف شما می‌شوند؟

صنف ما یکی از صنوف بزرگ کشور است که نزدیک به ۳ هزار و ۵۰۰ عضو دارد و در ۱۳رسته تولید قطعات الکتریک، تولید و فروشندگی قطعات روشنایی، سیم وکابل، تجهیزات پنوماتیک، تولید و فروش آیفون‌های تصویری، سیم‌های لاکی عمده و خرده‌فروشی، تولید و فروش هواکش و...  فعالیت می‌کنند. هر چند با شرایط به وجود آمده پیش‌بینی می‌کنیم تعداد همکاران ما در پایان سال کمتر شود و برخی همکاران به خصوص آنهایی که در حوزه صنعتی و عمرانی فعالیت می‌کنند مجبور به تعطیلی کسب و کار خود شوند.

  چه میزان از کالاهای صنف شما وارداتی و چقدر داخلی است؟

۷۰ درصد کالاهای زیرمجموعه ما تولید داخل است و برخی کالاهای لوکس یا های‌تک را وارد می‌کنیم به‌طور مثال کابل‌های تخصصی ضد آب،کامپیوتر یا کابل‌های مصرفی شرکت نفت وارد می‌شود در حالی‌که کابل‌های معمولی را خودمان تولید می‌کنیم. در حوزه روشنایی مانند لامپ تقریبا به خودکفایی کامل رسیده‌ایم و حتی لامپ LED را نیز خودمان تولید می‌کنیم در نهایت در این حوزه برخی مواد اولیه مانند مدار و سیم‌های مخصوص را وارد می‌کنیم. در بخش کلید و پریز که از سال‌ها قبل به خودکفایی رسیده‌ایم.

  علت اصلی عدم داخلی‌سازی محصولات صنف شما چیست؟

برخی از کالاها صرفه اقتصادی ندارند و متاسفانه چون نظارت درستی صورت نمی‌گیرد وارد‌کنندگان با کم‌اظهاری یا تعرفه اشتباهی کالایی را وارد می‌کنند که قیمت فروش تک آن نصف نمونه ایرانی است. الان هم با این رکود و بالا رفتن هزینه‌ها و کاهش قدرت اقتصادی مردم کمتر تولید‌کننده‌ای جسارت فعالیت در این دوران را دارد، از سوی دیگر قاچاق تاثیر زیادی بر تولیدات ایرانی داشته هر چند در این چند ماه به جهت بالا رفتن قیمت ارز حجم آن کم شده اما درنهایت کالاهای لوکس کمتر شده است و کالاهای اصلی هنوز قاچاق وارد می‌شود.