کرونا فروش محصولات آرایشی را کاهش داد

  کرونا چه تاثیری روی این صنعت گذاشته است؟

با شیوع کرونا تمام مرزها بسته شد حتی بارهای صادراتی اظهار شده در مرز به کشور برگشت داده شد، اما از اواخر فروردین ماه برخی کشورها مانند ارمنستان و افغانستان مرزهای خود را با پروتکل‌های خاصی باز کردند به‌طور مثال ارمنستان اجازه تخلیه بار با ماشین‌های ایرانی تا شهرهای داخلی ارمنستان را نمی‌دهد و بار پس از تخلیه در یک شهر مرزی ضدعفونی و به شهرهای دیگر حمل می‌شود. در برخی از کشورها مانند ترکمنستان هنوز مرز زمینی را باز نکردند و به تازگی بازار طریق ریلی و با پیچیدگی‌های بسیار زیاد و هزینه حمل بالا به‌صورت دریایی بارها به این کشور صادر می‌شود. صادرات محصولات آرایشی، بهداشتی و غذایی به کشورهای حوزه خلیج فارس نیز فقط از طریق کانتینر یخچال‌دار و امکان توقف ۲۴ ساعته امکان‌پذیر است، نزدیک به ۴۰ درصد صادرات ما در این حوزه کاهش داشته است.

  وضعیت بازار داخلی چگونه است؟

با بسته شدن اماکن عمومی در یک مقطع و همچنین تالارهای عروسی‌ و کاهش رفت و آمدهای دوستانه و خانوادگی، فروش لوازم آرایشی با کاهش شدیدی روبه‌رو شد، اما در حوزه بهداشتی فروش محصولات با کیفیت و مناسب با قیمت بازار از رشد چشمگیری برخوردار بوده است. البته باید این را در نظر داشته باشیم که واردات هر نوع کالای آرایشی و بهداشتی خارجی ممنوع شده و بازار در اختیار برندهای داخلی است.

  نوسان قیمت ارز چه تاثیری بر این صنعت گذاشته است؟

متاسفانه نوسان نرخ ارز سرعت زیادی به خود گرفته به‌طوری که قیمت‌های مصوب داخلی به موقع اعلام نمی‌شود. در حالی که مواد اولیه را با دلار ۲۲ هزار تومانی خریداری می‌کنیم، اما هنوز قیمت مصوب فروش بر اساس دلار ۱۴ هزار تومان است. از سوی دیگر برای بازگشت ارز به مشکل می‌خوریم، زیرا هنگام صادرات دلار ۱۸ هزار تومان بود، اما وقت برگشت دولت از ما دلار ۲۲ هزار تومانی می‌خواهد.

  افزایش قیمت داریم؟

محصولات آرایشی و بهداشتی در اردیبهشت ماه به دلیل افزایش نرخ ارز۳۰ درصد افزایش قیمت داشت، ولی با روند رشد نرخ ارز ۶۰ درصدی در بازار فعلی قیمت‌های قبلی جوابگوی هزینه واردات و تولیدات شرکت‌ها نیست، اما چون این محصولات تبدیل به کالای اساسی شده و برای مردم اولویت دارد تاکنون افزایش قیمت مجددی اتفاق نیفتاده و شاید با تثبیت قیمت ارز در قیمت‌ها بازبینی انجام پذیرد.