ایسنا- چین برای نخستین بار توانست آمریکا را به لحاظ رونق پایدار بورس پشت سر بگذارد. بر اساس این گزارش،‌ از میان ۱۰ شرکت بزرگ جهان، اکنون پنج شرکت به چین و تنها سه شرکت به آمریکا تعلق دارند.

دو هفته پیش شرکت نفتی پترو چاینا حتی از جنرال الکترونیک پیشی گرفت و به لحاظ سرمایه و سود بعد از شرکت اکسون مقام دوم را در سطح جهانی به خود اختصاص داد. در رشته‌های بانکداری، بیمه، ارتباطات تلفنی و خطوط هوایی نیز، شرکت‌های چینی رهبری بازار را به دست گرفته‌اند. بانک صنعت و تجارت چین پنج سال پیش به لحاظ فنی ورشکسته محسوب می‌شد، اما یک سال پیش وارد بورس شد و امروز، دومین و سومین گروه‌های بانکی جهان یعنی سیتی گروپ و اچ‌اس‌بی‌سی را پشت سر گذاشته است.

از آغاز سال ۲۰۰۶، بورس چین فقط سیر صعودی پیموده و از آن زمان حدود ۴۰۰‌درصد رشد کرده است. این رونق چشمگیر، حاصل اصلاحات دولتی و ارزیابی مثبت عمومی از اقتصاد چین است که در سال‌های اخیر همواره یک رشد دو رقمی داشته است. اما راینر شفر، کارشناس رشد بازار «درسدنر بانک» آلمان، در این زمینه می‌گوید: کنترل نقل و انتقال ارز در چین مانع از آن می‌شود که مردم بتوانند پولشان را به خارج انتقال دهند، به همین دلیل، بازار سهام چین به شدت منزوی شده است. می‌توان پرسید که پس‌انداز کننده چینی که در مقایسه جهانی زیاد هم پس‌انداز می‌کند، اصولا چه جایگزینی می‌تواند داشته باشد؟ جایگزین‌ها چندان زیاد نیستند. پس‌انداز کننده طبعا می‌تواند پولش را به بانک بسپارد. اما در این صورت بهره‌ای دریافت می‌کند که در بهترین حالت کمی بیشتر از میزان تورم و بعضی وقت‌ها کمتر از آن است، پس او به بازار سهام روی می‌آورد.

وی تصریح کرد:‌ آنچه برای پس‌اندازکننده کوچک ممنوع است، در مورد شرکت‌ها با تشویق روبه‌رو می‌شود. آنها، به خواست دولت می‌توانند به خارج بروند تا به موقعیت جهانی برسند. سرمایه سنگینی که پشت این شرکت‌ها است به آنها امکان موفقیت می‌دهد. به عنوان نمونه، سرمایه شرکت ارتباطات تلفنی چین موبایل، ۲۵۰‌میلیارد یورو یعنی چهار برابر تله کام آلمان است.

به گزارش «دویچه وله»،‌ این که شرکت چین موبایل بخواهد تله کام آلمان را ببلعد، از دید کارشناس «درسدنر بانک» امکانی است که آن را دست کم در تئوری نمی‌توان غیرممکن دانست.

راینر شفر در این زمینه می‌گوید: من فکر می‌کنم ارزش بورس چنان بالاست که شرکت‌ها طبعا بتوانند به خارج بروند و در آنجا سرمایه‌گذاری کنند. در چین هنوز امکانات سرمایه‌گذاری زیادی هست که شاید حتی سودمندتر از خرید شرکت‌های کشورهای صنعتی باشد.