مجید اعزازی در حاشیه داستان تعطیلی دولت آمریکا که متاثر از جدال میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر لایحه بودجه سال‌جاری این کشور است، آمارهای به نسبت مثبتی از ارتقای استانداردهای زندگی آمریکایی‌ها انتشار یافته است.
براساس این آمارها، برای نخستین بار طی پنج سال گذشته کاهش درآمد خانوارهای آمریکایی و رشد نرخ فقر متوقف شده است.
اما بخش اعظم این رشد به نفع افراد خاصی است که سهم اندکی از جمعیت را تشکیل می‌دهند به طوری که ۹۵ درصد از سود احیای اقتصادی به نفع یک درصد ثروتمند جامعه که کل درآمدشان نزدیک به بالاترین سطح در یک قرن گذشته قرار دارد، تمام می‌شود. به این ترتیب، کشوری که در میان کشورهای ثروتمند بیشترین نابرابری را دارد، نابرابرتر می‌شود.
این در حالی است که شیوه اندازه‌گیری فقر و خط فقر در آمریکا بسیار متفاوت با کشورهای اروپایی است به گونه‌ای که جمعیت فقیر این کشور کوچک‌تر از آنچه که در واقعیت هست، نشان داده می‌شود.
در عین حال، روند جهانی نابرابری نیز تغییر جهت داده است. به گونه‌ای که به واسطه نیروهای دوگانه جهانی‌سازی و نوآوری فنی، نابرابری در جهان محدود شده است و کشورهای فقیرتر به تدریج به کشورهای ثروتمندتر می‌رسند؛ اما در بسیاری از کشورها اختلافات درآمدی گسترش یافته است. بیش از دو سوم جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که اختلافات درآمدی آنها از سال ۱۹۸۰ به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است.
پرونده پیش‌رو، ترجمه تازه‌ترین مقاله‌های اکونومیست - به غیر از دو مطلب - درباره روند جدید نابرابری در آمریکا است. در این پرونده تغییر روند نابرابری در جهان نیز به اختصار بررسی شده است.