دنیای اقتصاد- در حالی‌که بروس کاسمن اقتصاددان ارشد جی پی مورگان معتقد است که اقتصاد ایالات متحده در سال آینده حدود ۵/۳‌درصد رشد خواهد داشت، اما جان‌هاتزیوس اقتصاددان ارشد گلدمن‌ساکس آنقدرها نیز خوشبین نیست. وی پیش‌بینی می‌کند که رشد تولید ناخالص داخلی در ابتدای سال آینده حدودا برابر سه‌درصد خواهد بود، اما تا آخر سال به ۵/۱‌درصد کاهش خواهد یافت. اما به هر صورت، به نظر می‌رسد که لوکوموتیو اقتصاد جهان که بر اساس آمار جدید، خیز خود را برداشته‌، در سال آینده روند بهبود را ادامه خواهد داد. اقتصاد آمریکا و جهان در سال آینده در گفت‌وگو با دو اقتصاددان

پیش‌بینی اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۰

نویسنده: کِلی اوانس

مترجمان: پریسا آقاکثیری، دومان بهرامی راد

منبع: وال‌استریت ژورنال

وال‌استریت ژورنال نظر دو تن از اقتصاددانان معتبری که در وال‌استریت فعالیت می‌کنند را درباره وضعیت اقتصاد در سال ۲۰۱۰ جویا شده است.

یکی از این دو، بروس کاسمن اقتصاددان ارشد جی پی مورگان است. وی معتقد است که اقتصاد ایالات متحده در سال آینده حدود ۵/۳‌درصد رشد خواهد داشت، اما جان‌هاتزیوس اقتصاددان ارشد گلدمن‌ساکس آنقدرها نیز خوشبین نیست. وی پیش‌بینی می‌کند که رشد تولید ناخالص داخلی در ابتدای سال آینده حدودا برابر سه‌درصد خواهد بود، اما تا آخر سال به ۵/۱‌درصد کاهش خواهد یافت. در ادامه، اظهارات این دو اقتصاددان از نظرتان می‌گذرد.

فکر می‌کنید وضعیت اقتصادی در سال ۲۰۱۰ چگونه باشد؟

کاسمن: من فکر می‌کنم که نرخ رشد اقتصاد در سال آینده بیش از حد انتظار باشد، اما این نرخ رشد کافی نخواهد بود. زمانی که سیاست‌گذاران می‌خواهند رشد اقتصادی را افزایش دهند و در شرایطی که فعالیت‌ها آنقدر کند می‌شود که حتی تغییرات ناچیز در رفتار بنگاه‌ها و مصرف‌کنندگان باعث بهبود اوضاع می‌شود، قدرت چرخه تجاری نباید دست کم گرفته شود. رکودهای عمیق عموما با یک رشد سریع دنبال شده‌اند، زیرا پویایی‌هایی ایجاد شده که جهت جریان را تغییر داده اند. در عین حال می‌دانیم که حتی اگر یک رشد ۵/۳ تا ۴‌درصدی هم داشته باشیم بازهم به وضعیتی که ۱۸ یا ۳۶ ماه پیش داشتیم نخواهیم رسید و بازار کار در مقایسه با بیست سال اخیر در شرایط وخیمی قرار خواهد داشت. من فکر می‌کنم که باید برای سه- چهار سال رشد ۵ تا ۶‌درصدی را تجربه کنیم تا اوضاع به شرایط عادی بازگردد. خوشبختانه پس از رکود سال‌های میانی دهه ۷۰ و اوایل دهه هشتاد، ما توانستیم از پس ایجاد چنین نرخ رشدی برآییم.

هاتزیوس: من فکر می‌کنم که بسیاری از طرح‌های محرک کوتاه‌مدت با شکست مواجه خواهد شد و مشکلاتی سر راه بهبود اقتصاد وجود دارد که در دهه ۷۰ و ۸۰ وجود نداشت یا خیلی ضعیف‌تر بود. در آن دوره افزایش دادن تقاضا آسان تر بود. من فکرمی کنم که رکود فعلی بسیار بدقلق است و نمی‌توان آن را با رکود دهه ۷۰ و ۸۰ مقایسه کرد.

کاسمن: نظر من این است که این چرخه تجاری با دیگر چرخه‌ها در یک نکته اشتراک دارد و آن این است که ما در نهایت به نقطه‌ای خواهیم رسید که تعدیلات در ساخت‌و‌ساز، تولید و بخش خرده فروشی بسیار شدید می‌شود و اگر سیاست‌گذاران، کمی کمک کنند و شرایط بازارهای مالی کمی بهبود یابد فرصتی برای بهبود اقتصاد ایجاد می‌شود. من معتقدم که ما اکنون در آستانه این مرحله قرار داریم.

هاتزیوس: البته ما پیشرفت‌هایی داشته‌ایم، اما فکر نمی‌کنم که این تغییرات بتواند زیان‌های ناشی از طرح‌های محرک اجرا شده طی شش تا نه ماه اخیر را جبران کند.

پیش‌بینی شما راجع به بازار کار چیست؟ آیا فکر می‌کنید که این امکان وجود داشته باشد که خلق شغل با سرعتی بیش از انتظار پیش برود؟

کاسمن: فکر می‌کنم که بازار کار بهبود بیابد. ما انتظار داریم که در سال آینده شغل ایجاد شود، اما حتی با وجود دید خوشبینانه ما نسبت به رشد، در پایان سال آینده هنوز نرخ بیکاری بیش از ۹درصد خواهد بود، بنابراین بهبود پیش رو نمی‌تواند سریعا باعث بهبود اوضاع بازار کار شود.

هاتزیوس: من هم فکر می‌کنم که تا سه ماه دوم سال ۲۰۱۰ وضعیت بازار کار بهبود نمی‌یابد؛ طوری که حتی در سال ۲۰۱۰ نرخ بیکاری افزایش می‌یابد. این به آن دلیل است که نرخ رشد به اندازه کافی قوی نیست. من پیش‌بینی می‌کنم که نرخ بیکاری تا انتهای سال ۲۰۱۰ به ۵/۱۰‌درصد افزایش خواهد یافت. بنابراین حتی اگر همان نرخ رشدی که آقای کاسمن پیش‌بینی کرده است تحقق پیدا کند، به نظر می‌رسد که نرخ بیکاری بالا و دیگر مشکلات اقتصادی می‌تواند باعث شود که فدرال رزرو در سال آینده هم نرخ‌های بهره را افزایش ندهد.

هاتزیوس: من فکر نمی‌کنم نرخ بهره را افزایش دهند. اگر دید من راجع به اقتصاد درست باشد فکر می‌کنم که احتمال افزایش نرخ‌های بهره پایین باشد؛ البته اگر فدرال رزرو، سال آینده نرخ‌های بهره را افزایش دهد معلوم می‌شود که دید من غلط بوده است.

کاسمن: احتمالا سال آینده سیاست‌های فدرال رزرو انقباضی نخواهد بود. با این حال فکر می‌کنم که تا پیش از میانه سال آینده در ترازنامه‌ها به خصوص در مورد «موافقتنامه بازخرید معکوس» (reverse repo) تغییراتی اعمال شود(موافقتنامه بازخرید معکوس نوعی قرارداد خرید اوراق بهادار است که با هدف به فروش رساندن اوراق با قیمتی بالاتر در تاریخ تعیین شده، صورت می‌گیرد). فدرال رزرو نه تنها رشد بالا را در نظر می‌گیرد، بلکه نرخ بیکاری بالا و کاهش تورم مبنا (که احتمالا سال آینده به زیر یک‌درصد می‌رسد) را نیز در تصمیم‌گیری‌های خود وارد می‌کند. وظیفه فدرال‌رزرو این است که نرخ تورم را افزایش دهد و فکر می‌کنم زمانی که در این امر به موفقیت برسد سرعت عملکردش افزایش خواهد یافت؛ اما تا سال ۲۰۱۱ بعید است که فدرال رزرو سیاست انقباضی در پیش بگیرد.

هاتزیوس: من فکر می‌کنم که هم اکنون خطر کاهش تورم بسیار بالا باشد. تورم مبنا در سال آینده کاهش می‌یابد و به صفر نزدیک می‌شود و اگر در چند سال آینده در اقتصاد با رکود دیگری مواجه شویم، فکر می‌کنم که ریسک یک تورم منفی شدید، بسیار افزایش یابد. فدرال رزرو در واکنش به تورم و شوک‌های تولید توان محدودی برای اعمال سیاست‌های انقباضی دارد؛ اما توان آن برای فراهم آوردن محرک‌های بیشتر برای اجتناب از تورم منفی به شدت محدودتر است.

به نظر می‌رسد که با وجود این که شما نسبت به نرخ رشد سال آینده اختلاف نظر دارید، هر دو فکر می‌کنید که باید برای تحریک اقتصاد ایالات متحده اقدامات بیشتری صورت‌ گیرد؛ یعنی حتی با یک دید «خوشبینانه» نیز انتظار نمی‌رود که بهبود شدید باشد.

هاتزیوس: این احتمال وجود دارد که در سال ۲۰۱۰ طرح‌های محرک‌های بیشتری در دستور کار قرار‌گیرد و من معتقدم که سیاست‌های مالی می‌توانند مناسب باشند؛ زیرا هم اکنون اقتصاد ایالات متحده به شدت زیر ظرفیت کار می‌کند. سیاست‌های پولی بیشتری هم می‌توان اتخاذ کرد.

کاسمن: ما در جی پی مورگان اعتقاد داریم که زمانی که رکود بسیار شدید باشد، با تغییرات کوچکی که در رفتار خانوارها و کسب و کارها صورت می‌گیرد، اوضاع به شدت می‌تواند بهبود یابد. ما با یک رکود نسبتا شدید رو‌به‌روییم و نباید انتظار داشته باشیم که همه چیز به چشم به هم زدنی بهبود یابد؛ اما من با این موافقم که اگر پیش‌بینی وی درست از آب دربیاید، سیاست‌های محرک بیشتری مورد نیاز خواهد بود.

هاتزیوس: من فکر می‌کنم کاهش ارزش پول سیاست خوبی باشد. رونقی که اقتصاد ایالات متحده در بخش صادرات تجربه می‌کند با نرخ‌های ارز فعلی محدود می‌شود و اگر ارزش پول کاهش داده شود می‌توان به صادرات کمک زیادی کرد. من نمی‌گویم که کاهش ارزش دلار هیچ هزینه‌ای ندارد اما فکر می‌کنم منافع آن بیشتر است. ما در چند ماه اخیر دیده ایم که کاهش ارزش دلار می‌تواند به شدت به حال اقتصاد آمریکا مفید باشد.

کاسمن: من کاملا به اهمیت تجارت واقفم و می‌دانم که اقدامات ایالات متحده برای حل بحران دهه نود آسیا بسیار راهگشا بوده است. فکر می‌کنم حالا می‌توان انتظار داشت که آسیا ایالات متحده را از رکود بیرون بکشد. در ضمن معتقدم که متوقف کردن سیاست‌های محرک با سرعت زیاد می‌تواند خطرناک باشد؛ بنابراین فدرال رزرو نباید در حالی که تورم پایین و نرخ بیکاری بالاست سیاست‌های دوران رکود را متوقف کند. ما باید صبر کنیم تا بخش خصوصی خود را تعدیل کرده سپس فدرال رزرو و دولت سیاست‌های خود را تعدیل کنند.