80 سال پیش در چنین روزی چند انتصاب جدید در اداره صناعت و معادن کشور به این شرح اعلام شد: آقای ادیب رئیس کل بازرسی صناعت و معادن به سمت جدید ریاست اداره معادن منصوب شد. آقای ثقفی رئیس کارگزینی به سمت جدید معاونت اداره معادن و آقای افخمی رئیس اداره معادن به سمت جدید ریاست کارگزینی و بازرسی اداره کل منصوب و مشغول به کار شدند.
بررسی بازار کاغذ در دی‌ماه 37
بازار تهران جریان عادی دارد و وضع کاغذ در هفته گذشته جریان‌های مختلف داشت. در گزارش مطبوعات در روز ششم دی‌ماه ۱۳۳۷ از قیمت کاغذها به این شرح آمده است: قیمت کاغذ ورقی سوئدی در حدود یک ریال ترقی داشت و مظنه آن به ۳۱ ریال رسید، اما در عوض کاغذ روزنامه جزئی تنزل داشت و کیلویی ۵ /۱۶ ریال بود. وضع کاغذ روزنامه در سال جاری (۱۹۵۸ میلادی) خوب نبود و طبق آماری که یک نشریه به نام «گزارش مصرف کاغذ در سال ۱۹۵۸» منتشر نموده، مصرف کاغذ روزنامه در جهان حدود ۵/ ۲ درصد تقلیل یافت و مصرف سال آینده قریب ۲ /۱۴ میلیون تن پیش‌بینی می‌شود. علت اساسی این تقلیل، کم شدن مصرف کاغذ روزنامه در آمریکاست که در حدود نصف کاغذ تولیدی جهان را صرف می‌نماید.

دادن خانه بابت حق بیمه عمر مردم!
شرکت بیمه ایران روز ۶ دی سال ۱۳۳۷ در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد برای بیمه‌گذاران خود خانه بسازد و به جای پرداخت پول (که در اثر زمان، ارزش خود را از دست می‌دهد) طلا یا خانه خواهد داد و به این دلیل شرکت بیمه ایران برنامه بزرگ خانه‌سازی و شهرسازی را به مرحله اجرا می‌گذارد و برای این کار از بانک‌ها و موسسات خارجی اعتبار خواهد گرفت و برنامه ساختمانی خود را با کمک‌های این‌گونه انجام خواهد داد. به گفته یک مقام مسوول در بیمه ایران حق بیمه دریافتی بیمه‌گذاران عمر این‌گونه از دوام بیشتری برخوردار خواهد شد و در اثر مرور زمان ارزش بیشتری خواهد یافت. او گفته است: این طرح یک سال پیش به اطلاع شاهنشاه رسیده است و او موافق آن است و با نخست‌وزیر و آقایان وزیران نیز درباره آن صحبت و توافق شده است و به تصویب مجمع عمومی شرکت بیمه ایران نیز رسیده است.

حریق در عباس‌آباد

در ۸۰ سال پیش در روزنامه ۶ دی ۱۳۱۵ خبری به این شرح اعلام شده است: ساعت ۳ بعد از نصف شب دیشب، از کلانتری ۸ بازار به اداره آتش‌نشانی اطلاع می‌دهند که در انتهای بازار عباس‌آباد منتهی‌الیه دروازه نو، حریقی اتفاق افتاده است. مامورین آتش‌نشانی به محل حریق حاضر شدند و توسط عملیات آتش‌نشانی از سرایت آن جلوگیری کردند. عملیات تا ۶ صبح ادامه داشت و گفته شد علت سرایت حریق، سقف چوبی بازارچه عباس‌آباد بوده است که روی آن شیروانی نصب کرده‌اند.

فروش ارزان‌قیمت پنبه ایران به فرانسوی‌ها

بازار فروش پنبه ایران در ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۳۷ تعریف چندانی نداشته است و جراید در این باره با اظهار نگرانی نوشته‌اند: اکثر معاملات پنبه به‌وسیله کارخانه‌داران داخلی انجام گرفت و قیمت پنبه به‌طور کلی پایین است و امروز (۶ دی‌ماه) برای عده‌ای از تاجران پنبه ضرر هم داشته است و خرید صادراتی هم بیشتر روی رقم پنبه‌های یک، ۲ و ۳- انجام می‌شود و این نوع پنبه‌ها بیشتر به ایتالیا و فرانسه حمل می‌شود که قیمت‌های آن به این شرح بود. رقم ۳- کیلویی ۲۷ ریال، رقم دو - کیلویی ۳۱ ریال، و رقم یک متوسط کیلویی ۳۲ ریال و رقم یک کیلویی ۳۳ تا ۳۵ ریال معامله شده است. اما امروز یک تاجر طرف معامله با فرانسه اظهار می‌داشت که یک مقدار پنبه در بندرهای آزاد به فرانسه حمل شده است که با قیمت نازل به فروش رفته است و این قیمت برای پنبه‌های صادراتی صرف ندارد...

اجرای قانون «مرگ عابر پیاده»

اجرای طرح و قانون «مرگ عابر پیاده در تصادف با اتومبیل با خودش است» از ابتدای امروز (۶ دی‌ماه ۱۳۴۶) در خیابان پهلوی تهران (ولی‌عصر امروزی) آغاز شد.براساس این قانون عابران پیاده از این پس موظف هستند فقط از محل‌های خط‌کشی شده تعیین شده از سوی شهرداری تهران تردد کنند در غیر این صورت اگر تصادفی بین وسیله نقلیه و عابر پیاده رخ دهد، راننده مقصر نیست. البته این قانون آیا، اما و شرط‌ها و اگرهایی هم دارد ازجمله اینکه: اگر راننده مست نبوده باشد، با سرعت مجاز حرکت کرده باشد، وسیله او نقص فنی (در ترمز) نداشته باشد و نیز در صورتی که سه نفر ارشد کارشناس تصادفات راهنمایی و رانندگی، عدم مسوولیت راننده را گواهی کنند، مسوولیت جزایی متوجه راننده نخواهد بود و راننده آزاد خواهد بود و پرونده به مراجع قضایی جهت رسیدگی ارسال نخواهد شد، البته عدم مسوولیت جزایی و مقصر نبودن راننده مانع از آن نیست که شخص زخمی و خسارت‌دیده نتواند از بیمه شخص ثالث آن راننده استفاده کند.

نقشه فاضلاب برای ساختمان‌های بزرگ
سازمان آب کشور حدود چهل سال پیش در چنین روزی اعلام کرد که از این پس تمامی سازندگان آپارتمان‌ها و ساختمان‌های بزرگ و مجتمع‌های آپارتمانی باید برای ساختمان خود نقشه دقیقی ارائه دهند تا پس از تصویب آن از سوی سازمان آب به مرحله اجرا گذاشته شود. مهندس شاه‌قلی مدیرعامل این سازمان در این باره روز ۶ دی‌ماه سال ۱۳۵۴ به خبرنگاران گفته است: ساختمان‌های بزرگ از این پس باید دارای طرح و نقشه‌های ویژه فاضلاب باشند و این نقشه‌ها را تسلیم سازمان آب کنند تا مورد تصویب قرار گیرد. به گفته او، صاحبان ساختمان‌های بزرگ موظف هستند با نصب دستگاه تصفیه فضولات آب خود را جدا کرده و ترتیبی دهند که فضولات هرچندگاه یک‌بار به خارج از شهر منتقل شود.

تنظیم و تالیف: حسن فرازمند