اسناد به روایت سازمان اسناد ملی - ۲۵ آذر ۹۴

اسناد منتشر شده توسط سازمان اسناد ملی در اواخر آذر ماه را می‌خوانید:

بررسی سود سهام دولت

پیش‌بینی سود سهام دولت در شرکت سهامی مرکزی، شرکت بیمه ایران، بانک فلاحتی و صنعتی و شرکت مصالح ساختمانی، عنوان سندی است که در ۲۲ آذر ۱۳۱۸ ش. نوشته شده است. در این سند، سود سهام دولت در سال ۱۳۱۹ از محل شرکت سهامی مرکزی، شرکت بیمه ایران، بانک فلاحتی و صنعتی و شرکت مصالح ساختمانی در قیاس با سال‌های گذشته، سنجیده و پیش‌بینی شده است. بر این اساس، گزارشگر با اشاره به وضعیت اروپا، بیش از چهار میلیون ریال به‌عنوان سود شرکت سهامی مرکزی را قابل پیش‌بینی ندانسته است. سود سهام شرکت بیمه ایران را نیز منوط به بهبود اوضاع دنیا دانسته است. همچنین با توجه به وضعیت جنگی، درآمدی از محل شرکت مصالح ساختمانی، قابل پیش‌بینی ندانسته است.

لایحه قانونی تاسیس پلیس گمرک

لایحه قانونی تاسیس پلیس گمرک ایران در ۲۹ آذر ۱۳۳۱ ش. تنظیم شده است این لایحه، دارای ۸ ماده است و در آن به دلیل تشکیل پلیس گمرک (کشف و جلوگیری از قاچاق)، نحوه استخدام افراد در این نیرو، پایه حقوق کارکنان، اختیارات و صلاحیت‌های کادر پلیس گمرک، نحوه تربیت و اداره کردن ماموران ثابت پلیس گمرک، تابعیت ماموران کادر ثابت پلیس گمرک از مقررات آیین‌نامه انضباطی ارتش و نحوه تعیین مزایا و فوق‌العاده ماموران و هزینه‌های محرمانه، اشاره شده است.

درخواست ایجاد شبکه اطلاعات خارج از کشور

نامه وزیر دارایی به وزیر امورخارجه، درباره ایجاد شبکه اطلاعات خارج از کشور برای کنترل قاچاق، سندی است مربوط به ۲۴ آذر ۱۳۳۱ ش. در این نامه، وزیر دارایی با توجه به افزایش قاچاق، بر لزوم ایجاد شبکه اطلاعات خارج از کشور تاکید کرده است. در همین راستا از وزیر امورخارجه درخواست شده، به سفارت ایران در عراق آموزش داده شود تا برای کنترل قاچاق، از مخبران آگاه و مورد اعتماد استفاده شود. پرداخت حق مخبری و حقوق ماهانه و هزینه‌های صرف شده برای هر کالای کشف شده، از تمهیدات وزارت دارایی برای تشوق این افراد برای ادامه همکاری است.

واگذاری اداره کتابخانه‌های کشور به کتابخانه ملی

بخشنامه واگذاری اداره امور کتابخانه‌های کشور به کتابخانه ملی، به منظور تمرکز امور کتابخانه‌ها و مساعدت فنی به کتابداران در ۲۵ آذر ۱۳۳۱ ش. تنظیم و ابلاغ شده است. در این بخشنامه، وزیر فرهنگ، دکتر مهدی آذر، اداره امور کتابخانه های کشور را به کتابخانه ملی واگذار کرده است. این امر برای تمرکز امور کتابخانه‌ها و مساعدت فنی و راهنمایی‌های کتابداری، جمع‌آوری آمارهای فنی، نظارت بر توزیع کتاب‌ها و سایر مطبوعات کشور صورت گرفته است. بخشنامه تاکید کرده است با مراجعه در امور فنی کتابخانه‌ها به کتابخانه ملی و تهیه و ارسال اطلاعات مورد نیاز بتوان اقدام موثری در رفع نواقص فنی و اداری کتابخانه ملی و عمومی شهرستان‌ها انجام داد.

برآورد میزان خسارت وارده به داروهای گمرک

اعلام میزان خسارت وارده به داروهای گمرک و اداره حفظ الصحه محلی به دست سربازان عثمانی در قصرشیرین، عنوان سندی است که در ۲۶ آذر ۱۲۹۴ ش تنظیم و ثبت شده است. در این سند، مدیرکل گمرکات بهای داروهای مصرفی سربازان عثمانی در قصرشیرین را به وزارت مالیه اعلام کرده است. سربازان عثمانی در فروردین سال ۱۲۹۴ش. در زمان حضور در ایران مقدار زیادی از داروهای گمرک و اداره حفظ الصحه محلی را مصرف کرده یا از بین برده‌اند. براساس متن نامه، به رئیس ایالتی گمرکات آموزش داده شده بهای داروها را براساس متحدالمفاد وزارت امور خارجه در دفتر مخصوصی ثبت و برآورد کند.

طرح تاسیس بیمارستان سوانح در شیراز

این سند که در ۲۷ آذر ۱۳۳۵ ش. نوشته شده است در بردارنده گزارش رئیس دانشگاه شیراز به استانداری فارس است که طی آن، با اعلام ناکافی بودن گنجایش بیمارستان سعدی، طرح اجرایی تاسیس بیمارستان سوانح و اتفاقات شیراز ارائه و بر ضرورت وجود آن تاکید شده است. وی در ادامه به مساعدت شهرداری، شرکت‌های بیمه و نیز دانشکده پزشکی برای اختصاص زمین، تجهیز بیمارستان و در اختیار نهادن کادر فنی و پزشکی اشاره کرده و خواهان موافقت و صدور دستور مقتضی در این خصوص شده است.

اعلام شرایط استخدام کارمندهای بایگانی

بخشنامه وزیر کشور به فرمانداری اصفهان برای اعلام شرایط و خصوصیات کارمند بایگانی نامه‌های محرمانه در ۲۰ آذر ۱۳۱۷ ش نوشته و ثبت شده است. در این بخشنامه، وزیر کشور با اشاره به محرمانه بودن مفاد نامه‌ها و بخشنامه ها، از فرمانداران خواسته است برای حفظ اسرار رویه مناسبی در پیش گیرند. وی همچنین برای ایجاد هماهنگی در کلیه دفاتر نکاتی را متذکر و شرایط کارمند مخصوص آن را اعلام کرده است. براساس بخشنامه، کارمند موردنظر باید محلی نباشد، پایه‌دار، متاهل و پیشینه خوبی داشته باشد و در عین حال مورد اطمینان کامل رئیس و سالمند باشد. در صورت نبودن شخصی با چنین خصوصیاتی در فرمانداری‌ها، همه نامه‌های محرمانه را رئیس ماموریت دارد دریافت و در نزد خود بایگانی کند.

pic۰۳

درخواست تغییر نام پلیس گمرک

درخواست تغییر نام پلیس گمرک به اداره نگهبانی و انتظامی وزارت گمرکات و انحصارات در ۲۳ آذر ۱۳۳۸ ش. صورت گرفته و ابلاغ شده است. در این سند، از مجلس شورای ملی درخواست شده است که به علت اختصاص عنوان پلیس به ماموران شهربانی کل کشور، با ماده واحده تغییر عنوان سازمان پلیس گمرک به اداره نگهبانی و انتظامی وزارت گمرکات و انحصارات، موافقت شود.

اسناد به روایت سازمان اسناد ملی

اسناد به روایت سازمان اسناد ملی

اسناد به روایت سازمان اسناد ملی