گروه تاریخ و اقتصاد: اسناد ثبت شده مربوط به اواخر آبان‌ماه را که توسط سازمان اسناد ملی منتشر شده است، می‌خوانید:




به کارگیری مجاهدین بیکار در اداره‌ کل نظمیه و ژاندارمری

سند به‌کارگیری مجاهدین بیکار در اداره‌ کل نظمیه و ژاندارمری در ۲۱ آبان‌ماه ۱۲۸۹ ش. تنظیم و ثبت شده است. این سند نامه اداره‌ کل نظمیه و ژاندارمری به عین‌الدوله وزیر داخله است که در آن درخواست شده است که از خدمت مجاهدین بیکار که عمدتا از قفقاز آمده‌اند به دلیل نجابت و لیاقتشان در اداره‌کل نظمیه و ژاندارمری در مرکز یا اطراف استفاده شود و به‌این منظور هزینه مسافرتشان برای استقرار در اطراف تامین شود.

درخواست اجازه تاسیس باشگاه تجارت تهران
در این سند که مربوط به ۲۴ آبان ماه ۱۳۰۴ ش. است، «میروف» با ارسال برنامه ۱۰ ماده‌ای تاسیس باشگاه تجارت تهران به حکومت نظامی دارالخلافه، درخواست صدور مجوز تاسیس برای این باشگاه کرده و هدف از تاسیس باشگاه را، ترویج تجارت ایران با خارج، افزایش صادرات صنایع ایران و برگزاری کنفرانس‌های تجارتی عنوان کرده است.

جلوگیری از مداخله مقامات نظامی شوروی در گمرک انزلی

گزارش رئیس کل گمرک، از دخالت مقامات نظامی شوروی در گمرک بندر انزلی در ۲۷ آبان ماه ۱۳۲۰ ش. نوشته شده است، رئیس کل گمرک در نامه سه‌بندی خود به دکتر امینی(معاون‌ دوم وزارت دارایی)، گزارشی از وضعیت کالاهای گمرک بندر انزلی ارائه کرده است. در بند اول و آخرآن، به مداخله مقامات نظامی شوروی در موضوع کالاهای موجود در گمرک بندر یاد شده و حمل کالا به شوروی بدون پرداخت عوارض اشاره شده است. در بند دوم، از دولت درخواست شده اقدام‌های شایسته برای جلوگیری از خسارت‌های وارده به بازرگانان ایرانی به‌عمل آید.

حفظ سیاست بی‌طرفی ایران در جنگ جهانی اول
دستور وزارت مالیه، برای دادن دستورالعمل به مفتش مالیه محمره(خرمشهر) در حفظ بی‌طرفی دولت ایران در جنگ جهانی اول در ۲۷ آبان‌ماه ۱۳۲۰ تنظیم و ثبت شده است. در این نامه، وزارت مالیه به کفیل خزانه داری کل، دستور داده است به امین ‌مفتش مالیه محمره(خرمشهر) دستورالعمل لازم برای حفظ سیاست بی‌طرفی ایران در جنگ جهانی اول داده شود. این دستور، لازم است به بقیه اجزای مالیه هم ارسال شود. در بخش دوم، وزارت مالیه یادآور شده ‌که تصور نمی‌شود نسبت به کشتی سوء‌قصد شود که لازم باشد ملوانان کشتی پرسپولیس در آن باقی بمانند.

آیین‌نامه اداره حفاظت اموال اتباع بیگانه

آیین‌نامه‌ای که در 28 آبان‌ماه 1320 ش. نوشته و ابلاغ شده است، بنا به پیشنهاد وزیر دارایی، در هیات وزیران تصویب شده و مشتمل بر 9 ماده است که در آن به موضوع‌هایی همچون: ایجاد اداره حفاظت اموال اتباع بیگانه، برای حفاظت از اموال اتباع دولت‌هایی که روابط آنها با دولت ایران قطع شده؛ ثبت اموال منقول، غیرمنقول و کالاهای بازرگانی آن اتباع و اطلاع‌رسانی آنها به سفارتخانه‌های حافظ منافع آن دولت‌ها در ایران؛ ضرورت همکاری بانک ملی ایران، اداره گمرک و سایر ادارات برای ارائه اطلاعات؛ وظیفه امین اموال بیگانگان؛ مجاز بودن آن اداره در مزایده اموال اتباع بیگانه در صورت ضرورت و با اجازه سفارت خانه حافظ منافع؛ ایجاد شورایی برای همکاری با آن اداره و... اشاره شده است.