گروه تاریخ و اقتصاد: ارنست هولتسر، که در تاریخ از او به‌عنوان عکاس و کارشناس خبره تلگرافخانه یاد می‌شود در سوم جولای سال 1911 در سن 76 سالگی در اصفهان درگذشت.
پس از وداع جاودانه او، کل مایملکش به یکى از دخترانش به نام لینا رسید. لینا در سال ١٢٨٢/ ١٩٠٣، با یکى از ارامنه جلفا به نام اسکندر داویدخانیان ازدواج کرده بود. در آن هنگام لینا در تهران مى‌زیست و دو دختر به نام‌هاى رى کولتا و هیلدگارد داشت. پس از جنگ جهانى، رى کولتا با یک آلمانى ازدواج کرد و حدود یک قرن پس از ورود هولتسر به ایران، در حالی که بازمانده متعلقات پدربزرگش را به همراه داشت به آلمان کوچید. او پنج صندوق بزرگ چوبى هولتسر را در زیر زمین خانه خود جای داد.




در سال ١٣٤٧/ ١٩٦٩، ترکیدن لوله و جاری شدن آب زیرزمین خانه سبب شد صندوق‌ها را بیرون آورده و باز کنند. از آنجا که هولتسر، تمام این صندوق‌ها را با موم لایه اندود کرده بود در جریان این حادثه به محتویات آن آسیبی نرسید. صندوق‌ها حاوی تعداد قابل توجهی جعبه‌های چوبی و این جعبه‌ها نیز حاوی صدها شیشه نگاتیو قدیمی و آثار عکاسی هولتسر بود که پس از گذشت یک قرن در مقابل دیدگان شگفت‌زده حاضران قرار می‌گرفت. به غیر از شیشه‌های عکس کتابچه‌هاى حاوى دستورالعمل‌های شیمیایی یادداشت‌ها و خاطرات روزانه هولتسر در صندوق‌ها به چشم می‌خورد.




نوه هولتسر به سال ۱۳۵۲ برای دیدار از آرامگاه خانوادگی در جلفا، به ایران سفر کرد وضمن دیدار با خلیفه‌گرى ارامنه، مقدمات برپایی نمایشگاه‌هایی از آثار هولتسر را فراهم آورد. در سال ۱۳۵۴ نخستین بار تعدادی از عکس‌های هولتسر شامل صدقطعه عکس در جلفاى اصفهان، به نمایش گذاشته شد و آثار وى در حکم مجموعه‌ای دارای ارزش‌های قوم‌نگارانه، تاریخی و هنری به جهانیان معرفی شد.