دستورالعمل بهداشت محیط برای شهرستان‌ها

گروه تاریخ و اقتصاد: ارسال «دستورالعمل‌بهداشت محیط برای شهرستان‌ها» به استان فارس و دستور ابلاغ آن به شهرداری‌های مربوط و نظارت بر اجرای آن از جمله اسناد منتشر شده توسط مرکز اسناد ملی است.

این بخشنامه که در تاریخ ۲۵ تیرماه ۱۳۴۲ ش. تنظیم شده است حاوی چهار بخش با عناوین آب مشروب، فاضلاب و توالت‌های عمومی، جمع‌آوری و دفع زباله و اقدامات متفرقه است که در آن، به مسائلی چون افزودن کلر به آب آشامیدنی به‌صورت مداوم، وجود آب در تمام ساعات شبانه‌روز در شبکه‌های لوله‌کشی، نصب شیر برداشت عمومی آب، رعایت نکات بهداشتی در شبکه‌ها و تاسیسات خصوصی آب، جلوگیری از شست‌وشوی ظروف و البسه در آب جوی‌ها و خروج فاضلاب منازل به داخل نهرها و کوچه‌ها، تنظیف و ضدعفونی کامل توالت‌های عمومی، جمع‌آوری روزانه‌ زباله، خروج روزانه و سوزاندن یا دفع بهداشتی آنها، نظارت‌ بر استخرهای شنای عمومی، رعایت نکات بهداشتی در کشتارگاه‌ها، رعایت نکات بهداشتی در غسالخانه‌ها و جلوگیری از کار دستفروش‌های مواد خوراکی و آشامیدنی آلوده اشاره شده است.

ارسال «لایحه قانون گسترش بهداشت همگانی در سراسر کشور» به کمیته امور اجتماعی و درخواست اظهارنظر درباره آن، از دیگر اسناد قابل تامل در ۲۵ تیرماه ۱۳۵۳ ش. است. این لایحه، حاوی یک ماده واحده و ۷ تبصره است که در آن، به موارد زیر اشاره شده‌ است: موظف کردن وزارت بهداری به بهسازی محیط؛ مکلف بودن همه زایشگاه‌ها و بیمارستان‌های عمومی و خصوصی در تهیه شناسنامه بهداشتی برای نوزادان و بیماران؛ انتقال وظیفه درمان سرپایی از وزارت تعاون و امور روستاها به وزارت بهداری؛ تکلیف پزشکان در اعلام بیماری‌هایی که وزارت بهداری مشخص کرده است؛ اجازه وزارت بهداری برای معاینات پزشکی در هر منطقه کشور بنا به ضرورت و لزوم همکاری مردم با آن؛ اصلاح ماده ۲۲ قانون طرز جلوگیری از بیماری‌های واگیردار و اجازه وزارت بهداری در پرداخت فوق‌العاده محرومیت از مطب به پزشکان دارای شرایط.